کد خبر: حال-حمل-و-نقل-عمومی-خوب-نیست-توان-نوساز
۱۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۸
حال حمل و نقل عمومی خوب نیست!/ توان نوسازی ناوگان حمل و نقل وجود ندارد

شهربانو امانی رییس کمیته تی او دی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری سلامت با اشاره به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار داشت: باید توجه داشت که حال حمل و نقل عمومی پایتخت خوب نیست و بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی به دلیل فرسوده بودن نمی‌توانند خدمات خوبی به شهروندان ارائه دهند.

وی با بیان اینکه فرسودگی حمل و نقل باعث شده سهم کمی از سفرها پوشش داده شود، افزود: متاسفانه منابع مالی برای توسعه حمل و نقل عمومی وجود ندارد و این حال نامساعد و بیمارگونه را به خوبی می‌توان در حمل و نقل مترو مشاهده کرد.

رییس کمیته تی او دی شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر ظرفیت شبکه متروی تهران را با همین تعداد ناوگان موجود و ۵ میلیون سفری که در روز انجام می‌شود، در نظر بگیریم؛ مترو هم‌اکنون با نیمی از ظرفیت خود درحال خدمات رسانی به مردم است.

عدم توزیع متوازن محل سکونت کاربران مترو

امانی تاکید کرد: حکایتی که مردم از متروی تهران در ذهن دارند، تراکم شدید مسافر است در حالی که سوال اینجاست چرا شبکه‌ای که با نصف ظرفیت خود در حال خدمات رسانی است باید چنین تراکم شدیدی از مسافر را به خصوص در ساعات اوج صبح و بعد از ظهر داشته باشد که جواب آن را باید در عدم توزیع متوازن محل سکونت کاربران مترو جستجو کرد.

وی ادامه داد: اگر در ساعات اوج مترو نگاهی به میزان ورودی و خروجی ایستگاه‌های داشته باشیم متوجه نبودن تناسب بین میزان مسافر ورودی و خروجی در ایستگاه‌ها می‌شویم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ایستگاه‌های مستقر در مرکز شهر که اغلب دارای کاربری اداری هستند در ساعات اوج سفر صبح، جذب سفر می‌کنند و تولید سفر بسیار کمی دارند، گفت: همچنین این ایستگاه‌ها در ساعات اوج بعداز ظهر تولید سفر بسیار زیاد و جذب سفر بسیار کمی دارند.

پدیده زونینگ

امانی اضافه کرد: ایستگاه‌های متروی واقع در مناطق مسکونی شهر نیز دقیقاً عکس این شرایط را دارند به همین خاطر شاهد پدیده تفکیک عملکردی یا زونینگ در مناطق هستیم که این موضوع موجب می‌شود که صبح ها، واگن‌هایی که از سمت مناطق مسکونی به سمت مناطق اداری شهر حرکت می‌کنند مملو از تراکم مسافر باشند و قطارهایی که در جهت مخالف حرکت می‌کنند خالی از جمعیت باشند و بعدازظهرها هم شرایط برعکس شود.

اصلاح شهرسازی

وی با تاکید بر اینکه به خاطر شرایط نامتوازن همواره حدود نیمی از ظرفیت ناوگان مترو خالی است، افزود: خرید واگن جدید علاوه بر نیاز به تامین بودجه، هزینه نگهداری هنگفتی به مدیریت شهری تحمیل می‌کند به همین دلیل باید به جای تمرکز بر خرید واگن، بر اصلاح شهرسازی تمرکز کنیم.

رییس کمیته تی او دی شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: دقیقاً چنین شرایطی در سایر مدهای حمل و نقل عمومی نظیر ناوگان اتوبوسرانی و حتی شبکه راه‌های درون شهری قابل مشاهده است و متاسفانه دلیل نامساعد بودن حال ناوگان حمل و نقل عمومی، عدم ارتباط میان حمل و نقل و کاربری زمین در برنامه ریزی شهری است.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha