کد خبر: رویکرد-دولت-بایدن-درباره-سوریه-به‌زود
۲۱ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۰۶

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری سلامت به نقل از العالم،یک منبع دیپلماتیک در وزارت خارجه آمریکا تأکید کرده است که دولت جو بایدن تشکیل تیم ویژه درباره سوریه در وزارت خارجه را اواسط ماه مه آینده اعلام خواهد کرد.

از زمان ریاست‌جمهوری بایدن، پرونده سوریه در راس اولویت‌های دولت امریکا نیست به‌ویژه اینکه این دولت در تشکیل تیمی برای پیگیری امور سوریه تاخیر کرده، و موضوع جالب این است که بایدن در سخنرانی نخستش درباره سیاست خارجه اصلا به مسئله سوریه اشاره نداشت. این بدان معنا نیست که دولت بایدن توجهی به پرونده سوریه نمی‌کند بلکه تعامل با این پرونده را به تاخیر انداخته، و در حال بررسی گزینه‌های موجود، از جمله ادامه رویکرد دولت ترامپ که مبتنی بر تشدید فشار سیاسی و اقتصادی بود و نیز بررسی درخواست‌ها برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه و همچنین اتخاذ رویکردی متفاوت و جدید می‌باشد.

در بدو امر، سیاست دولت بایدن واضح نبوده، و باید گفت تعامل با پرونده سوریه برای آمریکا اصلا آسان نیست. لذا دولت بایدن، "ایمی کترونا" را به عنوان سرپرست نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه تعیین کرده است، و وزارت خارجه‌اش نیز از بررسی قانونی درخصوص سوریه خبر داده است؛ قانونی که به مثابه مواخذه سوریه و به منظور تشدید فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه دمشق است. همین امور نشان می‌دهد که دولت بایدن رویکرد تروریسم اقتصادی را با عناوینی از جمله مشارکت در روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه، ادامه خواهد داد.

ایالات متحده، که کشورهای جهان را برای سرنگون کردن نظام دمشق بسیج کرد، نتوانست رویای خود برای نابود کردن سوریه را محقق سازد و توجیهات و بهانه‌هایش برای ماندن در این کشور فاش شده و برای همگان آشکار شده که هدف غایی آمریکا از اشغال نظامی سوریه تامین منافع رژیم صهیونیستی است. مقاومت دمشق، که تلاش‌های غرب را برای ساقط کردن آن ناکام گذاشته، می‌تواند هر طرح و سناریوی بعدی را نیز خنثی کند. لذا، دولت بایدن که از ضعف بزرگ و سردرگمی به دلیل بحران‌های داخلی و اقتصادی و نیز روابطش با چین و روسیه دست و پنجه نرم می‌کند، باید سیاست‌هایش درباره سوریه را مورد ارزیابی قرار دهد. سوریه، که از یک دهه پیش در برابر جنگ تروریستی و تروریسم اقتصادی از جمله "قانون قیصر" ایستادگی کرده است، می‌تواند با حمایت محور مقاومت، با واشنگتن و همپیمانانش و سیاست‌های تروریستی آنها مقابله کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha