کد خبر: خانواده‌ها-برای-تماشای-فیلم‌های-کود
۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۲۳
خانواده‌ها برای تماشای فیلم‌های کودک و نوجوان هزینه نمی‌کنند!

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردانی است که شاید مخاطب او را با فیلم‌های دفاع مقدس به‌خاطر بیاورد اما هاشمی دستی هم در سینمای کودک، دنیای فانتزی و رویا دارد. در سال‌های اخیر کارهای پرفروشی هم در این حوزه تولید کرد که شاید نشات گرفته از روحیه معلمی و آشنایی او با دنیای کودکان باشد. سری فیلم‌های «آهوی پیشونی سفید» از ‌کارهای موفق او در سینمای کودک در سال‌های اخیر است که فضای تخیل‌محور و موزیکالش به مذاق کودک امروز خوش آمد. هاشمی در سی‌وسومین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان که به صورت برخط برگزار شد، با فیلم «جزیره فضایی» که ادامه فیلم «تورنادو» بود، حاضر شد. از او درخصوص اهمیت سرگرم‌کننده بودن و جایگاه فانتزی در سینمای کودک پرسیدیم که گفت: در کارهایی که برای کودکان تولید می‌شود، آموزش، پرورش و سرگمی باید درکنار یک‌دیگر باشند. زمانی که سینمای کودک جدی می‌شود، دیگر مورد پسند کودک و نوجوان قرار نمی‌گیرد.‌ بچه‌ها با فانتزی زندگی و رشد می‌کنند. باید آن‌ها را در فضایی فانتزی رشد و پرورش داد. عده‌ای می‌پرسند که دلیل دیده شدن «آهوی پیشونی سفید» چیست؟ پاسخ من به آن‌ها این است که اگر «آهوی پیشونی سفید» مورد پسند کودکان قرار می‌گیرد، دلیل همان فضای فانتزی کار است. بچه‌ها مابه‌ازای شخصیت‌های این کار را در بیرون و دنیای واقعی نمی‌بینند و همین برای آن‌ها جذاب است. در واقع تخیل آن‌ها درگیر می‌شود و این فضای فانتزی برای آن‌ها تازگی دارد. به عقیده من فیلم‌های کودک و نوجوان باید مملو از اتفاقات سرگرم‌کننده باشد. درخلال سرگرم کردن ‌آن‌ها می‌توان آموزش داد.

او ادامه داد: در کانون «حر» تدریس می‌کردم و شیوه کاری من اینطور بود که دو ساعت آموزش می‌دادم و چهار ساعت با آن‌ها فوتبال بازی می‌کردم. این باعث می‌شد تا آن کودک و نوجوان برای فوتبال بازی کردن به کانون بیاید و در کنار آن کلاس درسی هم داشته باشد. یا گاهی در تدریس از بازی‌های گروهی استفاده می‌کردم. در فیلمسازی هم همینطور است؛ آموزش باید در کنار سرگرمی باشد.

سیدجواد هاشمی که در چهارمین المپیاد فیلمسازی به عنوان منتور و مربی حضور داشت و با نوجوان تمرین ایده‌پردازی می‌کرد، از تاثیر برگزاری این رویداد در آشنا شدن فیلمسازان با دنیای نوجوانان توضیح داد: من سی و چند سال است که با بچه‌ها در ارتباطم و همیشه از آن‌ها یاد می‌گیرم. خیلی‌ها فکر می‌‌کنند که من معلم بچه‌ها بودم اما در حقیقت بچه‌ها نکات بسیاری به من آموختند. من هم بسیاری از ایده‌هایم را از آن‌ها گرفتم. در المپیاد فیلمسازی نوجوانان نیز نوجوانانی حضور داشتند که سرشار از ایده‌های ناب و خود ایده‌پرداز بودند.

او با اشاره به بازاریابی و فروش فیلم‌های کودک و نوجوان، عنوان کرد: بچه‌ها از خود اختیاری ندارند که بخواهند برای فیلم‌ دیدن پول خرج کنند وگرنه این کار را می‌کردند. متاسفانه خانواده‌ها برای تماشای فیلم‌های کودک و نوجوان هزینه نمی‌کنند. خانواده‌ها ترجیه می‌دهند که بچه‌ها را برای دیدن فیلم بزرگ‌سال با خود به سینما ببرند اما برای تماشای فیلم کودک ترجیه می‌دهند آن را دانلود کنند و به سینما نروند. متاسفم از اینکه سینمای کودک دیده می‌شود اما تضمینی برای برگشت سرمایه آن وجود ندارد.

گفت‌وگو: پرستو خلعتبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha