کد خبر: تهرانی‌ها-در-مصرف-گاز-خانگی-رکورد-زدن
۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۰
تهرانی‌ها در مصرف گاز خانگی رکورد زدند/ افزایش 76 درصدی قبض مشترکان پرمصرف

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، سعید توکلی در آستانه آغاز فصل سرما در برنامه «سلام تهران» درباره تناسب بین میزان مصرف و استخراج گاز، گفت: تولید گاز یک میزان مشخص و طبیعی است که با آغاز فصل سرما، مصرف زیاد می‌شود و تناسب این دو در هیچ‌کجای دنیا برابر و مساوی نیست.

مدیر شرکت گاز استان تهران با بیان اینکه میزان مصرف گاز در آبان امسال در تهران 20.6 درصد و در آذرماه ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، افزود: این افزایش به دو دلیل رخ داده که علت اول آن معدل دمای پایین نسبت به سال گذشته است‌. از طرفی هیچ یک از کشورها الگوی مصرف ما را ندارند.

توکلی با بیان اینکه منابع گاز در صنایع، پتروشیمی و... مصرف می‌شود و به مسائل اقتصادی کمک کنند، تصریح کرد: بالغ بر ۵۴۰ میلیون مترمکعب در خانه‌ها مصرف شده که افزایش ۶۷ درصدی نسبت به آبان ماه گذشته داشته است. بخشی از این اتفاق به دما، بخشی به افزایش توسعه شبکه و بخشی هم به کرونا مربوط می‌شود که درب و پنجره‌ها برای تهویه هوا بیشتر از قبل باز می‌ماند.

وی با تأکید بر اینکه ما نمی‌گوییم کم مصرف کنید بلکه می‌گوییم درست مصرف کنید، اظهار داشت: استفاده از درزگیر، پرده ضخیم، خاموش کردن وسایل گرمایشی زمانی که در منزل کسی نیست و همچنین اجرای طرح ملی بهینه‌سازی موتورخانه‌ها می‌تواند در کاهش منطقی مصرف گاز، کمک‌کننده باشد.

این مدیر اجرایی با اشاره به طرح ملی بهینه‌سازی موتورخانه‌ها، گفت: از سال گذشته تاکنون ۲۶۰۰ نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. اصلاح الگوی مصرف و همچنین در بخش زیرساختی مصوبه‌ای که معاون رئیس جمهور ابلاغ کرده است، می‌تواند یاری‌بخش مدیریت منابع باشد‌.

توکلی با بیان اینکه ایران سومین تولیدکننده گاز در جهان است که میزان مصرفش نسبت به دومین تولیدکننده سه برابر است، افزود: مصرف گاز طبیعی در ایران با جمعیت ۸۰ میلیونی برابر با مصرف گاز در کشور چین با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد نفر است. در روسیه ۱۱ درصد از منابع برای مصارف خانگی و بقیه را به سمت تولید سوق می‌دهند. در زمستان خط قرمز شرکت گاز، مصارف خانگی است.

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران با بیان اینکه اگر دمای مصرف را یک درجه کاهش دهیم، میزان ذخیره آن برابر یک فاز عسلویه کافی خواهد بود، افزود: در سال ۲۰۲۰ میلادی 35 میلیارد دلار یارانه گاز طبیعی در جهان پرداخت شده که سهم ما ۱۲ و دو دهم درصد بوده است. ما این یارانه را به جایی پرداخت کردیم که خام‌سوزی می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه منابع فسیلی دائمی نیستند، تصریح کرد: سیکل‌های کنتور خانه‌ها ۴۵ روزه است و بعد از آن دوباره کنتورخوانی انجام می‌شود. بهترین دما برای مرکز تأمین گرمایش‌ها مثل پکیج و آبگرمکن در فصل زمستان ۶۰ درجه است و بهترین دما در منزل بین ۱۸ تا ۲۱ درجه می‌باشد.

توکلی با اشاره به تعرفه‌های جدید گاز، از افزایش 76 درصدی قبض مشترکان پرمصرف خبر داد و در پایان تأکید کرد: در هیچ یک از نیروگاه‌های تهران، از سوخت مازوت استفاده نمی‌شود.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha