کد خبر: تمهیدات-بهزیستی-برای-پیشگیری-و-مقابله
۱۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۴۸
تمهیدات بهزیستی برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت،وحید قبادی‌دانا در تشریح اقدامات و تمهیدات سازمان بهزیستی در دروان شیوع کرونا، گفت:   ویروس منحوس کرونا باعث ابتلا و فوت بسیاری از هموطنان شده و از زمان شیوع، تمامی کشورهای جهان را با بحران موجه کرده است. بنابراین از ابتدای سرایت این بیماری در کشور چین آمادگی‌های لازم  را در سازمان بهزیستی ایجاد کردیم. در همین راستا اولین بخشنامه را 5 بهمن ماه سال گذشته برای مراکز نگهداری سالمندان و افراد دارای معلولیت به دلیل ریسک بالاتری که برای ابتلا به بیماری داشتند، ارسال کردیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: طبق آماری که از کشور چین داشتیم سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای در خطر بیشتری در ارتباط با آسیب و یا فوت ناشی از بیماری کرونا ویروس قرارداشتند از این رو هشدار های لازم به بخش مختلف سازمان داده شد و پس از اعلام گزارش سرایت این ویروس در کشور تمهیدات لازم برای قرنطینه و ایزوله کردن مراکز را آغاز کردیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به اولین اقداماتی که برای پیشگیری ورود ویروس کرونا به مراکز سالمندان انجام شد، افزود: در اولین گام تمامی ملاقات‌ها و  پذیرش افراد جدید در مراکز جز با حکم  قضایی و شرایط خاص ممنوع شد و از سوی دیگر افرادی که با شرایط خاص پذیرش می‌شدند به مدت دو هفته در مکان‌های ایزوله قرار گرفته و در صورت منفی بدون تست و نداشتن علامت به مراکز وارد می‌شدند. نذورات و هدایایی که ممکن بود باعث انتقال ویروس شود نیز به طور کامل ممنوع شد. از طرفی دیگر هم ضمن بررسی و ارزیابی سلامت پرسنل از ورود افراد داری علامت و مشکوک مانعت به عمل آمد.

وحید قبادی دانا ادامه داد: در ابتدا بسیاری از مراکز نگهداری معلولین و سالمندان از ابتلا به ویروس مصون بودند اما در نهایت ویروس در اثر ابتلا نادانسته و بدون علامت پرسنل به مرکز سرایت کرده و افرادی را به بیماری کویید19 مبتلا کرد. بر همین اساس بیماران به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شدند و اگر افرادی نیاز به بستری و گرفتن مراقبت های بیشتر داشتند در بیمارستان‌ها بستری شده و افرادی که قرار بود به صورت سرپایی درمان شوند به مراکز درمانی بهزیستی مراجعه و پس از دریافت درمان‌های لازم دوران نقاهشان را طی می‌کردند.

پرداخت سرانه 500 هزار تومانی برای هر معلول و سالمند جهت تهیه اقلام بهداشتی

قبادی دانا اضافه کرد: همچنین در تاریخ سوم اسفند ماه سال گذشته مبلغ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به صورت سرانه هر نفر ۳۰ هزار تومان به منظور تهیه مواد ضدعفونی کننده و مواد بهداشتی و ماسک، بر روی کارت بانکی مراکز نگهداری از افرادی که در مراکز شبانه روزی تحت پوشش سازمان بهزیستی نگهداری می شوند شارژ شد. علاوه بر آن در هفته اول فروردین ماه امسال نیز برای مراکز نگهداری معلولین و سالمندان مبلغ ۲۴ میلیارد تومان به صورت سرانه هر معلول و سالمندی که در مرکز نگهداری می شود مبلغ  ۵۰۰ هزار تومان ارسال شد که در واقع این مبلغ می‌توانست برای استاندارد نگه داشتن تعداد پرسنل مراکز کمک کند تا  بتوانند مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی را به طور مناسب تهیه کنند.

تمهیدات بهزیستی برای کنترل کرونا در میان کودکان کار و افراد معتاد

وی با اشاره به آگاهی بخشی و توزیع اقلام بهداشتی به منظور کنترل شیوع بیماری کرونا در میان کودکان کار و خیابان و افراد معتاد، تصریح کرد: برای مراکز اقامتی معتادان هر مرکز 5 ملیون تومان برای تهیه  مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی در ابتدای شیوع بیماری کرونا پرداخت شد. برای سایر جوامع هدف هم اقدامات تخصصی اورژانسی اجتماعی به عنوان مثال کودکان کار و معتادان متجاهر انجام شد و پس ارائه آموزش ها لازم در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری اقلام بهداشتی نیز در اختیارشان قرار می‌گرفت.

ایجاد کمیته پیشگیری ازبیماری کرونا در سازمان بهزیستی

قبادی دانا با بیان اینکه در ابتدای شیوع بیماری کویید 19 کمیته پیشگیری ازبیماری کرونا در سازمان بهزیستی تشکیل شد، افزود: کمیته‌های مشابهی نیز در استان‌ها به ریاست مدیر کل بهزیستی هر استان به منظور رصد و پایش مراکز تحت پوشش تشکیل شد. همچنین سامانه ثبت بیماری کرونا در سازمان بهزیستی به منظور ارائه آمار افراد مبتلا شده از ابتدا در سازمان شکل گرفت و افراد به صورت روزانه پایش و اطلاعات ثبت می‌شد. از طرفی کمیته نظارت نیز برای بررسی کیفیت و میزان اجرای پروتکل ‌های بهداشتی در مراکز زیر مجموعه بهزیستی تشکیل و تاکنون بیش از 5 هزار بازدید حقیقی، مجازی و ارزیابی را از مراکز مختلف داشته است.

قدردانی از زحمات پرسنل مراکز نگهداری شبانه روزی

وی با اعلام اینکه 2531 مرکز شبانه روزی سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن، معلولان ذهنی و دارای مشکلات جسمی و حرکتی و مراکز فرزندان دارای سرپرست غیر موثر در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: امیدواریم با مجاهدت‌های پرسنل این مراکز، پدریاران و مادریاران و پزشکان، خدمه درمانی و مدیران مراکز، مسئولان فنی و با نظارتی که تمام پرسنل سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی بر این مراکز داشتند، شرایط به همین شکل طی شده و از آلودگی مراکز پیشگیری شود و همچنین افرادی که به این بیماری مبتلا شدند، با مراجعه درمانی و درمان مناسب هر چه سریع‌تر بهبود پیدا کنند./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha