خونریزی بینی را بسیار جدی بگیرید/خونریزی از بینی می‌تواند اولین علائم سرطان خون باشد

پروفسور ابراهیم رزم پا جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علت خونریزی از بینی اظهار داشت: خون ریزی مکرر از بینی، علل های مختلفی دارد که حتما باید بررسی شوند.

وی افزود: علل خونریزی مکرر از بینی را می توان به دو گروه احساسی مانند خود خون و اختلالات خونی تقسیم کرد؛ اختلالات خونی خود طیف بسیار وسیعی مثل کمبود بعضی از فاکتورهای خونی، اختلالات انعقادی و کمبود پلاکت دارند.

متخصص گوش و حلق و بینی بیان داشت: افرادی که دچار اختلالات خونی هستند علاوه بر خونریزی از بینی، دیگر اعضای بدن آنها هم می تواند دچار خونریزی شوند.

فاکتورهای خونی

پروفسور رزم پا تصریح کرد: افرادی که اختلال خونی دارند و یا بعضی از فاکتورهای خونی آنها دچار مشکل است مانند بیماران هموفیلی که دچار کمبود فاکتور انعقادی 8 هستند و همچنین کسانی که پلاکت آنها کم است این بیماران به غیر از خونریزی بینی، ممکن است در دیگر نقاط بدن هم دچار خونریزی های زیر پوستی شوند.

وی ادامه داد: کسانی که مبتلا به سرطان خون می شوند مانند بیماران لوسمی این افراد اختلالات خونی انعقادی هم دارند. یکی از دلایلی که مطرح می شود افرادی که دچار خونریزی مکرر بینی می شوند حتماً باید از نظر خونی بررسی شوند به دلیل همین بیماری سرطان خون است.

سرطان خون

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی گفت: اگرچه خونریزی از بینی بسیار شایع است و در بعضی از مواقع، علت ساده ای دارد اما گاهی اوقات خونریزی از بینی می تواند نشان از بیماری سرطان خون داشته باشد. در بعضی از مواقع اولین علائم سرطان خون، خونریزی از بینی است به همین دلیل خونریزی از بینی باید بسیار جدی گرفته شود.

پروفسور رزم پا تصریح کرد: کسانی که نارسایی کلیه و کبد دارند به دلیل اینکه در ساختار فاکتور خونی اختلال دارند به طریق سیستمیک دچار خونریزی بینی می شوند؛ همچنین کسانی که فشار خون بالا دارند هم با بالا رفتن فشار خون، دچار خونریزی بینی می شوند.

اختلالات انعقادی خون

وی با بیان اینکه علل خونریزی بینی دو دسته هستند، افزود: یکی از علل سیستمیک و عمومی که خارج از بینی است مانند اختلالات انعقادی خون و یا بیماری هایی که باعث اختلال انعقادی خون می شود؛ علل موضعی به خود بینی بر می گردد که در واقع شایع ترین علت خونریزی از بینی علل موضعی است.

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی بیان کرد: شایع ترین علت خونریزی در کودکان دستکاری بینی است. همچنین خشکی مخاط بینی به هر علت به خصوص در فصل زمستان می تواند باعث خونریزی بینی شود.

انحراف شدید بینی

پروفسور رزم پا اظهار کرد: یکی دیگر از علل خونریزی، اختلال و اشکالات آناتومیک در بینی است. کسانی که انحراف بینی شدید دارند گاهی اوقات این انحراف بینی باعث می شود که هوا به طور غیر متقارن از دو سوراخ بینی وارد شود و آن طرف بینی که انحراف شدید دارد باعث شود مخاط بینی آسیب پذیر، خشک و شکننده شود.

وی اضافه کرد: یکی از درمان هایی که برای کنترل خونریزی از بینی می توان انجام داد، جراحی تیغه بینی است. کسانی که انحراف بینی شدید دارند و دچار خونریزی مکرر بینی می شوند را با جراحی تیغه بینی درمان می کنند.

تومورهای خوش خیم و بدخیم

این پزشک متخصص عنوان کرد: یکی دیگر از علل خونریزی از بینی به دلیل تومورهای بینی و سینوس است؛ تومورهای می توانند خوش خیم و  بدخیم باشند. یکی از تومورهای خوش خیمی که باعث خونریزی خیلی شدید می شود، آنژیوفیبروم نازوفارنکس است.

پروفسور رزم پا توضیح داد: این تومور بیشتر مربوط به جنس مذکر به خصوص پسرهایی که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند، مشاهده می شود. این تومورها گاهی باعث خونریزی خیلی شدید می شود به همین دلیل برای درمان آن تومور را جراحی می کنیم.

تومورهای عروقی

وی گفت: گاهی بعضی از تومورهای عروقی مانند همانژیوم و توده های بدخیم هم باعث خونریزی از بینی می شوند.

شستشوی بینی با آب سرد

این جراح متخصص بیان کرد: بیش از 70 تا 80 درصد از خونریزی ها علت مهمی ندارد. افرادی که در منزل دچار خونریزی می شوند می توانند با اقدامات محافظه کارانه مانند شستشوی بینی با آب سرد، فشار آوردن چند دقیقه ای به پره ی بینی را کنترل کنند.

پروفسور رزم پا تاکید کرد: اگر خونریزی از بینی چند بار تکرار شد حتما بیمار باید برای بررسی علت خونریزی به پزشک مراجعه کند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha