کد خبر: تولید-هفته‌ای-30-هزار-تست-کیت-تشخیصی-کرو
۱۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۰۶

به گزارش گروه سلامت طبنا (خبرگزاری سلامت) اردوان اسداللهی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان درباره تولید کیت‌های تشخیصی با حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: برای تشخیص ویروس کرونا از دو کیت استفاده می‌شود که یک کیت استخراج RNA ویروس است که به کیت وایرال معروف است که نمونه بزاق یا خلط را از بیمار نمونه‌گیری و وارد کیت‌های وایرال می‌کنند وRNA ویروس بیرون می‌آید و در مرحله دوم که کیت‌های دیتکشن یا تشخیص  است نشان می‌دهد که نمونه بیرون آمده از کیت اول آیا کرونا است یا خیر؛ بنابراین وایرال مهمترین کیت تشخیص برای این بیماری است.

تولید ۳۰ هزار تست کیت تشخیصی کرونا در هفته

این مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان گفت: شرکت ما هفته‌ای ۱۰هزار تست تشخیصی کرونا تولید می‌کرد اما با حمایت‌های صندوق‌های نوآوری و شکوفایی موفق شدیم تولید را به هفته‌ای۳۰هزار تست برسانیم.

اسداللهی در ادامه افزود: تمام مراکزی که با ما فعالیت می‌کنند جزء آزمایشگاه‌های مرجع مرکز استان ها هستند و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی کار می‌کنند.

قیمت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی کیت‌های تشخیصی ایرانی

وی درمورد قیمت این کیت‌ها گفت: نمونه خارجی کیت‌های وایرال توسط شرکت معتبر آلمانی تولید می‌شود که قیمت آن حدود ۵ میلیون تومان است اما کیت‌های تولیدی این شرکت دانش‌بنیان یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است به طوری که کیفیت کیت‌های ما با کیت‌های خارجی برابری می‌کند.

این مدیرعامل شرکت‌ دانش‌بنیان یادآور شد: در حال حاضر مراکز بسیاری از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی آذربایجان شرقی، مازندران، گرگان، بابل، مشهد و جهاد دانشگاهی مشهد از شرکت ما کیت خریداری کرده‌اند بعضا بعضی از این مراکز چندین بار خرید داشته‌اند.

وی گفت: کیت‌های تشخیصی که شرکت ما تولید می‌کنند قابلیت این را ندارند که مردم بتوانند از آن در خانه استفاده کنند به طوری که استفاده از این کیت‌ها نیاز به تخصص دارد.

اسداللهی در ادامه افزود: از صندوق نوآوری و شکوفایی حدود یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان وام برای خرید مواد اولیه دریافت کردیم که بازپرداخت آن به صورت ۶ ماه تنفس و بازپرداخت ۱۴ درصد است.

مدیرعامل این شرکت‌ دانش‌بنیان گفت: ماده‌ای به نام پلی‌ای که انحصاری است و فقط شرکت سیگمای آمریکا آن را تولید می‌کند اعلام کرده است در هیچ کدام از شعبات خود در کل دنیا تا پایان ماه می حتی یک میلی‌گرم از این مواد را تحویل نمی‌دهد و این ماده‌ای است که در کیت‌ها استفاده می‌شود و در کیفیت کیت‌ها بسیار تاثیرگذار است و جواب‌دهی آزمایشات را تا دو برابر بهتر می‌کند. بسیاری از شرکت‌های ایرانی هم پلی‌ای را در کیت قرار نمی‌دهند و شرکت ما موفق شد پلی‌ای را تولید کند و کیفیت‌ کیت‌های تولیدی ما نسبت به کیت‌های چینی و خارجی بهتر است.

وی ادامه داد: شرکت ما موفق شد با مواد اولیه ایرانی که در دسترس است کیتی را تولید کند که بهترین کیفیت در حد بهترین برندهای جهانی را داشته باشد و در حال حاضربا قرار دادن RNA کریر در کیت‌ها کیفیت محصول را در حد بازارهای جهانی را تولید می‌کند.

درخواست خرید کیت‌های تشخیصی کرونای ایرانی توسط کشورهای عراق، ترکیه و ایتالیا

این مدیرعامل شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: کشورهایی مانند چک و لهستان اعلام کرده‌اند که حدود ۸۰ درصد از کیت‌های چینی از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و اگر کشور ما نیز از توانمندی خوبی برخوردار نبود مجبور بود از این کیت‌ها برای تشخیص بیماری استفاده کند.

اسداللهی یادآور شد: برای صادرات پیشنهاداتی از کشورهای عراق، ترکیه و ایتالیا داشتیم که موافقت نکردیم؛ هدف اصلی ما تامین نیاز داخلی کشور است و امیدوارم هر چه سریع‌تر ریشه‌کن شدن ویروس کرونا را در کشور و دنیا شاهد باشیم.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha