کد خبر: تلاش-ستودنی-خبرنگاران-در-جهت-سلامت-و-رش
۱۷ مرداد ۱۳۹۹، ۲۱:۱۶
تلاش ستودنی خبرنگاران در جهت سلامت و رشد جامعه

یکی از ده شغل پر خطر جهان، شغل خبرنگاری است. البته خبرنگاری تنها یک شغل نیست بلكه یک رسالت است. رسالتی که بر اساس آن واقعیت های یک جامعه بیان می‌شود و جامعه از  رویدادهای  تلخ و شیرین آگاه می‌شود. خبرنگار با انعکاس اخبار و آگاهی بخشیدن به مردم هم بشیراست و هم  نذیر.

خبرنگار با بیان رویدادهای خوشایند، بشارت می‌دهند که هستند افرادی که جامعه را به سمت  پیشرفت و موفقیت سوق می‌دهند و می‌توانند برای سایرین الگو باشند.

از سوی دیگر خبرنگاران با اطلاع رسانی صادقانه، آسیب‌ها را بیان می‌کنند و بدین وسیله بازدارنده  اتفاقات ناگوار و ناخوشایند در آینده خواهندبود.

خبرنگار با هنر خود پیام های روحیه بخش را به جامعه تزریق می‌کند و باعث رشد و شکوفایی آنان می شود.پیشرفت‌های علمی، کمک به همنوعان در شرایط بحران اقتصادی و اتفاقات غیر مترقبه، شایسته در زمینه بهداشت و سلامت جامعه،خدمات ارزشمند کارگزاران حکومتی، معرفی فعالان  اقتصادی و اجتماعی موفق و ... همگی اموری هستند که اطلاع رسانی به موقع از سوی خبرنگاران  باعث  تشویق و ایجاد انگیزه در جامعه خواهد شد.

همچنین خبرنگار با اطلاع‌رسانی واقعیت‌های تلخ، مانع از پیشرفت آسیب‌های یک جامعه می‌شود. معرفی مفسدان اقتصادی و آشکار نمودن چهره واقعی دشمنان بشریت و سوء استفاده کنندگان از  مناصب حکومتی، باعث می‌شود یک جامعه از گزند آسیب‌های آنان در امان باشد و جامعه به اصلاح امور هدایت شود.

یک خبرنگار به هر صورتی که بتواند واقعیت‌ها را بیان می کند و هیچ کس و هیچ جریانی نمی‌تواند جلودار او باشد به همین دلیل خبرنگاری یکنوع ایثار و فداکاری است چراکه خبرنگار با بیان  حقایق می تواند زندگی خود را به مخاطره بیندازد.

در این دنیای وانفسا و مزورانه، سیاستمدارانی که بدون توجه به کرامت انسانی با رفتارهای  غیر انسانی خود، آرامش جامعه را بر هم می‌زنند این خبرنگار است که با اطلاع رسانی به موقع،

جهانیان را از  اهداف پلید آنان آگاه می سازد و مانع رسیدن به اهداف شوم آنان می‌شود. در این راه پر خطر،  خبرنگار بدون توجه به خطراتی که میتواند زندگی آنها را به دردسر بیندازد، رسالت اصلی خود را انجام  می‌دهد.

در عرصه های مختلف شاهد فداکاری‌های خبرنگاران بوده و هستیم.  دیدیم که در طول دوران دفاع مقدس خبرنگاران چگونه پا به ‌پای رزمندگان اسلام اخبار جنگ را  پوشش می‌دادند و رشادت‌های آنان را به تصویرمی‌کشیدند. چه بسیار خبرنگارانی که در این راه  زخمی و شهید شدند.

چه بسیار خبرنگارانی که حاضر نشدند در بحران‌های جهانی واقعیت ها‌ را وارونه جلوه دهند و همین دلیل از کار برکنار شدند.

 در ابتدای بحران سوریه از نزدیک شاهد بودم بسیاری از خبرنگاران حرفه‌ای در شبکه‌های خبری جهان به ویژه شبکه‌های خبری معروف جهان عرب، به خاطر این که حاضر نشدند واقعیت‌های بحران سوریه را (که حاکی از برنامه‌ریزی خصمانه سردمداران غربی و مزدوران عرب منطقه برای ایجاد آشوب در سوریه و محور مقاومت بود) وارونه جلوه دهند و از ادامه کار محروم شدند.

 در زمان حاضر که جهان مبتلا به ویروس منحوس کرونا شده است این خبرنگار است که با حضور در بیمارستان ها و مراکز درمانی در معرض تهدید به ابتلا قرار می گیرد و خود را به خطر می اندازد و پا به پای پزشکان و پرستاران ایثارگر به اطلاع‌رسانی در زمینه خطرات ناشی از این بیماری می‌پردازد و در زمینه حفظ سلامت و بهداشت جامعه فداکاری می‌کند.

خبرنگاران هستند که یاد و خاطره قهرمانان را در تاریخ زنده نگه می‌دارند و آنها هستند که شاهکارهای دلاور مردانی همچون سردار سلیمانی هاو همه شهدای انقلاب اسلامی و شهدای دوران دفاع   مقدس و مدافعان حرم را به ثبت می‌رسانند و نقش مهمی را در ثبت این رشادت‌ها در تاریخ ایفا می‌کنند.

 خبرنگار با خلق آثارش حقایق تلخ و شیرین را در تاریخ به یادگار می‌گذارد و زمینه‌ساز آگاهی    بشریت از وقایع گذشته از جمله ارزش‌ها و ضدارزش‌های جوامع می‌شود.

 در آستانه محرم قرار داریم یادی از خبرنگار قهرمان کربلا یعنی حضرت زینب کبری سلام الله علیها کنیم. مصائب آن حضرت در طول مدت عمر شریفشان از یک سو، و از سوی دیگر سختی‌هایی که برای رساندن پیام عاشورا به گوش آزادگان جهانمتحمل شدند و باعث شدند ماهیت ستمگران و ظالمان آشکار شود و قیام سید الشهدا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام تبیین گردد و درتاریخ جاودانه بماند.

روز ۱۷ مرداد را که همه ساله به مناسبت سالروز شهادت خبرنگار فداکار میهن عزیزمان شهید محمود صارمی به عنوان "روز خبرنگار" نامگذاری شده گرامی می داریم و برای آن شهید بزرگوار و همه شهدای رسانه از جمله برادر عزیز و دوست گرامی‌ام شهید محسن خزایی خبرنگار شبکه خبر که در آبان ماه ۱۳۹۵ در حلب سوریه به درجه رفیع شهادت نائل گردید، علو درجات را  از خداوند متعال خواستارم.

 خبرنگار عزیز، از صمیم دل روزت را تبریک می‌گویم.

سیدعلی موسوی زاده

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور عمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha