کد خبر: حرکت-زائران-به-سمت-مرزهای-ایران-و-عراق-م
۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۰۰
حرکت زائران به سمت مرزهای ایران و عراق ممنوع است

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) صبح امروز شنبه ۲۹ شهریورماه در سومین جلسه ستاد مرکزی اربعین حسین ۹۹ ، اظهار کرد: تا این لحظه دولت عراق رسماً اعلام کرده است که امکان پذیرش زائران خارجی در مراسم اربعین سال جاری وجود ندارد و با پیگیری هایی که تا شب گذشته انجام شده، این موضع رسمی دولت عراق است.

وی افزود: مردم عزیز کشورمان مستحضر باشند که وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق و همچنین ستاد مرکزی اربعین مستمراً پیگیر هستند چنانچه شرایطی برای شرکت تعدادی از موکب داران و یا زائران در این مراسم فراهم شود، اعلام کنند اما تا این لحظه موضع رسمی دولت عراق مبنی  بر عدم پذیرش از کشورهای خارجی به دلیل شیوع بیماری کرونا بوده است.

ذوالفقاری در ادامه در همین راستا اشاره کرد: ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به جهت حفظ سلامت مردم در مراسم اربعین ملاحظاتی داشتند که رسماً اعلام شد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: اگرچه دو دولت جمهوری اسلامی ایران و عراق و به ویژه مردم دو کشور مشتاق برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم اربعین همانند سالهای گذشته هستند اما اهمیت سلامت و جان زائران موجب شده تا امسال مجوز برگزاری مراسم را صادر نکنند و به جز بحث سلامت زائران هیچ ملاحظه دیگر سیاسی درکار نبوده است.

ذوالفقاری از مردم و موکب داران خواست تا به شایعات و فراخوان ها توجه نکنند و تاکید کرد: برخی از اخبار جعلی در رسانه ها و فضای مجازی در داخل کشور عراق در طول این مدت منتشر شد که براساس بررسی های صورت گرفته، فاقد اصالت بودند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی اشاره کرد: بعضی از عشایر و کسانی که به صورت مستقیم با موکب داران ایرانی ارتباط دارند، اعلام کردند که از آنها برای حضور در مراسم دعوت می کنند اما صرف دعوت عشایر و شیوخ عراقی کفایت نمی کند چراکه باید مجوز ورود به کشور عراق را دولت عراق صادر کند و در غیر این صورت امکان تردد وجود ندارد.

ذوالفقاری در همین راستا ادامه داد: از مردم و موکب داران و همه خدام زائران اباعبدالله تقاضا داریم که اخبار رسمی که عمدتا صداوسیما و رسانه های رسمی اعلام می شود، دنبال کنند و به شایعات و مطالبی که از سوی برخی افراد منتشر می شود توجه نکنند.

وی تاکید کرد: فراخوان هایی که برای ثبت نام در کاروان ها صادر شده است، رسمیت ندارند و فاقد اعتبار است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه حرکت زائران به سمت مرزهای ایران و عراق ممنوع است، گفت: از مردم می خواهیم که از رفتن به مرزها خودداری کنند چراکه در این مناطق امکانات لازم وجود ندارد و به دلیل اینکه مراسم اربعین در کشور عراق برگزار نخواهد شد و امکان عبور از مرز هم وجود ندارد، موکبها در دو سوی مرزها مستقر نشده اند و امکان ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی وجود ندارد.

وی افزود: در صورتی که مردم به مرزها بروند، از حضور آنها در این مناطق ممانعت به عمل می آید و عراقی ها هم اعلام کرده اند که به هیچ وجه مرزها را بازگشایی نمی کنند و لذا خواهش می کنیم که از حضور در مرزها اجتناب کنند و به فراخوانها دراین زمینه اعتنا نکنند؛ چراکه هم برای خودشان مشکل ایجاد می کنند و همچنین نیروهای انتظامی و بسیج و خادمان زائران امام حسین مجبور نشوند در نقاطی جلوی زائران را بگیرند.

ذوالفقاری گفت: از زائران عزیز می خواهیم شرایط کشور و وضعیت شیوع بیماری در کشور ایران و عراق را درک کنند و از حرکت به سمت مرزها و یا راهپیمایی خودداری کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین همچنین در خصوص برنامه های این ستاد در داخل کشور، گفت: موکب داران برنامه هایی دارند که با مدیریت کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین در سطح کشور انجام خواهد شد و همچنین کمک های مومنانه در بسته های طراحی شده مشخصی به افراد نیازمند در روز اربعین اعطا خواهند کرد.

وی اضافه کرد: در نقاطی که در روز اربعین زیارت اربعین قرائت خواهد شد، موکب ها به تعداد نیاز مستقر خواهند شد تا هم خدمات بهداشتی ارائه کنند و هم در چارچوب پروتکلهای بهداشتی اعلامی که همان پروتکل ماه محرم و صفر است، می توانند غذای بیرون بر تهیه کرده و به افرادی که در مراسم اربعین شرکت کرده اند، ارائه کنند.

ذوالفقاری همچنین در خصوص برنامه ریزی های انجام شده برای برگزاری مراسم زیارت اربعین اعلام داشت: در نظر است همانند مراسم روز عاشورا و تاسوعا و ماه محرم، در فضاهای سرباز و با رعایت پروتکلهای بهداشتی در اقصی نقاط کشور در مکانهایی که شرایط فراهم است، زیارت اربعین را برگزار کنیم تا مردم در این مراسم شرکت و از فیوضات این زیارت برخوردار شوند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین همچنین تاکید کرد: ما براین باوریم که در صورت امکان تعدادی از موکب داران ایرانی در داخل عراق حضور پیدا کنند و در حال رایزنی با دولت عراق هستیم اما تا کنون هیچ وعده و قولی به ما داده نشده است اما چنانچه طرف عراقی موافقت کند، با مجوزها و پروتکلهای بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت و درمان کشورمان اعلام خواهد شد، تصمیم گیری خواهیم کرد.

ذوالفقاری در همین راستا تاکید کرد: تا زمانی که در این زمینه تصمیم گیری نشده است، هیچ یک از موکب داران به سمت مرزها حرکت نکنند، کمااینکه در هفته های گذشته چندتن از موکب داران صرفا به دلیل دعوتی که از آنها شده بود، از استانها حرکت کردند اما در میانه راه متوجه شدند که امکان عبور از مرز وجود ندارد و مجبور به بازگشت شدند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: همه دست اندرکاران مراسم اربعین و خدام اباعبدالله الحسین بعد از یک سال برنامه ریزی و آمادگی مقدمات برای خدمت به زائران و شرکت در مراسم اربعین حسینی، با توجه به شرایط بیماری در دو کشور موفق به این کار نشدند که موجب تاسف همگان است. همه آرزو داشته و داریم که بعد از یک سال برنامه ریزی بتوانیم در خدمت زائران امام حسین باشیم تا شاید دعای خیر آنها نصیب ما نیز شود.

ذوالفقاری در پایان ابراز امیدواری کرد: با برنامه های فرهنگی و تبلیغی ایی که توسط کمیته فرهنگی و تبلیغی ستاد مرکزی اربعین  طراحی شده است، ان شاءا... کارهای عمیق و معرفتی در حوزه اربعین و عاشورا در سطح کشور و همچنین در عرصه بین المللی انجام خواهد شد و همه صاحب نظران و افراد علاقمند در این عرصه می توانند مشارکت کنند.

وی تصریح کرد: دعا کنیم که شر این ویروس منحوس از سر جوامع دنیا کنده شود و ما برای خدمت به زائران اباعبدالله در سال آینده  آماده باشیم تا سال آینده مراسم اربعین هرچه باشکوه تر برگزار شود و جبران این سال پرمشقت را داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha