کد خبر: دور-زدن-تحریم-ها-با-توسعه-سیستان-و-بلوچس
۱۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۳۳
دور زدن تحریم ها با توسعه سیستان و بلوچستان!

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت و به نقل از شورای عالی استانها؛ شه‌بخش گرگیج نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه سیستان و بلوچستان نیاز مبرم به توسعه دارد گفت: استان سیستان و بلوچستان از نظر شاخص های توسعه در پایین ترین سطح کشوری قرار دارد. از این رو لازم است طرح های توسعه ای برای این استان طراحی و اجرا شود.

وی افزود: سیستان و بلوچستان از نظر موقعیت جغرافیایی یکی از مهمترین و استراتژیک ترین استان‌های ایران است. چراکه دارای تنها بندر اقیانوسی ایران بوده و با سه کشور عمان، پاکستان و افغانستان هم مرز است. همچنین راه دسترسی بیش از ۱۰ کشور به آبهای آزاد است.

گرگیج توسعه استان را کلید توسعه ایران عنوان کرد و توضیح داد: دنیا به سمتی حرکت کرده است که اقتصاد و تجارت حرف اول را می زند. در این میان تجارت دریایی نقش مهمی در اقتصاد کشورها دارد. همانطور که می‌بینیم کشورهای ساحلی جزو کشورهای توسعه یافته دنیا محسوب می‌شوند.

نماینده استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: صرف تجارت می‌تواند ارزش افزوده تولید کند و می‌توان استان سیستان و بلوچستان را به عنوان محور تجارت جنوب به شمال طراحی کرد.

وی افزود: از آنجایی که کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز و افغانستان به آب‌ها آزاد دسترسی ندارند می‌توان این کشورها را از طریق سیستان و بلوچستان به آبهای آزاد متصل کرد. علاوه بر اینکه ترانزیت کالا و انرژی می‌تواند برای کشور ارز آور باشد. این استان می‌تواند نقش انبار کالا را بازی کند که در این صورت به یکی از توسعه یافته ترین استان های ایران تبدیل می شود.

گرگیج تصریح کرد: از سوی دیگر بندر چابهار به عنوان یکی از مهمترین بنادر ایران در این استان قرار دارد و می‌تواند رقیب جدی برای بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان قلمداد شود.

نماینده استان سیستان و بلوچستان بیان داشت: بنابراین سرمایه گذاری در این استان می‌تواند به اقتصاد کشور کمک بسیاری کرده و مسئله تحریم ها را تا حدودی برطرف کند.

وی توضیح داد: اگر ما بتوانیم اقتصاد ۸ کشور آسیای مرکزی و قفقاز به اضافه افغانستان را به موقعیت جغرافیایی ایران گره بزنیم تحریم ها کارکرد خود را از دست می دهند. بنابراین توسعه استان نه تنها به توزیع عادلانه ثروت، امکانات و خدمات کمک می کند بلکه راه گریزی از تحریم های کمر شکن آمریکاست.

گرگیج افزود: با وجود اهمیت حیاتی استان سیستان و بلوچستان و بندر چابهار هنوز این بندر فرودگاه ندارد در حالی که باید پیشرفته ترین فرودگاه در این استان تاسیس شود تا سرمایه‌گذاران بدون دغدغه به این استان سفر کنند و جا به جایی کالا به هزینه کمتری اتفاق بیفتد.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: استان ما از نظر کیفیت راه های ارتباطی هم در وضعیت نامناسبی است و لازم است که اعتبار ویژه ای برای توسعه راه های ارتباطی و خطوط ریلی تخصیص یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha