کد خبر: دست-به-جیب-شدن-دولت-در-اوج-نداری-مردم-تو
۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۵
دست به جیب شدن دولت در اوج نداری مردم/ تورم روی یارانه تاثیری ندارد؟!
محمدسیاح: به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ از ابتدای امسال تا کنون افزایش نرخ دلار اثرات مخربی را بر قیمت کالاهای مختلف داشت، اثراتی که حتی کاهش نسبی نرخ ارز هم نتوانست در کاهش قیمت ها نقش چندانی داشته باشد. رشد قیمت کالاها در ایران همیشه وابسته به نرخ ارز بوده و این موضوع فشارهای زیادی را به مردم بویژه افراد ناتوان مالی وارد کرده است و همین موضوع باعث شده تا نیازمندان به کمک و حمایت افزایش یابند. با کاهش توان مالی خانواده‌ها، این دولت است که باید با ایفا کردن نقش حمایتی، زمینه را برای داشتن حداقل‌های زندگی خانواده بویژه خانواده‌های نیازمند فراهم کند. این حمایت ها در همه کشورها به اشکال مختلفی وجود دارد و همه آنها بسته به میزان تورم و هزینه ها یارانه هایی را به مردم اختصاص می دهند. یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی بیشتر از دو دهه است که مهمان ایرانی ها شده و در این مدت برخلاف جریان حرکت تورم هیچ تغییر نداشته که اگر همزمان با رشد تورم حرکت می کرد و هدفمند می شد شاید امروز بسیاری از مشکلات مردم در حوزه معیشت کمتر شده بود.

یارانه سوخت، سوخت؟!

دولت همزمان با افزایش قیمت بنزین برنامه‌هایی را برای حمایت از همه مردم با استفاده یارانه بنزین مطرح کرد که البته این برنامه‌ها در حد حرف باقی ماند. حالا با وخیم‌تر شدن اوضاع دولت تصمیم گرفته بعد از کمک یک میلیون تومانی‌ که در ابتدای شیوع کرونا به مردم داد و قسط آن را از یارانه کم کرد باز هم یک میلیون تومان دیگر به حساب آنها واریز کند. دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اقدامات حمایتی و جبرانی را به عنوان یکی دیگر از الزامات ذکر کرد و گفت:« از آنجایی که کسب و کارها و فعالیت اقتصادی برای دو هفته تعطیل می‌شود باید در حد امکان مردم را یاری کنیم و در این زمینه مصوبه‌ای داشتیم که برای حدود ۳۰ میلیون نفر ماهیانه و تا پایان سال ۱۰۰ هزار تومان بلاعوض پرداخت شود ضمن اینکه برای ۱۰ میلیون خانوار هم وام یک میلیون تومانی با اقساط ۳۰ ماهه پرداخت خواهد شد.» به این ترتیب با توجه به جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران، یارانه صد هزار تومانی به حدود 30 میلیون نفر پرداخت خواهد شد. براساس آنچه که اعلام شده این یارانه به جمعیت زنان سرپرست خانوار، خانوارهای تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی و همچنین افرادی که فاقد شغل و درآمد ثابت هستند، تخصیص یابد.

وام یک میلیونی

دولت اعلام کرده در کنار این کمک هزینه 100 هزار تومانی به ۱۰ میلیون خانوار یارانه بگیر، برای دومین بار تسهیلات قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی پرداخت شود. یکی از نگرانی های موجود در این زمینه منابع مالی ای است که برای این طرح اختصاص خواهد یافت. برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اگر منبع مشخصی برای این وام در نظر گرفته نشده باشد این طرح هم نمی تواند کمکی به مردم کند چراکه با فشار به سایر بخش ها نهایتا این فشار به اقتصاد و مردم وارد خواهد شد. با این حال همتی، رئیس کل بانک مرکزی در توضیح محل تامین این تسهیلات گفته است: «پرداخت وام قرض الحسنه یک میلیونی به حدود ۱۰میلیون سرپرست خانوار که درآمد ثابت ندارند از محل همان اعتبارات ۷۵ هزار میلیارد تومانی اختصاصی نظام بانکی برای مقابله با آثار کرونا است.»

اثرگذاری کمک های معیشتی دولت

یکی از موضوعاتی که در باره پرداخت یارانه همیشه مورد قرار داشته این بوده که آیا سیاست های اختصاص یارانه آنطور که انتظار می رود اثرگذاری دارد؟ یعنی مردم از این شیوه کمک های دولتی بهره مند می شوند یا صرفا این روش یک اقدام مسکن تلقی می شود؟ حمید حاج‌اسماعیلی، فعال کارگری، در انتقاد از نحوه عملکرد دولت در تخصیص یارانه به نیازمندان گفته است: «دولت هر سال که بودجه به مجلس می‌برد باید بتواند مبلغی را برای حوادث یا حمایت‌هایی درنظر بگیرد تا وقتی اتفاقی رخ می‌دهد دچار مشکل برای تامین منابع آن نشود. همین طرح تامین کالای اساسی که مجلس دنبال می‌کند و الان با دولت دچار اختلاف نظر شده به دلیل همین منابع است.» وی معتقد است: «این اختلاف نظرها و این نوع تصمیم‌گیری‌ها به کشور لطمه می‌زند و فکر می‌کنم که مردم واقعا نیازمند کمک هستند و هر اقدامی ‌که کشور برای حمایت از مردم و طبقات ضعیف انجام دهد بسیار لازم است چون جمعیت بسیار بزرگی از کشور که جامعه متوسط کشور بودند الان به سمت فقر سوق داده شده و به شدت نیازمند کمک‌های مختلف هستند.» شاید کمک های یارانه ای دولت برای خرید برخی از اقلام اساسی کمک کننده باشد اما این موضوع برای بهبود وضعیت کمک کننده نیست آن هم در شرایطی که قیمت ها هر روز با مجوز و بی مجوز تغییر می کند. مردم نیازمند ثبات اقتصادی هستند تابتوانند خود را با شرایط تحمیل شده وقف دهند و برای ادامه زندگی خود برنامه ریزی کنند. تا زمانیکه این ثبات ایجاد نشود کمک های یارانه ای نمی تواند وضعیت زندگی مردم را آن هم با این شرایط تورمی بهبود بخشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha