کد خبر: ده‌ها-هزار-نفر-در-مراسم-تشییع-جنازه-ره
۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۰۵
ده‌ها هزار نفر در مراسم تشییع جنازه رهبر اسلام گرای بنگلادش شرکت کردند!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از France 24، به گفته پلیس، ده ها هزار نفر برای عزاداری رهبر جنجالی بزرگترین گروه اسلام گرای بنگلادش در حالی که مراسم تشییع جنازه وی در روز شنبه در یک شهر روستایی در جنوب شرقی برگزار شد، جمع شدند. علامه شاه احمد شفیع، که از سال تأسیس، گروه تندرو حفاظت از اسلام را رهبری می‌کرد، روز جمعه در داکا، پایتخت به دلیل عوارض ناشی از کهولت سن درگذشت.
  • اعتقاد بر این بود که وی بیش از 100 سال سن داشت.
مرگ وی تنها یک روز پس از شورش بی‌سابقه‌ای که هزاران دانش آموز در مدرسه بسیار تأثیرگذار وی یا مدرسه اسلامی در آن دخیل بودند، پس از سه دهه کرسی ریاست او، او را مجبور به استعفا کردند.

شناخت او در سیاست ملی در سال 2013

شفیع وقتی در میان ده هزار نفر از پیروان خود در داكای مركزی در ماه مه سال 2013 راهپیمایی كرد و در آن خواستار قوانین سختگیرانه توهین به مقدسات و اعدام وبلاگ نویسان بی‌دین بود، در سیاست ملی شناخته شد. مرگ رهبر اسلام گرای بنگلادش وقتی پلیس پیروان وی را از مرکز تجاری اصلی پایتخت بیرون کرد، آن تجمع با خون و خونریزی و خشونت پایان یافت. حدود 50 نفر در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شدند که بیش‌تر آن‌ها به ضرب گلوله کشته شدند. این واقعه یکی از بدترین خشونت‌های سیاسی بود که این کشور دیده است. بعداً حدود دوازده وبلاگ نویس و فعال سکولار توسط تندروهای اسلام‌گرا هک شده و کشته شدند. روز شنبه، پس از آن‌كه جسد شفیع را به مدرسه‌اش در حاتذاری در خارج از شهر بندری چیتاگونگ بردند، جمعیت زیادی از پیروان وی برای ادای احترام به شهر شتافتند. ایستگاه‌های تلویزیونی محلی تصاویر زنده‌ای از مردم را که اکثراً مردانی با لباس مذهبی بوده و جاده‌ها و فضاهای داخل و اطراف مدرسه را پر کرده بودند، پخش کردند. انور حسین، رئیس پلیس منطقه به خبرگزاری فرانسه گفت: حدود 150،000 (صد و پنجاه هزار نفر) نفر در مدرسه، در ساختمان‌ها و در جاده‌ها برای نماز تشییع جنازه او جمع شده‌اند. طرفداران شفیع گفتند میزان مشارکت مردم بسیار بیش‌تر از آن است.

 شورش در مدرسه اسلام گرای او

شفیع به عنوان رهبر عالی حزب محافظت از اسلام  با میلیون‌ها طرفدار، بر رشد آن به بزرگ‌ترین گروه بنیادگرای اسلامیِ کشور آسیای جنوبی نظارت داشت. مرگ رهبر اسلام گرای بنگلادش جمعیت بنگلادش 90 درصد مسلمان است و شفیع از حوزه‌های علمیه و ده‌ها هزار مدرسه اسلامی در این ملت محافظه کارِ 168 میلیون نفری حمایت کرده است. پیروان او، وی را به عنوان یک مدافع اصلی ایمان و اسلام می‌دیدند، اما از نظر منتقدان او به عنوان روحانی تاماریند (Tamarind Cleric) شناخته می‌شد، که می‌خواست شخصیت سکولار بنگلادش مدرن را عقب بکشد. نخست وزیر شیخ حسینا در بیانیه‌ای از سهم شفیع در گسترش آموزش اسلامی در کشور تقدیر کرد. استعفای بدون تشریفات شفیع از ریاست مدرسه که قلب اسلام محافظه کار در بنگلادش محسوب می‌شود، پنجشنبه شب پس از تظاهرات طولانی مدت دو روزه در مدرسه صورت گرفت. سخنگوی پلیس به خبرگزاری فرانسه گفت که تا 3000 (سه هزار) دانش آموز به دلیل اخراج سه معلم مدرسه، در این شورش شرکت کردند که گفته می‌شود توسط پسر قدرتمند شفیع انس مدنی تنظیم شده است. دانش آموزان همچنین به اجبار مدنی را نیز از مدرسه اخراج کردند. در سال‌های اخیر، روابط بین حافظت از اسلام و دولت سکولار، که با تقاضاهای این گروه برای به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی و اجازه دادن به دانشجویان از همه مدارس برای رقابت در مشاغل دولتی، بهبود یافته است.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha