کد خبر: حفظ-منابع-آب-و-خاک-از-اولویت-های-اصلی-دو
۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۷
حفظ منابع آب و خاک از اولویت های اصلی دولت در ایلام است

به گزارش  گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام در حاشیه مراسم افتتاح و آغاز بهره برداری از پروژه های بیومکانیکی آبخیزداری استان که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور و جمعی از مسوولان استانی برگزار شد، گفت: استان ایلام به خصوص مرکز استان به لحاظ تپوگرافی و جغرافیای طبیعی خاص حادثه خیز است و اگر به این موضوع توجه نمی کردیم هر ساله خسارات بسیار سنگینی بر زیرساخت های شهر وارد می شد.

وی در ادامه با اشاره به حادثه خسارت بار سیل در سال ۹۴ گفت: در این حادثه علاوه بر خسارات مالی فراوان متاسفانه چندین نفر از هم استانی ها نیز جان خود را از دست دادند.

استاندار ایلام در ادامه به اقدامات انجام شده در پیشگیری از چنین حوادثی در استان اشاره کرد و گفت: بعد از آن رخداد در حوزه سیل بندها، آبخیزداری، خشکه چینی و ... اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت و به خاطر همین اقدامات پیشگیرانه بود که در سیل فروردین ۹۸ علی رغم حجم عظیم بارش ها که دو برابر سال ۹۴ برآورد می شد اما خوشبختانه تلفات انسانی نداشتیم.

وی ادامه داد: ما در این رابطه چند کار مهم را انجام دادیم؛ از جمله لایروبی و ایجاد سیل بندها، ایجاد آبراه های انحرافی در سیل بندها و ... بطور کلی، از فروردین ۹۸ تاکنون ۳۲ بند انحرافی و ۳۲ خشکه چینی انجام گردیده و ۵ هزار هکتار زمین نیز گودال کنی شده است.

سلیمانی‌دشتکی در ادامه گفت: ایجاد سیل بند علاوه بر مهار سیل و آبخیزداری باعث بالا آمدن سفره های زیر زمینی و حفظ منابع آبی شده و از تخریب خاک نیز جلوگیری نموده است.

وی با اشاره به اینکه هر ساله شخم های غیر استاندارد باعث از بین رفتن خاک می شود و طبیعت و جنگل ها را نابود می کند، اضافه کرد: با ایجاد سیل بندها و آبخیزداری ضمن اینکه از فرسایش خاک جلوگیری کرده ایم در جهت حفظ منابع طبیعی، مراتع و جنگل های استان نیز حرکت کرده ایم.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به این موضوع که شهر ایلام از مناطق حساس و حادثه خیز استان برای حوادثی چون سیل است، گفت: در این شهر مناطقی چون دره چغا سبز، دره ارغوان و دره ی تونل آزادی و بالادست منطقه هانیوان وجود دارد که ظرف دو سه سال اخیر در این مناطق اقدامات بسیار خوبی انجام شده بطوریکه نگرانی های ما را از وقوع حوادثی چون سیل ۹۴  برطرف کرده است.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: در اینجا لازم است به خاطر کمک و اقدامات قابل توجه و مثبت وزارت جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و مراتع و محیط زیست تقدیر و تشکر نمایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha