کد خبر: درمان-برای-افراد-۶۵-سال-به-بالا-کاملاً-ر
۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۵۳
درمان برای افراد ۶۵ سال به بالا کاملاً رایگان است

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ مصطفی سالاری در نشستی خبری با اشاره به برخی اقدامات تامین اجتماعی در سال‌های اخیر اظهار کرد: نسخه نویسی الکترونیک سال‌هاست در قوانین مختلف الزام و تاکید بر اجرای آن وجود داشته و به علت عدم مهیا بودن زیرساخت‌های لازم معطل مانده بود.

نسخه نویسی الکترونیک نیازمند پهنای باند بالای اینترنت نیست 

وی افزود: از لحاظ زیرساخت فنی برای نسخه نویسی، کفایت لازم وجود داشت و نیاز به امکانات گسترده و پهنای باند بالا ندارد.این کار باید شروع می‌شد. از خرداد سال گذشته گام اول عملیاتی آن که عدم نیاز به تمدید اعتبار دفترچه ها بود برداشته شد تا اینکه از اسفندماه اعلام کردیم دیگر دفترچه جدید صادر نمی‌کنیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه کار بسیار سخت بود با این حال مشکلات آن از آنچه پیش بینی کرده بودیم، کمتر بود گفت: به هرحال این مراحل باید طی می‌شد و نواقص و مشکلات در حال اجرا حل شوند. امروز معتقدیم در هرجای ایران می توان نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی کرد. این ادعا را به لحاظ فنی اثبات می‌کنیم. نزدیک به ۱۰۰ درصد داروخانه به سامانه ما متصل شده‌اند و پیشرفت کار خوب بوده است.

وی ادامه داد: در این مسیر، دریافت خدمات درمانی بیمه‌شدگان در بیمارستان‌های دولتی در شهرهای فاقد مراکز ملکی رایگان شد. برای بیماری‌های صعب العلاج، خاص و مزمن، مشروط به تشکیل پرونده، در غالب موارد هزینه درمان رایگان و در برخی موارد رایگان شده است که این موضوع تصویب شده و سازوکار اجرایی‌اش را فراهم کرده‌ایم.

قیمت تجهیزات اروتز و پروتز  متناسب با قیمت بازار شده است

سالاری با بیان اینکه قیمت تجهیزات اروتز و پروتز تقریبا ۱۰ برابر و متناسب با قیمت بازار شده است گفت: در حوزه درمان به سمت استقرار عدالت حرکت کردیم. تصویب راه اندازی ۶۱ مرکز درمانی در نقاط مختلف کشور بر حسب رعایت سطح بندی خدمات درمانی و در این راستا صورت پذیرفته است. همچنین ۳۵۷ تخت بیمارستانی ظرف یکسال گذشته اضافه کرده‌ایم.

تسویه عمده مطالبات مراکز درمانی خصوصی و پاراکلینکی و دانشگاهی 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه عمده مطالبات مراکز درمانی خصوصی و پاراکلینکی و دانشگاهی تسویه شده است گفت: به برخی مراکز که در نسخه نویسی الکترونیک همکاری خوبی نداشتند معوقاتی داریم. امروز اعلام می‌کنم که بابت مطالبات ۱۳۹۹، یک ریال مطالبه پرداخت نشده، نداریم و مطالبات سال ۹۹ کامل تسویه شده است. مطالبات نسخه نویسی الکترونیک را هم به روز می پردازیم و تسویه می کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح ۳۰۷۰ و غیرحضوری شدن ۳۰ خدمت تامین اجتماعی طی چندماه اخیر برای کاهش ۷۰ میلیون مراجعه به شعب گفت: ارتقای سیستم مداوم انجام شده و شعب و کارگزاری‌های ما هم واقعا خلوت تر شده‌اند. امیدواریم شمار این خدمات به ۴۰ خدمت افزایش یابد.

وی به وصول مطالبات دولت از سازمان اشاره کرد و گفت: در ۱۸ ماه اخیر بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از دولت وصول کرده ایم و ۲۰ هزار میلیارد تومان دیگر ظرفیت داریم که دریافت کنیم.

دریافت مصوبه واگذاری ۶۹۰۰۰ میلیارد تومان سهام توسط تامین اجتماعی 

سالاری ادامه داد: ۱۰ روز گذشته مصوبه واگذاری ۶۹ هزار میلیارد تومان سهام را دریافت کرده‌ایم، همچنین ۲۰۰۰ میلیارد تومان سهام ترجیحی قطعی شد و سال گذشته نیز ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وصول کرده بودیم که حدود ۱۲۰هزار میلیارد تومان می‌شود و هزینه ناشی از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را برای امسال و تا سه سال آینده تضمین می‌کند و از حیث تامین منابع مشکل و دغدغه اساسی نداریم که البته نیازمند مدیریت صحیح دارایی‌هاست.

زمان پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین ماه بازنشستگان مشخص نیست

وی درباره زمان پرداخت مابه التفاوت افزایش حقوق فروردین ماه بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: قرار بود برای تامین منابع اقداماتی انجام و نقل و انتقال سهامی اتفاق بیفتد، که هنوز انجام نشده و از وزیر می‌خواهم که شستا تعهدش را انجام دهد که هرزمان انجام شود پرداخت می‌کنیم و اگر بدعهدی شد، به طریق دیگر منابعش را تامین می‌کنیم و می‌پردازیم.

سالاری درباره حذف کامل کاغذ از پروسه درمان اظهار کرد: امروز ۱۰۰ درصد آمادگی داریم که کاغذ را به طور کامل حذف کنیم و این امکان کامل فراهم شده. برخی مراکز می‌گویند هنوز همه بخش‌ها کامیپوتر ندارند که ما سال گذشته مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به صورت پیش پرداخت به بیمارستان‌ها دادیم که امکانات فنی و نرم افزاری را تامین کنند. ما از لحاظ اتصال به سامانه مشکلی نداریم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: کرونا شاید کمی محدودیت ایجاد کرده است. بسیاری مراکز به سامانه متصل شده‌اند. مراکز خصوصی از مراکز دولتی جلوتر هستند. موج پنجم کمی کار را با تاخیر همراه کرده است و از وزارت بهداشت می‌خواهم تسریع کنند که کاغذ را کامل حذف کنیم. از نظر ما کار صد در صد شدنی است.

وی مجموع مطالبات و بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی را اعلام کرد و گفت: از دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان گرفتیم و محاسبات ما بالغ بر ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی مجدد را نشان می‌دهد. از حیث روش محاسبه و به روز رسانی مبالغ تفاوت نظر کارشناسی با ما و دولت وجود دارد. این ادعای ماست و ممکن است با رقم اعلامی دولت تفاوتی وجود داشته باشد. امید است تسویه بدهی ها در برنامه‌های توسعه‌ای دیده و ظرف چندسال تسویه شود.

سالاری افزود: منشاء بدهی دولت، تصویب قوانینی است که دولت را مکلف به پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی برخی اقشار کرده است. ما این افراد را بیمه کردیم و بدهکاری برای دولت‌ها شکل گرفته است. هیچ دولتی از تامین اجتماعی پول نمی‌گیرد و منشاء بدهی‌ها، حق بیمه حمایتی دولت از برخی اقشار و معادل سه درصد حق بیمه‌ای است که باید بابت همه بیمه شدگان بپردازد.

تفاهم تامین اجتماعی با شهرداریها در خصوص نحوه پرداخت بدهی‌هایشان

آخرین وضعیت بیمه رانندگان تاکسی و مشکلات پیش رو

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: درباره بدهی شهرداری‌ها نیز تفاهم هایی انجام شده تا بدهی هایشان را به شیوه تهاتر تفاهم با ما تسویه کنند.

وی درباره آخرین وضعیت بیمه رانندگان تاکسی نیز اظهار کرد: سال ۹۰ تفاهم شد که دولت نیمی از حق بیمه رانندگان را بپردازد و سازمان هدفمندسازی فهرستی را به ما دادند و باید نیمی از حق بیمه شان را سازمان هدفمندی پرداخت می کرد. اکنون پس از۱۰ سال این لیست نیازمند بروزرسانی است. از سازمان هدفمندی استعلام کردیم که در پاسخ گفتند تفاهم نامه مربوط به سال ۹۰ بوده است و ما تعهدی نداریم.

سالاری افزود: اما در نهایت به صورت شفاهی با سازمان برنامه و سازمان هدفمندی توافق شد که کماکان سازمان هدفمندی بپذیرد و اگر نپرداخت، جزو دیون دولت محاسبه شود. ما گفتیم این تفاهم برقرار شود که حق بیمه در تعهد و دین دولت باشد که کار غیرقانونی انجام نداده باشیم. ما منتظریم تفاهم نامه امضا شود و به دست ما برسد. چون فهرست اول را سازمان هدفمندی داده، آنها باید فهرست جدید به ما ارائه دهند که اگر توافقات عملیاتی شود، مشکلات رانندگان تاکسی حل می‌شود و امید است در فضای مدیریت جدید مشکل حل شود.

خدمات درمانی کرونایی برای بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در مراکز ملکی، ۱۰۰ درصد رایگان است

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره روند درمان کرونا و تقبل هزینه‌های آن نیز اظهار کرد: خدمات درمانی کرونایی برای بیمه شدگان تامین اجتماعی در مراکز ملکی، ۱۰۰ درصد رایگان است. برای غیربیمه شدگان نیز مطابق با تعرفه‌های عمومی غیردولتی ارائه می شود. افراد با هرپوشش بیمه‌ای که داشته باشند پذیرش می‌شوند و مانند بقیه بیماری‌ها خدمات می‌دهیم.

وی ادامه داد: تنها یک تفاوت وجود دارد و آن هم این است که در بیمارستان‌های دولتی کسی که مراجعه می‌کند و داروی کرونا (مشخصا رمدسیور) برایش نوشته می شود اگر بستری نشود باید ۳۰ درصد هزینه را خودش بپردازد و اگر بستری شود ۱۰ درصدش را بپردازد. ولی ما حتی اگر بیمار بستری هم نشود همان ۱۰ درصد هزینه دارو را از وی می گیریم و ۹۰ درصد هزینه دارو برعهده خودمان خواهد بود که مصوبه شورای عالی بیمه هم هست.

سالاری در پاسخ به پرسشی درباره عدم پذیرش نسخ کاغذی از سوی برخی داروخانه‌ها گفت: از داروخانه ها می خواهیم همراهی کنند. اگر کسی متصدی خدمت عمومی شود نمی تواند تبعیض ایجاد کند و باید مقررات کشور را رعایت کند. نظارت بر این امر برعهده وزارت بهداشت و سایر مراجع نطارتی است. هرچند عمده داروخانه ها رعایت می‌کنند./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha