کد خبر: تیغ-تیز-لاکچری-بازی-روی-گلوی-نوزادان-وز
۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۷
تیغ تیز لاکچری بازی روی گلوی نوزادان/ وزارت بهداشت ورود نکند مجلس وارد می شود!
محمد سیاح: به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ این اتفاق شاید پدیده ای جدید و نو محسوب نشود که خانواده ها می خواهند وقایعی مانند عروسی، جشن ها و امور خاص کاری و ... را که به یادماندنی هستند در تاریخ های رند انجام دهند ولی اینکه بخواهند در این روز خاص به هر شکلی که شده فرزندی را به دنیا بیاورند در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. توجه به تاریخ های خاص در کشور ما برای ثبت در شناسنامه کودکان یکی از آرزوهای والدینی است که برای پز دادن به هر چیزی متوصل می شوند! اما این موضوعی است که می تواند سلامت فرزند و مادر را به خطر بیاندازد. حرص والدین برای تولد نوزاداتی حتی نارس در تاریخ های خاص در حداقل یکی دو سال اخیر صدای بسیاری از فعالان حقوق کودکان را درآورد، اما هیچ زمانی اقدام جدی ای در این باره برای جلوگیری از این اتفاق صورت نگرفت. چیزی که باعث شد تا تولد در تاریخ 9/9/99 مورد توجه جامعه قرار بگیرد این بود که خانواده ای 130 میلیون تومان برای تولد فرزند نارس خود هزینه کرد تا اتاق عمل فراهم کند! این میزان از بی مهری مادری برای ثبت نام خود به عنوان کسی که دارای فرزند متولد این تاریخ است مورد هجمه افکار عمومی قرار گرفت و شاید همین موضوع باعث شد تا متخصصان پزشکی و مامایی و حتی برخی از نمایندگان مجلس در این باره حساس شوند.

عوارضی که تولد زودرس دارد

برخی از والدینی که برای تولد زودرس اقدام می کنند دارای مشکلاتی هستند که می تواند جان مادر یا فرزند را تهدید کند ولی در همین موارد هم زایمان زودرس باید دارای شرایط خاصی باشد. ولی افرادی که اصرار به تولید فرزندشان در تاریخ های لاکچری دارند اهمیتی به این موضوعات نمی دهند و این می تواند کودک را دچار عوارض دائمی با حتی مرگ کند. دکتر مریم افراخته، فلوشیپ فوق تخصصی طب مادر و جنین (پریناتولوژی) و مسئول اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر عوارض خطرناک زایمان‌های زودرس و تهدید سلامت نوزادان نارس، به ایسنا گفت: «طی چندین ابلاغیه به بیمارستان ها تاکید شده که از تولد نوزادان نارس و زایمان‌های پیش از موعد اجتناب شود و در این راستا با بیمارستان‌ها و پزشکانی که مفاد ابلاغیه را رعایت نکنند، برخورد می‌شود.» او با بیان اینکه معمولا سن 39 هفتگی برای سزارین و یا تاریخ زایمان در نظر گرفته می شود، اضافه کرد: «در این تاریخ نوزاد کامل رسیده و عوارضی سلامت او را تهدید نمی‌کند. بنابراین به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که خانواده‌ها به دلایل پوچ و غیرعلمی همچون تاریخ‌های رند و مناسبتی، در تاریخ زایمان دستکاری کرده و جان فرزند خود را به خطر اندازند.» افراخته با اشاره به عوارض و خطرات زایمان زودرس برای نوزاد، افزود: «ریه، مهمترین ارگان در معرض خطر در نوزادان نارس است؛ چراکه ریه جنین هنوز کامل نشده تا بتواند تبادل اکسیژن و co2 را به درستی انجام دهد. همچنین زایمان زودرس می‌تواند عوارض گوارشی و مغزی مختلفی ایجاد کند و به عبارتی تمامی ارگان‌های جنین قبل از بلوغ کامل می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد.» مسئول اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تذکرات مربوط به اجتناب از زایمان‌های زودس و مناسبتی طی چندین نامه به بیمارستان‌ها ارسال شده است، گفت: «رعایت این مساله با نظارت نمایندگان، بازرسان و کارشناسان معاونت درمان پیگیری می‌شود و با بررسی سن جنینی نوزادان متولد شده در تاریخ‌های خاص، در صورت عدم رعایت مفاد ابلاغیه و تولد نوزاد نارس، به صورت قانونی با بیمارستان و عامل زایمان برخورد می‌شود.»

وزارت بهداشت ورود کند یا ما!

همه بیمارستان های کشور تحت نظر دانشگاه های علوم پزشکی هستند و طبق گفته «افراخته» به بیمارستان ها برای عدم وقوع زایمان زودرس در تاریخ های خاص هشدارهای لازم داده شده است، اما این گاهی برخی از مدیران بیمارستان ها که لزوما پزشک نیستند یا پزشک نما هستند و پول برایشان از جان بیمار هم عزیزتر است خارج از بخش نامه ها اقداماتی را در راستا اهداف اقتصادی ممکن است انجام دهند! در اینجاست که قوای نظارتی که همان وزارت بهداشت و درمان است باید وارد عمل شده و بر فعالیت این بیمارستان ها نظارت کند. با این حال که وزارت بهداشت درگیر کرونا است و به نظر هم نمی رسد جز چند تذکر و هشدار کار دیگری انجام دهد البته که این اقدام وظیفه این وزارتخانه است. با این حال کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به عنوان قوای نظارتی بالادستی وزارت بهداشت باید در این موضوع ورود کند. چراکه تولید در تاریخ های رند و لاکچری افزایش چشم گیری داشته و بعید هم نیست که در آینده این اتفاق نیفتد. محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در برنامه سعادت آباد رادیو تهران با اشاره به عوارض زایمان زودرس از طریق سزارین برای نوزادان گفت: «مادران ما باید بدانند تک تک روزهای جنینی مربوط به رشد یکی از بخش‌های بدن نوزاد است و قطعاً رشد سلول‌های مغزی، بینایی تنفسی و بقیه بخش‌های بدن نوزاد حتی به آخرین روز حضور در رحم مادر وابسته است.» او ادامه داد: «هرگونه شتاب زدگی در تولد یک نوزاد به ایجاد ضایعه در بدن نوزاد منجر خواهد شد مگر اینکه تولد زودرس نوزاد به واسطه اجبار و مجوز پزشکی صورت گیرد. توصیه من به تمامی والدین این است که از این کار دوری کنند چون هویت نوزاد به شرایط دیگری به غیر از تاریخ تولد بستگی دارد.» محسنی بندپی درباره فرهنگ سازی و اصلاح رفتارهای اجتماعی گفت: «در موضوع کرونا سعی کردیم با اطلاع رسانی بیشتر در راستای فرهنگ سازی و اصلاح مردم قدم برداریم اما متأسفانه موفق نشدیم تا اینکه دولت مجبور شد از اقدامات سختگیرانه استفاده کند. در این مورد خاص، زایمان سزارین در روزهای لاکچری به سه برابر رسیده است.» او تاکید کرد: «به نظر می‌رسد اگر وزارت بهداشت نتواند با این پدران و مادران و جراحان مقابله کند ما باید در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی قانونی برای جلوگیری از این اعمال تصویب کنیم تا تصمیمات سختگیرانه‌تری در این خصوص اعمال شود.»  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha