کد خبر: خشونت-معترضین-در-ششمین-روز-اعتراضات-او
۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۱۷
خشونت معترضین در ششمین روز اعتراضات اوج می گیرد
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از BBC، در ششمین شب از اعتراضات ناشی از کشته شدن جورج فلویدِ آمریکایی آفریقایی تبار در بازداشت پلیس، خشونت معترضین در شهرهای سراسر آمریکا اوج گرفته است. درخانه ماندن و قرطینه در حدود 40 شهر تحمیل شده است، اما مردم تا حد زیادی از آن‌ها چشم‌پوشی کرده‌اند که منجر به ایستادگی‌های شدید شده است.

برخورد پلیس ضد شورش با معترضین

پلیس ضد شورش در نیویورک، شیکاگو، فیلادلفیا و لس آنجلس با معترضین برخورد کرد و با شلیک گاز اشک آور و گلوله‌های فلفل سعی در متفرق کردن جمعیت داشت.
وسایل نقلیه پلیس آتش گرفت و مغازه‌ها در چندین شهر غارت شدند. گارد ملی نیروی نظامی ایالات متحده برای شرایط اضطراری داخلی، روز یکشنبه اعلام کرد که 5000 نفر از پرسنل آن در 15 ایالت و واشنگتن دی سی مشغول به خدمت هستند، جایی که مجدداً جمعیت در نزدیکی کاخ سفید گرد هم آمده‌اند. این بار معترضین با پرتاب سنگ به افسران ضدشورش و روشن کردن آتش باعث ایجاد هرج و مرج در کشور شده‌اند.
در فیلادلفیا، ایستگاه‌های تلویزیونی محلی به مردم نشان می‌دادند که  معترضین ماشین‌های پلیس را سرقت می‌کنند و حداقل یک فروشگاه را غارت می‌کنند. غارت نیز در سانتا مونیکا، کالیفرنیا نیز گزارش شده است.

راننده کامیونی که قصد جان معترضین را داشت!

در مینیاپولیس، جایی که آقای فلوید جان خود را از دست داد، یک راننده کامیون پس از شکستن یک سد، قبل از اینکه به سمت جمعیت زیادی از معترضین که در یک بزرگراه بزرگ راهپیمایی می کردند، حرکت کند دستگیر شد. فیلم‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد ده‌ها نفر در اطراف وسیله نقلیه، راننده را از پشت فرمان بیرون کشیدند که پس از پایان کار متوقف شد. راننده بعداً با جراحات جزئی به بیمارستان منتقل شد. گزارشی فوری از تلفات دیگر گزارش نشده است. در دنور، هزاران نفر با دراز کشیدن، درحالی که دستانشان به پشت بوده و شعار من نمی‌توانم نفس بکشم را می‌گفتند، بسیار آرام به اعتراض پرداختند. اعتراضات گسترده ای نیز در آتلانتا، بوستون، میامی و شهر اوکلاهما صورت گرفت.

برخورد نامناسب پلیس با مردم

همچنین چندین واقعه گزارش شده از پلیس ضد شورش که به طور نامتناسب به تظاهرکنندگان واکنش نشان دادند. در آتلانتا، جورجیا، دو افسر روز یکشنبه به دلیل استفاده بیش از حد از نیروی خود، از جمله شلیک به دو دانشجوی کالج اخراج شدند. معترضین پرونده فلوید عصبانیت ایالات متحده از قتل‌های آمریکایی‌های سیاهپوست توسط پلیس را دوباره برپا کرده است. برای بسیاری، خشم و همچنین سال‌ها ناامیدی را از نابرابری اجتماعی و اقتصادی، مخصوصاً در خود مینیاپولیس منعکس می‌کند. از آغاز اعتراضات یک هفته پیش، صدها نفر از معترضین بازداشت شده‌اند.

اتهام قاتل جورج فلوید

یک پلیس سابق سفید پوست به اتهام قتل آقای فلوید 46 ساله در مینیاپولیس متهم شده است. دراخ شووین 44 ساله قرار است بعداً در روز دوشنبه در دادگاه حاضر شود. این موارد مشهور مایکل براون در فرگوسن، اریک گارنر در نیویورک و دیگران را دنبال می‌کند که جنبش Black Lives Matter را هدایت کرده‌اند.

ناکارآمدی ترامپ در شرایط بحرانی...

حالا ترامپ با یک وضعیت نامناسب روبرو شده است. اقتصاد ایالات متحده توسط همه‌گیری کروناویروس به‌شدت سقوط کرده است. مرگ جورج فلوید به دست یک افسر پلیس مینیاپولیس ناآرامی‌های نژادی را در سراسر کشور گسترش داده است. این‌ها شرایطی است که توانایی‌های رهبران حتی افراد ماهر را آزمایش می‌کند. رئیس جمهور  دونالد ترامپ با این حال، خطر از دست رفتن جایگاهش را دارد. ترامپ در برابر معترضین ممکن است هیچ راه آسانی برای هدایت کشور از طریق خطرات فعلی آن وجود نداشته باشد. خونسردی باراک اوباما برای متوقف کردن آتش‌سوزی‌های فرگوسن بیش از آن‌چه که احکام قانونی ریچارد نیکسون انجام داده بود، ناآرامی‌های دوران ویتنام را فرونشاند.

چه اتفاقی برای جورج فلوید افتاد؟

شامگاه دوشنبه 25 مه، پلیس یک تماس تلفنی از یک فروشگاه مواد غذایی محلی دریافت کرد که مدعی بود جرج فلوید با یک یادداشت 20 دلار جعلی پرداخت کرده است. مأموران سعی داشتند  او  را در یک وسیله نقلیه پلیس قرار دهند و به آن‌ها گفتند که او کلاستروفوبیک (بیماری ترس از مکان‌های بسته و تنگ) است. طبق گفته پلیس، وی در مقابل مأموران مقاومت كرد. ویدئوی این حادثه چگونگی شروع درگیری را نشان نمی‌دهد. با وجود زانوی آقای شووین روی گردن او، می‌توان شنید که آقای فلوید می گوید: خواهش می‌کنم نمی‌توانم نفس بکشم.مرا نکشید. طبق کالبد شکافی اولیه توسط پزشک معاینه پزشکی ایالت، افسر پلیس به مدت هشت دقیقه و 46 ثانیه زانوی خود را روی گردن آقای فلوید قرار داده بود  تقریباً سه دقیقه پس از این اتفاق، آقای فلوید دیگر پاسخگو نبود. تقریباً دو دقیقه قبل از اینکه آقای شووین زانوی خود را برداشت، مأمورین دیگر مچ دست راست آقای فلوید را برای ضربان قلب بررسی کردند و متوجه شدند که او ضربان ندارد. وی به بیمارستان منتقل شد و حدود یک ساعت بعد درگذشت.

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha