کد خبر: تولید-حالب-مصنوعی-در-حال-گذراندن-مراحل
۲۲ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۵۲
تولید حالب مصنوعی در حال گذراندن مراحل آزمایشی است

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر عباس بصیری رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مجاری ادرار دانشگاه گفت: لوله باریکی که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه می‌برد میزنای یا حالِب نام دارد. این مجرا از لگنچه منشأ گرفته و به مثانه ختم می‌شود، حالب در افراد بالغ معمولاً بین ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر طول دارد.

وی ادامه داد: پژوهشگران مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مجاری ادرار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از حدود ۳ سال پیش فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند و در تلاش هستند با ساخت این وسیله خدمت بهتری به بیماران ارائه دهند.

دکتر عباس بصیری با اشاره به این‌که حالب مصنوعی ایرانی به یک سگ پیوند زده شد و منتظر نتایج این اقدام هستیم،اظهار داشت: داربست این طرح از نوع نانو تکنولوژی بوده و بر روی این داربست سلول کاشته می‌شود تا بتوان حالب را در وضعیت عادی و طبیعی تولید کرد.

دکتر بصیری گفت: مطالعات حیوانی این کار حداکثر تا سال آینده به اتمام برسد و پس از رفع نقایص احتمالی، آماده بهره‌گیری آن در انسان خواهیم بود.

 وی با اشاره به این‌که تاکنون تولید حالب مصنوعی در منطقه نداشتیم، بیان داشت: این وسیله طوری ساخته‌شده که سلول‌های طبیعی حالب در آن رشد کند تا یک حالت طبیعی را به خود گیرد و بیماران با استفاده آن دچار مشکل نشوند.

 دکتر بصیری به سایر اقدامات این مرکز اشاره کرد و گفت: کیت تشخیص وجود اگزالات در کلیه، یکی از عوامل پیشگیری‌کننده سنگ کلیه هست که در حال تهیه است و زمانی که این کیت ها به بازار عرضه شود، این اختراع به نامه ایران و به‌صورت بتنت در آمریکا ثبت خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha