کد خبر: توزیع-گسترده-واکسن-کووید-19-از-هفته-آیند
۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۰۶
توزیع گسترده واکسن کووید 19 از هفته آینده/مدیریت کرونا تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر بهرام عین اللهی، در بیستمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، در اولین نشست خود با روسای دانشگاه ها که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: جا دارد از همه روسای محترم دانشگاه‌ ها، معاونین محترم وزارتخانه و رسانه ها که در این جلسه حضور یافتند و همینطور از دکتر نمکی و تمام کسانی که پیش از بنده مسئولیت داشتند و در این مدت، زحمات بسیاری کشیدند، تشکر کنم.

وی افزود: ما هم اکنون در یک پیچ تاریخی قرار گرفتیم که در تاریخ کشورها بی‌ نظیر بوده و معضلی جهانی محسوب می شود، اما جا دارد از کادر پرتلاش نظام سلامت که در این روزها حماسه آفریدند نیز قدردانی کنم.

اولویت اول وزارت بهداشت مدیریت کرونا و مقابله با این بیماری است

وی در ادامه عنوان کرد: همانطور که ریاست جمهوری مرتبا اعلام کردند و با تاکید مقام معظم رهبری اولویت اول وزارت بهداشت مدیریت کرونا و مقابله با این بیماری است. ما امروزه با آمارهای نگران کننده ای مواجه هستیم و بسیاری از خانواده ها عزادار شده اند. در مورد درمان کرونا باید همه امکانات استانی به کار گرفته شود و هیچ بیمار کرونایی نباید بدون درمان از بیمارستان خارج شود. باید تمام امکانات را برای درمان بیماران بسیج کنیم. پروتکل‌ ها توسط کمیته‌ های علمی مشخص است و از عزیزان می‌ خواهم کارهای درمانی را بر اساس این پروتکل‌ ها انجام دهند و از نیروهای متخصص استفاده کنند و تا حد امکان تخت‌ های ویژه را توسعه دهند.

دکتر عین اللهی تصریح کرد: در بیماری کرونا دو فاز وجود دارد؛ یکی فاز ایجاد و استقرار ویروس در بدن و یکی فاز بروز عوارض آن است. کرونا را همیشه به یک زلزله تشبیه می کنم که بیشتر اتفاقات پس از زلزله رخ می ‌دهد. ویروس کرونا در بدن کل سیستم را با اختلال مواجه می ‌کند و بعد از آن با کنترل داروها می ‌توان از عوارض بیشتر جلوگیری کرد. بنابراین، آنچه که در کرونا باعث مرگ و میر می ‌شود، عوارض بعد از حمله اولیه ویروس است. پس نگهداری و مراقبت از بیمار اهمیت ویژه دارد.

لزوم نظارت و سرکشی روسای دانشگاه ها از بیمارستانها

وی با اشاره به بایدها و نبایدهای پیرامون بیماری کرونا، گفت: این روزها یکی از نبایدها پیرامون بیماران این است که نباید بیمار به فاز اینتوبه برسد و باید تا جایی که می ‌شود اکسیژن از راه غیرتهاجمی به بیمار برسد. بنابراین، رساندن اکسیژن به بیمار نقش حیاتی دارد.

وی تاکید کرد: من خواهشم از روسای دانشگاه ‌ها حضور در فیلد و سرکشی از بیمارستان ‌ها است، زیرا یکی از واجبات است. "مدیریت بر عرصه"، بسیار مهم است و مدیر باید احساس خدمتگزاری مردم را داشته باشد. خداوند این توفیق را به ما داده است که خدمتگزار مردم باشیم. بنابراین حضور مسئولین در عرصه باید احساس شود و یک شاخص مهم برای ما است و هر مسئولی که در عرصه حضور یابد، برای ما ارزشمند است. اگر در استانی مریض بر زمین بماند و به او جا ندهیم، یک شاخص بد است. مردم نشان دادند حاضر هستند کمک کنند و پای کار هستند و باید از همه امکانات استفاده کنیم.

مدیریت کرونا تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه مدیریت کرونا تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست، اظهار کرد: باید از کلیه ظرفیت ‌ها و سازمان‌ ها در این زمینه استفاده شود. در عین حال مردم نیز نسبت به بیماری آگاه شده ‌اند. ولی وقتی با حجم زیادی از بیماران مواجه می‌ شویم، می بینیم که ماسک‌ ها کنار گذاشته شده و یا تجمعاتی شکل گرفته است و تعداد زیادی از افراد خانواده مبتلا شده اند. بنابراین رعایت پروتکل ها باید همچنان بر قوت خود باقی بماند.

واکسیناسیون تنها راه حل مدیریت کرونا است

وی افزود: تنها راه حلی که می‌ تواند کرونا را مدیریت کند واکسیناسیون است. این یک تجربه جهانی است و تنها مربوط به کشور ما نیست. در کشورهایی که واکسیناسیون انجام دادند، مرگ و میر کنترل شده است. البته واکسیناسیون به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست؛ بلکه به معنای کاهش شدت عوارض بیماری است. راه حل اساسی کنترل کرونا واکسن است که دولت در این زمینه با تمام قدرت و انرژی کار می‌ کند تا واکسیناسیون با سرعت انجام شود.

دکتر عین اللهی گفت: از مردم می ‌خواهیم که کمک کنند. ما در بازدید میدانی صحنه ‌های خوبی دیدیم و مثلا در اهواز دیدم یک حسینیه را تبدیل به مرکز واکسیناسیون ۲۴ ساعته کرده ‌اند و ما فقط یک رابط داشتیم و خود مردم کمک می ‌کردند و حتی واکسن را تزریق می ‌کردند؛ چون این کار سختی نیست و فقط دو شرط در این زمینه داریم که اولا اطلاعات افراد ثبت شود و دوما چرخه زنجیره سرمای واکسن حفظ شود. در برخی واکسن‌ ها چرخه سرما خیلی پیچیده نیست. آمادگی داریم که با همکاری مردم و ارگان ها، مراکز تجمیعی واکسن را افزایش دهیم تا با ورود و تولید بیشتر واکسن، واکسیناسیون هم با سرعت انجام شود.

تامین میزان قابل توجه واکسن در کشور از هفته آینده

وی ادامه داد: باید کاری کنیم که مردم رضایت داشته باشند ‌و اینکه مردم در صف های طولانی منتظر بمانند، قابل قبول نیست. عزیزان در دانشگاه‌ ها کارهای ابتکاری انجام دهند و هدفشان این باشد که مردم به نحو احسن واکسینه شوند و ان شاالله از هفته آینده شاهد تامین میزان قابل توجهی واکسن در کشور خواهیم بود و توسط معاونت بهداشتی و توزیع می‌ شود. با افزایش تولید و واردات واکسن به همان سرعت انجام واکسیناسیون هم باید سرعت گیرد تا جلوی پیک ‌های بعد را بگیریم.

کمیته علمی کرونا در دانشگاه ها تشکیل شود

وزیر بهداشت عنوان کرد: حتما باید کمیته‌ علمی کرونا در دانشگاه‌ ها تشکیل شود. درست است که کمیته ملی کشوری بر کلیات تصمیم‌ گیری می ‌کند، اما کمیته علمی در دانشگاه‌ ها از ضرورت‌ ها است تا پروتکل ‌های محلی تدوین شود.

وی با تاکید بر لزوم تجویز صحیح دارو برای بیماران، تصریح کرد: دارو باید به موقع و به مقدار لازم تجویز شود و باید مشخص شود چه کسانی این داروها را تجویز کنند؛ بویژه در مورد داروهای گران‌ تر و پر عارضه ‌تر این موضوع باید برقرار باشد. مسئله مهم این است که باید دید چرا در یک نقطه مرگ و میر بیشتر است و مثلا اگر در منطقه ‌ای مرگ و میر بیشتری رخ می ‌دهد، باید مشکلات را شناسایی کرده و به دنبال راهکار باشید.

وزیر بهداشت با بیان اینکه پس از موضوع کرونا اولویت اول ما موضوع بهداشت است‌، تصریح کرد: امروز در دنیا ثابت شده است که هرچقدر در بهداشت سرمایه گذاری کنیم سلامت مردم بهتر تامین می‌ شود و توجه به شبکه های بهداشتی اهمیت ویژه دارد. پرسنل بهداشتی به هیچ وجه نباید جابجا شوند. جابجایی پرسنل بهداشتی و به کارگیری آنها در بخش های دیگر خط قرمز ما است. ممکن است به دلیل واکسیناسیون از آنها در جایی دیگر استفاده شود، اما این کار موقت است و پرسنل و تشکیلات بهداشتی باید تقویت شود. برنامه داریم که زیرساخت های پرونده الکترونیک سلامت، پزشک خانواده و نظام ارجاع را نیز تقویت کنیم، امروزه در مورد پزشکی خانواده از دانشگاه‌ ها می ‌خواهیم حداقل در یکی دو نقطه به صورت پایلوت آن را اجرا کنند و این از نکات مهمی است که باید انجام شود.

بازگشایی دانشگاه ها با واکسیناسیون هدفمند اساتید و دانشجویان

وی گفت: به دلیل کرونا و تعطیلی آموزش حضوری این موضوع در کشور ما و سایر کشورها دچار صدمه شده است. بهترین روش آموزشی نوع چهره به چهره است و آموزش مجازی نمی‌ تواند جایگزین آن شود. یکی از برنامه‌ های اصلی ما بازگشایی دانشگاه‌ ها خواهد بود و ان شاالله دانشگاه‌ ها با واکسیناسیون هدفمند دانشجویان و اساتید باید بازگشایی شود. ادامه این وضعیت در آینده خطرناک است و باید افراد دانشمند تحویل جامعه دهیم. بسته به شرایط می ‌توان کلاس ‌ها را به شیوه مختلفی ارائه کرد. در روش ترکیبی همه کلاس ها باید دایر شود؛ اما با توجه به شرایط استانی باید در مورد میزان حضور دانشجویان تصمیم گیری شود. اما تشکیل کلاس ها و حضور اساتید الزامی است. برای کار عملی هم که باید برنامه ریزی صورت گیرد.

وی افزود: در اصل نباید کمبود دارو داشته باشیم و اکنون دارو به میزان کافی وجود دارد؛ اما ممکن است کمبود کاذب در توزیع دارو پیش بیاید. توجه به ثبت داروها با سیستم تی‌ تک بسیار مهم است. با رشد پرونده الکترونیک سلامت این موضوع خود را بهتر نشان می ‌دهد و باید بتوان تجویز منطقی داروها را انجام داد. تامین سرم انجام شده است و مشکلی در این زمینه نداریم و ممکن است مشکلی در توزیع آن باشد که صحبت شد برطرف شود. مصرف داروها باید براساس گایدلاین باشد. برخی فکر می‌ کنند اگر پزشک داروی بیشتری بنویسد بهتر است؛ درحالی که چنین نیست. دارو باید به جا مصرف شود.

مراکز تحقیقاتی در اختیار عده ای خاص قرار نگیرد

دکتر عین‌ اللهی در رابطه با پژوهش ‌های پزشکی نیز بیان کرد: حدود ۹۵۰ مرکز تحقیقاتی داریم و این پژوهش ها باید کاربردی شود. مراکز تحقیقاتی در اختیار عده خاص قرار نگیرد. این مراکز مربوط به همه است و ما این امر را رصد می ‌کنیم. مقام معظم رهبری به موضوع پیوست عدالت تاکید دارند و در همه کارها باید این پیوست اجرا شود و یکی از آنها مربوط به مراکز تحقیقات است که بودجه بیت ‌المال دارند. مرکز تحقیقات فقط برای ارتقای اساتید نیست که مقاله بدهند، بلکه باید نتیجه و محصول این مراکز مشخص باشد. نیازهای زیادی در کشور وجود دارد و مرکز تحقیقاتی باید بتواند مشکلی از دوش مردم برداشته و نیاز برطرف کند.

یکی از برنامه‌ های مهم وزارت بهداشت محرومیت زدایی است

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه یکی از برنامه‌ های مهم ما محرومیت زدایی است، یادآور شد: اگر در شهری مراکزی وجود ندارد باید به وجود آید، نباید همه خدمات محدود به مراکز استان شود، هدف اصلی ما محرومیت زدایی است که ایجاد مراکز آموزشی جدید به این امر کمک می‌ کند.

وی در پایان تاکید کرد: قضیه ما مثل قضیه رزمنده‌ هایی است که در سنگر تا آخرین نفس مبارزه می ‌کنند. از تمام عزیزانی که در سنگر دانشگاه هستند، تشکر می‌ کنم. این سنگر خدمت را خداوند به شما داده است و نباید خالی شود. هر یک مرگ برای ما حادثه ای سخت و سهمگین است و سلامت مردم بسیار برای ما مهم است و برایمان کم کاری مسئول قابل قبول نیست. امیدواریم بتوانیم از این امتحان سربلند بیرون بیاییم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha