کد خبر: دارویی-جدید-برای-پیشگیری-از-گسترش-سرطا
۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۰۶

به گزارش گروه بهداشت و درمان طبنا (خبرگزاری سلامت) از مدیکال‌اکسپرس، در برخی از سرطان‌ها، درون تومورهای موجود در رگ‌های خونی بیمار موانعی تشکیل می‌شود که جلوی عملکرد سلول‌های ایمنی بدن و درمان‌هایی مانند شیمی‌ درمانی را می‌گیرد و اجازه ورود دارو به تومورهای سرطانی را نمی‌دهد.

این محققان ابتدا دارو را برای مقابله با تشکیل این موانع در رگ‌های خونی تولید کردند و پس از استفاده مشخص شد که این دارو می‌تواند جلوی گسترش سرطان را هم بگیرد.

این دارو همچنین درون تومورهای سرطانی تشکیل ساختارهایی شبیه گره‌های لنفاوی می‌دهد تا سیستم ایمنی بدن را متوجه آن کرده و توانایی بدن بیمار را برای کم کردن حجم تومورهای سرطانی افزایش دهد.

محققان استرالیایی دریافتند، زمانی‌که با استفاده از این دارو، رگ‌های خونی بیمار را در وضعیت عادی قرار می‌دهند، دارو می‌تواند با کاهش اثر سرطان در رگ‌های خونی بخش‌های دیگر بدن، از گسترش سرطان جلوگیری کند.

وقتی سلول‌های سرطانی در جریان خون حرکت کرده و به اندام‌های دیگر مانند ریه و مغز می‌رسند، سرطان گسترش می‌یابد و جان بیمار را به خطر می‌اندازد.

سلول‌های سرطانی می‌توانند در دورترین نقاط بدن هم تشکیل شوند، زیرا توان خود را از ترشحات مواد اولیه تومور اصلی که وارد جریان خون می‌شود، می‌گیرند.

در این حالت تومور اصلی با مکانی در بدن که در حال متاستاز شدن است به‌خوبی گفتگو می‌کند و سلول‌های سرطانی که در جریان خون شناور هستند، محیط‌ زیستی عالی برای رشد می‌یابند. متاستاز در سرطان، زمانی صورت می‌گیرد که سلول‌های سرطانی، قسمت‌های مختلف بدن بیمار را آلوده کرده و فرد در مراحل پایانی این بیماری قرار دارد.

داروی ابداعی محققان استرالیایی می‌تواند جلوی نشت مواد تومور اصلی در جریان خون را گرفته و به آن اجازه گردش در رگ‌‌های خونی را ندهد.

این دارو در آینده می‌تواند در حذف عملکرد تومور اصلی در بدن موثر باشد و جلوی چسبیدن سلول‌های سرطانی به جریان خون و در نتیجه گسترش آن به اندام‌های دیگر بدن را بگیرد.

از طرفی وقتی سلول‌های سرطانی قبلا وارد بخشی از بدن شده و مشغول رشد هستند، این دارو می‌تواند تعداد سلول‌های سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و از حجم تومورهای سرطانی بکاهد.

به گفته این محققان، این داروی ابداعی می‌تواند نه‌تنها ایمنی‌درمانی را بهبود بخشد، بلکه از متاستاز شدن سرطان هم پیشگیری می‌کند.

به گزارش طبنا، محققان امیدوارند، این دارو مراحل آزمایشی خود را به‌زودی گذرانده و در اختیار جامعه پزشکی قرار گیرد.

مترجم: نادیا ذکالوند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha