کد خبر: روایت-دلدادگی-سفیدپوشان-بهشت-هشتم-آرز
۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۲۱:۳۹
روایت دلدادگی سفیدپوشان بهشت هشتم/آرزو مستأجر حقیقی

ارادت هایی که با خدمت های خالصانه جان گرفته و حال و هوایی بهشتی به این مکان نورانی بخشیده است. در این بین خدمت در حوزه سلامت، از جمله حوزه هایی است که همیشه مورد توجه شیفتگان به حضرت بوده است؛ از خدمت در دارالشفای امام رضا(ع) با قدمتی پانصدساله تا معاینه بیماران در روستایی کم برخوردار. جمعی از این سفیدپوشان هم در پایگاه‌ های شبانه روزی فوریت های پزشکی حرم مطهر رضوی در سرما و گرما آماده خدمات رسانی به بیماران اورژانسی این آستان مقدس بوده و هستند. به مناسبت دهه کرامت با تنی چند از خادمیاران سلامت رضوی و نیروهای رسمی مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی هم کلام شدیم تا ما را حال و هوای خدمت در این پایگاه ها همراه کنند.

خدمت دلی

مرکز فوریت های پزشکی صحن امام حسن مجتبی(ع) با هشت تخت بستری و اقدامات پزشکی CPR به ‌عنوان مجهزترین و کامل‌ ترین پایگاه اورژانس حرم مطهر رضوی از سال 97 به صورت رایگان پذیرای بیماران اورژانسی در دو بخش مجزای خواهران و برادران است. خادمیاران سلامت رضوی همکار با دارالشفای امام رضا(ع) نقش پررنگی در خدمات رسانی به زائران و مجاوران در این مرکز داشته و دارند.

اکرم قاسمیان نیک از جمله پرستاران خادمیار است. او با بیان اینکه در پایگاه های اورژانس رواق های حاتم خانی و دارالمرحمه حرم مطهر هم خدمت کرده است، می گوید: «از کودکی علاقه بسیاری به خدمت در حرم رضوی داشتم و سرانجام این سعادت هم نصیبم شد. در حال حاضر پنج شنبه‌ ها در شیفت صبح در خدمت زائران حضرت هستم». به گفته قاسمیان نیک فضای خدمت در حرم رضوی با دیگر مراکز درمانی قابل مقایسه نیست و باید در این فضا حضور داشته باشی تا این موضوع را حس کنی. او می افزاید: «ما در حرم مطهر در قبال آنچه در دل مان نهفته است به بیماران خدمت کرده و احساس می کنیم امام رضا(ع) ناظر بر اعمال ماست».

جلب رضایت زائران

هانیه علیزاده، از دیگر خادمیاران سلامت حاضر در مرکز فوریت های پزشکی صحن امام حسن مجتبی(ع) است. او می گوید: «از سال 92 به عنوان خادم افتخاری در حرم رضوی خدمت می کنم. ابتدا در قسمت انتظامات بودم و از زمانی که حوزه خادمیاری سلامت فعال شد در رشته خودم یعنی پرستاری به زائران مشغول خدمت هستم». علیزاده یادی از دوران دانشجویی اش می کند. از روزهایی که هر وقت برای زیارت به حرم مطهر مشرف می شد، از امام رضا(ع) می خواست لیاقت خادمی این سرای ملکوتی را نصیبش کند تا حضوری نزدیکتر به ایشان داشته باشد و بتواند خدمتی هر چند کوچک انجام دهد. این خادمیار سلامت بیان می کند: «در حرم مطهر رضوی وقتی خدمتی حتی در حد سنجش فشارخون یا مشاوره پزشکی به زائران ارائه می کنم، این خدمت به دلم می نشیند و آنها این خدمت را با جان و دل حس می کنند. بی تردید رضایت قلبی بیماران و دعای خیرشان، بدرقه راه زندگی ماست». او در این مجال سخنی هم با مادران دارد و می گوید: «مادران ما در ایام شیوع کرونا ضمن رعایت اصول بهداشتی توجه خاصی به مدیریت استرس در خانواده برای مقابله با استرس این بیماری داشته باشند تا با آرامش این دوران را سپری کنند».

عرض ارادت از قرنطینه

دکتر مژده خدابخش، از پزشکان متخصصی است که به گفته خودش بسیار اتفاقی به جمع خادمیاران سلامت رضوی پیوسته است. او می گوید: «تصمیم داشتم زمانی که بازنشست شدم و فرزندانم از آب و گل درآمدند، پیگیر خدمت افتخاری در حرم امام رضا(ع) شوم. اما یک روز که یکی از همکارانم می خواست برای خدمت در مرکز فوریت های پزشکی صحن امام حسن مجتبی(ع) حرم مطهر ثبت نام کند، من هم به نیت زیارت همراهش شدم. نمی دانم چه طور شد که به من گفتند عکس همراه دارید. جالب‌ تر اینکه مدارکم همراهم بود و من هم برای خدمت نام نویسی کردم. همسرم هم موافقت کرد و این گونه شد که به یکباره وسط بهشت قرار گرفتم. در حال حاضر حدود دو سال است، یک روز در هفته در این مرکز اورژانس خدمت می کنم و این خدمت افتخاری مایه آرامش و تجدید قوای من است. البته خدابخش خواسته هایی هم از امام رضا(ع) دارد چنانکه از دعا برای بهبودی بیمارانش هیچ گاه غافل نشده است. در این بین، او از ابتلای خود به بیماری کرونا و دوران قرنطینه اش می گوید: «در تمام لحظه هایی که در اتاقم قرنطینه بودم، هر روز صبح به طرف بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) سلام می دادم و از ایشان کمک می خواستم». این مدافع سلامت چند هفته ای است که به طور کامل بهبود یافته و به زندگی عادی اش برگشته است. خدابخش تصریح می کند: «زیارت حرم امام رضا(ع) همیشه از اولویت‌ هایم بوده است، اما با توجه به شرایط حاضر به اطرافیانم توصیه می کنم، سعی کنید زیارت تان کوتاه و از راه دور باشد».

حسی وصف نشدنی

حمید آتشکار، از جمله پرستاران باسابقه مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی است که خدمت در حرم مطهر امام رضا(ع) را توفیقی برای خود می داند. در پایگاه فوریت های پزشکی صحن جمهوری اسلامی پای صحبت های او می نشینیم. می گوید: «نوع خدمت ما با پرستارانی که در بیمارستان ها مشغول خدمت هستند، متفاوت است. البته همه ما پرستار هستیم و کارمان تسکین آلام روحی و جسمی بیماران است، اما ما با بیمارانی در حریم رضوی روبه رو هستیم که بعضی از آنان به طور کامل از ادامه درمان قطع امید کرده و به حضرت متوسل می شوند و دخیل می بندند. بنابراین فلسفه و نوع کار ما با پرسنل بیمارستان ها تفاوت دارد. ما نیازمند مراقبه بیشتری نسبت به اخلاق و رفتارمان هستیم، چراکه با احساسات زائران مواجه هستیم».

او در ادامه از لحظات احیای زندگی بیماران در حرم مطهر رضوی می گوید: «حس کمک به احیای یک بیمار اورژانسی آن هم در این حریم نورانی، عجیب و غیرقابل وصف است. در طول 28 سال سابقه کاری ام، بارها شاهد بودم که با تلاش به موقع همکاران بیماران با احیای قلبی(CPR) دوباره به زندگی برگشتند. این لحظات همیشه موجب خوشحالی و شکر ما به درگاه الهی می شود. البته عنایت خود آقا علی بن موسی الرضا(ع) موجب شده تا بتوانیم به زائران خدمت کنیم».

افتخاری بزرگ

علی بهادر، حدود 24 سال سابقه فعالیت در پایگاه‌ های فوریت های پزشکی حرم مطهر رضوی را دارد و خدمت به زائران حرم مطهر امام رضا(ع) را در هر شرایطی مایه افتخار و خرسندی ‌اش می داند. او از جمله نیروهای پرستاری مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی است که در دوران توقف موقت حضور زائران در حرم مطهر رضوی در دوران شیوع بیماری کرونا امکان خدمت در مرکز فوریت های پزشکی صحن امام حسن مجتبی(ع) را داخل حرم مطهر داشت تا به جمعی از کارکنان آستان قدس رضوی که بنا به ضرورت در حال خدمت بودند، در صورت نیاز خدمات درمانی اورژانسی ارائه کند. بهادر درباره حال و هوای آن روزها می گوید: «صحن ها خلوت و حرم حال و هوای غریبی داشت. دل همه ما را غم گرفته بود». این مدافع سلامت حریم حضرت دوست به بعضی از دستورالعمل های بهداشتی که این روزها می توان آنها را در گوشه و کنار صحن های حرم مطهر رضوی هم دید، اشاره می کند و از زائران و مجاوران می خواهد آنها را به طور کامل رعایت کنند.

تهیه و تنظیم: آرزو مستأجر حقیقی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha