کد خبر: ذبح-غیر-بهداشتی-دام-خطر-ابتلا-به-تب-کریم
۱۶ تیر ۱۳۹۹، ۹:۴۰
ذبح غیر بهداشتی دام خطر ابتلا به تب کریمه کنگو را افزایش می دهد

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محمد جعفر صادقی مدير پيشگيري و مبارزه با بيماري هاي معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطر نشان کرد:   بيماري تب کريمه کنگو يکي از مهمترين بيماري هاي مشترک میان انسان و حیوان است و عامل این بيماري ويروسي است که از طريق گزش کنه هاي ناقل بيماري به حيوان و در نهایت به انسان منتقل مي شود.

وی تصریح کرد:  این بیماری در دام هیچ گونه علامتی ندارد، اما در انسان در مراحل اولیه با علائمی مانند سرماخوردگی و در مراحل پیشرفته با خونریزی داخلی، خونریزی لثه، خونریزی بینی و ادرار خونی ظاهر می شود که در صورت درمان نشدن به موقع با مرگ همراه است.

مدير پيشگيري و مبارزه با بيماري هاي معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکي مشهد با بیان اینکه  با آغاز فصل گرما و افزایش دما، فعالیت کنه های ناقل بیماری آغاز می گردد که این امر موجب شیوع بیماری تب کریمه کنگو می‌گردد اظهار کرد: خطر ابتلای این بیماری در افرادی که مستقیم با دام درارتباط هستند به دلیل احتمال گزش کنه و همچنین ذبح غیر بهداشتی دام و تماس با جگر و گوشت تازه بیشتر است.

دکتر صادقی؛ علت اصلی ابتلا به بیماری CCHF  یا همان تب کریمه کنگو را ذبح غیر بهداشتی دام دانست  و اجتناب از مصرف گوشت و جگر تازه خام و يا نيم پز، پرهيز از ذبح دام در معابر، منازل و مراسم هاي گوناگون و تهيه محصولات دامي از مراکز معتبر را از جمله راهکارهاي پيشگيري از اين بيماري برشمرد.

وی با اشاره به احتمال سرایت بیماری از لاشه تازه ذبح شده از طریق زخم‌های سطحی دست عنوان کرد: دو عامل مهم در انتقال بیماری تب کریمه کنگو در انسان، ذبح غیر بهداشتی دام و گزش و تماس با کنه های آلوده است برهمین اساس جلوگیری از کشتار دام در خارج از کشتارگاهها و سمپاشی دام‌ها و جایگاه‌های آنها برای مقابله با این بیماری توصیه می‌شود.

مدير پيشگيري و مبارزه با بيماري هاي معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکي مشهد با تاکید بر اینکه  دامی که ذبح می‌شود باید ۲۴ ساعت در شرایط ویژه (دمای ۰ تا ۴۰ درجه)، نگهداری شود تا ویروس احتمالی موجود در گوشت از بین رفته و قابل استفاده شود اظهار کرد: در غیر این صورت، فردی که دام را تمیز می‌کند یا گوشت آن را خرد می‌کند، ممکن است به‌طور سهوی آلوده و مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو شود.

دکترصادقی بهترین روش تشخیص و مقابله با بیماری برای افراد مبتلا به تب کریمه کنگو را انجام آزمایش در صورت مشاهده علایم عنوان و تاکید کرد: در صورت تشخیص بموقع این بیماری قابل درمان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha