کد خبر: جامعه-تاب-آور-با-ایجاد-خانه-های-هلال-و-ا
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۵۸
جامعه تاب آور با ایجاد خانه های هلال و ارائه آموزش های همگانی

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ دکتر کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر در این نشست با تبریک فرارسیدن روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر و اشاره به اینکه این روز، نمایانگر تمام خوبی‌ها و مهربانی‌های روی زمین است، افزود: اصول هفت‌گانه هلال احمر براساس خدمات هانری دونان پایه‌ریزی و همواره در جنگ ها و مخاصمات مختلفی که رخ داده، پاس داشته شده است. حوادث، بحران ها و جنگ ها و مخاصمات، کمترین تاثیر را بر خدمات انسان دوستانه این نهضت بین المللی داشته و اعضای صلیب سرخ و هلال احمر در هر کجای دنیا بدون توجه به زنگ، نژاد، مذهب و ... در خدمت محرومان، جنگ زدگان، آسیب دیدگان حوادث و ... بوده اند.

پیشگامی هلال‌احمر ایران در ارائه خدمات بشردوستانه

همتی ادامه داد: براساس آنچه هرودوت، مورخ معروف یونانی می گوید، ایرانیان در زمینه ارائه خدمت به مجروحان هر دو طرف جنگ، پیشگام بوده اند و در جنگ هایی که به طرفیت ایران بوده، داریوش توصیه می کند همه مجروحان دشمن نیز در کنار مجروحان ایرانی مورد مداوا قرار گیرند. به همین دلیل توجه به انسانیت موجب شده جمعیت های ملی هلال احمر و صلیب سرخ جایگاه ویژه ای در اذهان جهانیان داشته باشند.

رئیس جمعیت هلال احمر یاد دکتر امیراعلم از بنیانگذاران و موسسان جمعیت هلال احمر در ایران که منشاء خدمات بسیاری به مردم ایران بوده، را گرامی داشت و افزود: هیچکدام از مسئولان هلال احمر، در خدمت به هموطنان، دیدگاه سیاسی نداشته اند به همین دلیل نامشان در تاریخ خدمت به مردم ماندگار است.

همتی افزود: جمعیت هلال احمر ایران امروز بیش از 2 میلیون همراه داوطلب، جوان و بشردوست دارد که هرگاه نیاز به حضورشان باشد، بدون درنگ و بدون هیچگونه چشمداشتی در کنار هموطنان هستند. اعضای جمعیت هلال احمر ایران در کشوری پهناور با اقلیم مختلف که 80 درصد بحران های دنیا را در خود تجربه کرده، سعی دارند باری از دوش مردم بردارند. هلال احمر ایران همچنین، معین دولت بوده و همواره در حوادث و بحران‌ها و در شرایط حساس، توانسته به عنوان جمعیتی مقتدر فعالیت کند.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر "توقف ناشدنی، شکست ناپذیر، مقایسه نشدنی"، به بازخوانی خدمات یک سال گذشته جمعیت هلال احمر چه در زمینه مقابله با بیماری کرونا و چه دیگر خدمات متنوع و گسترده هلال احمر در حوادث و بحران ها و کمک به نیازمندان و ... پرداخت.

تشریح خدمات یک ساله هلال احمر

رئیس جمعیت هلال احمر در تشریح خدمات یک ساله هلال احمر گفت: با شروع بحران کرونا از آغازین روزهای سال 99، کنترل خروجی استان ها به جمعیت هلال احمر سپرده شد و بیش از 21 میلیون مسافر غربالگری شدند که این نقطه آغاز در بحران کرونا، نقطه عطفی نیز در خدمات هلال احمر در زمانی بود که با یک پاندمی جهانی روبرو بودیم و توانستیم خدمات شایسته ای به مردم در این شرایط ارائه دهیم.

همتی افزود: بعد از تب سنجی، اجرای طرح‌های آمران سلامت، نذر آب، خادمان حسینی  ... نیز در همین راستا و برای خدمت به مردم در شرایط همه گیری ویروس کرونا ادامه پیدا کرد. علاوه بر این، مشکلات معیشتی مردم به دلیل بیماری کرونا و اثرات کرونا بر وضعیت اقتصادی مردم، هلال احمر را به صحنه جمع آوری کمک های مردمی و رسیدگی به معیشت اقشار آسیب دیده از کرونا نیز وارد کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: در روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا در چین، هلال احمر ایران محموله ای برای کمک به این کشور فرستاد که نقطه عطفی در ارتباطات دو کشور بود و باعث شد زمانی که ویروس کرونا در کشورمان شیوع یافت، محموله ها و کمک های درخوری از چین و دیگر کشورها برای مردم کشورمان دریافت کنیم.

مدیریت همزمان حوادث و بحران ها در کشور

همتی تاکید کرد: سال گذشته و در کنار بحران کرونا، حوادث و بحران های طبیعی نیز در کشور به وقوع پیوسته و هلال احمر در این حوادث از وظایف و رسالت اصلی خود کوتاهی نکرد و توانست همزمان چند بحران از جمله سیل، زلزله و ... را مدیریت کند. علاوه بر این، هلال احمر در حوادث بین المللی نیز از خدمت رسانی غافل نبود. هلال احمر ایران در انفجار بیروت در سال 99، جزو اولین کشورهایی بود که کمتر از 24 ساعت توانست در بیروت بیمارستان صحرایی برپا کند و به همراه تیم امدادی و کارآزموده پزشکی 19 روز در این منطقه به آسیب دیدگان خدمات رسانی داشت. در زلزله ترکیه برای کمک رسانی اعلام آمادگی شد و در جنگ میان ارمنستان و آذربایجان هم هلال احمر ایران به هر دو طرف درگیر جنگ، پیشنهاد کمک رسانی داد. هلال احمر ایران علیرغم همه تنگناهای موجود به دلیل تحریم ها همواره به عنوان کمک کننده، آمادگی داشته و توانسته مدیریت خوبی در کمک رسانی به حوادث ملی و بین المللی داشته باشد.

وی افزود: ابتدای سال جاری که نوع تهاجمی تری از ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، کنترل مبادی مرزی رسمی کشور به هلال احمر سپرده شد و تب سنجی مسافران، تست های فوری و پی سی آر در 28 مرز کشور انجام و بیماران مشکوک به مراکز درمانی معرفی شدند. در این طرح، همکاری نزدیکی میان وزارت بهداشت، جمعیت هلال احمر و وزارت راه و شهرسازی وجود داشت.

خرید و واردات واکسن به کشور توسط هلال احمر ادامه دارد

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در شرایط فعلی، بحث واکسینه شدن مردم در کنار اقدامات حفاظتی، نمود بیشتری پیدا کرده، افزود: برای تامین واکسن، عدم دسترسی به منابع مالی بلوکه شده کار را سخت می کرد اما علیرغم مشکلات ناشی از تحریم ها، توانستیم واکمسن دریافت کرده و گروههای هدف پرخطر را واکسینه کنیم.

همتی افزود: برخی کشورهای دوست، برای تامین واکسن ایران قول همکاری داده اند. بنا براین در ماه واکسن کرونا با همکاری وزارت بهداشت و وزارت امورخارجه توسط هلال احمر و برای گروههای هدف دریافت و وارد کشور می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: کمیته بین المللی صلیب سرخ و فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر باید به تعهدات خود برای کمک به کاهش آلام بشری در زمینه تامین واکسن کرونا پایبند بوده و جمعیت های ملی باید به دولت های خود برای توزیع عادلانه واکسن در جهان فشار بیاورند چراکه با واکسینه شدن تنها چند کشور ثروتمند، مشکل همه گیری کرونا حل نخواهد شد و افراد آسیب پذیر در مناطق محروم و دورافتاده نیز باید به واکسن دسترسی داشته باشند.

جمع آوری و توزیع کمک های ملی و بین المللی در سال گذشته

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه به مبالغ کمک های مردمی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: 240 میلیارد ریال در سال گذشته به شکل نقدی و غیر نقدی در زمان بحران و غیر آن از سوی هلال احمر جمع آوری و میان آسیب دیدگان حوادث و بحران ها توزیع شد. همچنین بیش از 730 میلیارد ریال کمک های نقدی بین المللی و 1700 میلیارد ریال نیز کمک های غیر نقدی در قالب محموله های مختلف و کمک های بین المللی دریافت کردیم.

جامعه تاب آور با ایجاد خانه های هلال و ارائه آموزش های همگانی

همتی با اشاره به پهناوری کشور ایران و گستردگی و تنوع حوادث و بلایا در این کشور گفت: باید تلاش کنیم جامعه ای تاب آور داشته باشیم بر همین اساس ایده راه اندازی خانه های هلال در مناطق دورافتاده، صعب العبور و محروم که از سال 94 کلید خورده بود با چشم انداز راه اندازی 37 هزار خانه هلال در سراسر کشور، سال گذشته به شکل جدی مورد توجه قرار گرفت و تا امروز 5400 خانه هلال در کشور راه اندازی شده و بخش زیادی از این خانه های هلال، تجهیز شده اند.

وی با تاکید بر اینکه جامعه ای تاب آور محسوب می شود که آموزش های لازم به گروههای هدف جامعه ارائه شده باشد تا بتوانیم در برابر بحران ها بدون استرس به مقابله بپردازیم، افزود: خانه های هلال این ظرفیت را دارند که گروههای مختلف را کنار هم آورده و با تشکیل اجتماعات کوچک، یک هلال احمر کوچک در مناطق محروم داشته باشیم.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: آموزش گروههای هدف به بهترین نحو و با استفاده از تمام ظرفیت های آموزش فضای مجازی، چهره به چهره، 40 پادگان در 17 استان کشور، 15 میلیون دانش آموز مدارس کشور و ... در حال انجام است و امروز هلال احمر از حیث آموزش همگانی و آموزش های تخصصی امداد و نجات گام های خوبی در کشور برداشته است.

وی اظهار کرد: ایجاد خانه های هلال در کنار ارائه آموزش ها، بهینه کردن وضعیت انبارهای امدادی، بازآمد بالگردها در کنار ارتش نیروی انسانی داوطلب هلال احمرمی تواند در هر بحرانی کمک کند اما ظرفیت تمام کشورها برای مدیریت و کنترل بحرانهای بزرگ محدود است و به همین دلیل تعامل نزدیک با سایر جمعیت های ملی لازم و ضروری است. امیدواریم تعامل و همکاری با جمعیت های ملی و فدراسیون در زمینه ارائه آموزش های مشترک تداوم و توسعه یابد.

رئیس جمعیت هلال احمر تاکید کرد: هلال احمر ایران امروز بالنده تر و آماده تر از هر زمان دیگری است و اگر بتوانیم با رفع تحریم ها؛ لجستیک، بالگرد، تجهیزات به روز امدادی را در اختیار داشته باشیم، جمعیتی قدرتمند و ارائه دهنده کمک در بحران های مختلف در سطح داخلی و بین المللی خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha