کد خبر: جمهوری-اسلامی-ایران-تمام-پلتفرم-های-سا
۳۰ تیر ۱۴۰۰، ۸:۰۰
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سی و هشتمین آیین پویش ره سلامت که با افتتاح ۶۹ پروژه سازمان اورژانس کشور و ۱۵ پروژه بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خرم آباد برگزار شد، اظهار داشت: روز اول که برای ساخت واکسن کرونا، شروع کردیم عده ای به ما خندیدند و گفتند مگر شما می توانید واکسن بسازید و وقتی واکسن ساختیم، گفتند چرا همه را تجمیع نکردید؟ روز اول نه ما و نه دنیا نمی دانستیم که کدام پلتفرم ساخت واکسن جواب خواهد داد، اینها هیچ کدام بر خلاف دیگری کار نمی کنند. می دانستیم که اگر یک پلتفرم شکست خورد، باید نمونه ها و پلتفرم های دیگری را داشته باشیم و هیچ کدام از این پلتفرم ها به تنهایی، پاسخگوی نیازهای کشور نیست.
وی افزود: ایران نقطه امید خیلی از کشورهایی است که قلدرهای دنیا به آنها واکسن نمی دهند و اگر ته سفره چیزی ماند به سایر کشورها هم می دهند. امروز ما به یکی از واکسن سازهای بزرگ دنیا تبدیل شده ایم و به چند کشور دنیا که غول واکسن سازی هستند، پیوستیم. این کار بسیار بززگی بود البته شاید یکی از این شرکت ها، یک روز کم بیاورد یا بچ آن مشکل پیدا کند که این افت و خیز در دنیا وجود دارد و برخی، این را هم در بوق رسانه ای می کنند و افتخار ملی را به یک بدهکاری ملی بدل می کنند و با همنوایی و همصدایی، ارکستر و یک سمفونی هماهنگ و طراحی شده را اجرا می کنند که سازهای کوبه ای آن در ایران و سازهای بادی آن در آنسوی مرزها نواخته می شود. خدا همه را به راه درست و حقیقت رهنمون کند.
وزیر بهداشت گفت: ایام سختی بر کشور گذشت و ما و همکاران مان، سخت ترین ایام مدیریت وزارت بهداشت در قبل و بعد از انقلاب را تجربه کردیم. ۴ موج سهمگین کرونا در اوج تحریم های ظالمانه با لطف خدا، عزت، وفاق و همدلی که از دوران دفاع مقدس آموخته بودیم، سپری شد.
نباید با سیاست زدگی، افتخار ملی را در مدیریت کرونا لگدمال کرد
دکتر نمکی خاطرنشان کرد: دیروز نامه ای از وزیر بهداشت یک کشور که در گرداب کرونا گرفتار است، دریافت کردم که از ایرانِ تحریم زده در دو زمینه، سرتاپا تقاضای کمک کرده بود؛ یکی اینکه بگویید چه کردید که با گستردگی اقلیم و حصر اقتصادی و سیاسی، اینگونه کرونا را مدیریت کردید و دوم اینکه از آنچه در ایران می سازید مثل ونتیلاتور و دارو به ما کمک کنید. نمی خواهم به این موضوع ورود کنم که عده ای، این غرور ملی را با مغلطه به  بدهکاری سیاسی تبدیل می کنند چون سیاسی نیستم و هرگز به این عرصه پرتلاطم بی حاصل ورود نمی کنم.
وی تصریح کرد: نباید با سیاست زدگی، افتخار ملی را در مدیریت کرونا لگدمال کرد. یک وقت سیاست به کمک ارتقای غرور ملی می آید اما یک وقت هم سیاست به کمک ابتذال و شکست کاذب دستاوردهای ملی می آید. همانهایی که روزی دفاع مقدس را زیرسوال می بردند که در آن دوران، ۸ سال رزمندگان این سرزمین، میلی متری از خاک ما را سر میز مذاکره پس نگرفتند، در شیپورهای تازه می دمند و این دستاورد عظیم که کشوری تحریم زده در عرض دو ماه صاحب همه محصولاتی می شود که قرار بود وارد کند را نادیده می گیرند اما کشوری که تحریم نیست و وضعیت اقتصادی آن از ما بدتر نیست، تقاضای کمک از کالاهای ساخت ایران را دارد. این افتخار بزرگی است که کشوری که باید از دنیا طلب کمک می کرد، امروز از گوشه گوشه دنیا از آن، طلب مساعدت می کنند.
وزیر بهداشت تاکید کرد: در پیک چهارم بیماری، درحالیکه ویروس انگلیسی مهاجم تر بود و کشندگی بالاتری داشت اما توانستیم مرگ و میر بیماران را به نصف پیک های دوم و سوم کاهش دهیم و تلاش گران عرصه سلامت به راهکارهایی رسیدند که چگونه می شود، مرگ و میر بیماران را کاهش داد.
متوسط رعایت پروتکل ها در کشور به حدود ۴۸ درصد رسیده است
دکتر نمکی گفت: در این ایام باقی مانده به این نمی پردازیم که چرا وارد موج های بیماری کرونا می شویم، چرا دیگران، غفلت می کنند و ما در ته رودخانه، زخمی و جنازه جمع می کنیم، چرا عده ای به تاب آوری همه اقشار و گروه ها توجه دارند اما به تاب آوری مدافع سلامت که ۱۸ ماه بدون مرخصی کار کرده اند، توجهی ندارند و اینکه در برخی عرصه ها تنها هستیم. مکلف شدیم که هر کاری کردند، جمع کنیم چون با مردم پیمان بسته ایم.
وی یادآور شد: متاسفانه متوسط رعایت پروتکل ها در کشور به حدود ۴۸ درصد رسیده است و مناطقی که ۸۰ درصد رعایت کرده اند را در کنار مناطقی می گذاریم که یا رعایت نکرده و یا ۵ تا ۱۰ درصد رعایت کرده اند؛ مسئول این مقدار کاهش رعایت های پروتکل های بهداشتی ما نیستیم همانگونه که مسئولیت تامین واکسن هم با وزیر بهداشت نیست‌. در کدام یک از کشورهای جهان، وزیر بهداشت، مسئول تامین و واردات واکسن است؟ این را بروید مطالعه کنید. آنهایی که می گویند وزارت بهداشت در واردات واکسن، قصور کرد این را در سایر کشورها مطالعه کنند، مثل مواردی که تخت کم می آید که خوشبختانه رخ نداده و وزارت بهداشت مسئول است اما وقتی سفره های آنچنانی در انتخابات شورا می اندازند یا وقتی همه راه ها باز است و اتفاقات زیادی می افتد، هیچ محدودیتی نیست اما اگر یک آمپول رمدسیویر کم بود، وزیر بهداشت باید جواب دهد.
دیروز، آمار روزانه تزریق واکسن در کشور از مرز ۴۰۰ هزار دُز گذشت
وزیر بهداشت ادامه داد: هیچ کجای دنیا، وزیر بهداشت مسئول تامین و واردات واکسن نیست بلکه ساختار تزریق آن را فراهم می کند و خوشحالیم که دیروز، آمار روزانه تزریق واکسن در کشور از مرز ۴۰۰ هزار دُز گذشت و رکورد تازه ای خلق شد و این افتخار با کمک نیروهای مسلح و اورژانس کسب شد.
دکتر نمکی گفت: قرار ما این بود که در پایان دولت بتوانیم افراد بالای ۶۵ سال و بیماران صعب العلاج را واکسینه کنیم چون حدود ۸۵ درصد از موارد مرگ و میر بیماران کووید۱۹ مربوط به این گروه ها است اما امروز می گوییم که تا پایان مردادماه، جمعیت بیشتر از ۶۰ سال و در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خراسان جنوبی و جنوب کرمان، جمعیت بیشتر از ۵۰ سال و در جزیره خلیج فارس به جز کیش و قشم، جمعیت بیشتر از ۱۸ سال را واکسینه می کنیم.
واکسیناسیون می تواند فرم سخت و مرگ زای بیماری را مهار کند اما نمی تواند جلوی ابتلا به بیماری را بگیرد
وی افزود: از اول مرداد تمام جمعیت بیشتر از ۱۸ سال عشایر کوچ رو کشور، معلمان، اساتید و همچنین مشاغل پرریسک مانند مشاغل حمل و نقل عمومی و مشاغل در تماس نزدیک با مردم را واکسینه می کنیم و اینها علاوه بر قول هایی است که به مردم ایران داده بودیم و با لطف و عنایت خدا و ائمه، درهایی باز شده که بتوانیم واکسن بیشتری را تامین و تولید کنیم.
وزیر بهداشت گفت: مسئولان استانی تا می توانند در رعایت پروتکل ها و نظارت بر اجرای آنها، سخت بکوشند. به عنوان یک متخصص ایمنی شناسی بگویم که این ویروس پیچیده فعلا دست از سر ما و جهان بر نخواهد داشت. انگلیس با چنین پوشش واکسیناسیونی، برخی محدودیت ها را برداشت اما موارد ابتلا در حال افزایش است و اروپا گرفتار یکی از سنگین ترین امواج بیماری کرونا خواهد شد البته معتقدیم که واکسیناسیون می تواند فرم سخت و مرگ زای بیماری را مهار کند اما نمی تواند جلوی ابتلا به بیماری را بگیرد بنابراین استفاده از ماسک و رعایت پروتکل ها باید کماکان مورد توجه باشد.
دکتر نمکی تاکید کرد: باید واکسیناسیون با سرعت بیشتری در لرستان انجام و چندین مرکز تجمیعی واکسیناسیون جدید باید در این استان راه اندازی شود. هر قدر واکسن در این استان مصرف شود، برای تامین آن مشکلی نداریم. سپاه، بسیج، هلال احمر و سایر دستگاه ها نیز کمک کنند تا واکسیناسیون را سرعت ببخشیم که در این صورت از گرفتاری سخت بیماران، پیشگیری کرده ایم.
طرح شهید سلیمانی، یک سرمایه ملی برای روزهای سخت و بحرانی است 
وی یادآور شد: طرح شهید سلیمانی را زنده نگه دارید. در تاریخ ۹۹/۱۰/۱۰ که شاهد افت بیماری در کشور بودیم به روسای دانشگاه های علوم پزشکی نامه نوشتم که طرح شهید سلیمانی، یک سرمایه ملی برای روزهای سخت و بحرانی است و باید با همدلی و وفآق، این طرح را نگه داریم و تقویت کنیم و برای روزهای سخت کشور، استفاده کنیم.
وزیر بهداشت گفت: باید کلینیک های سرپایی تقویت شود و تعداد تست های آزمایشگاهی و نیز بیماریابی افزایش پیدا کند تا بیماری زمین گیر شود در غیر این صورت اگر تعداد زیادی تخت بیمارستانی هم در این استان اضافه شود، پاسخگو نخواهد بود. در بیمارستانها نیز باید پروتکل های درمانی و شیوه های جدید از جمله کمیته های ترخیص و تنفسی، اجرایی شود. دانشگاه علوم پزشکی لرستان یکی از افتخارآفرین ها دانشگاه های کشور در مدیریت کرونا بود و سعی خواهیم کرد این استان را به عنوان یکی از الگوها، تقویت کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha