تفاوت بیماری واریس و تلانژکتازی چیست؟/ استفاده از جوراب واریس برای جوانان توصیه نمی‌شود

دکتر سید محمدرضا کلانتر معتمدی فوق تخصص جراحی عروق در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علائم بیماری واریس، اظهار کرد: واریس یک بیماری ارثی است و معمولا اگر واریس از نوع ثانویه نباشد در رگ های زیر پوست برآمده می شود؛ واریس نباید با تلانژکتازی اشتباه گرفته شود.

بیماری تلانژکتازی

وی افزود: تلانژکتازی رگ هایی مانند پای عنکبوت است که در زمان بروز اول قرمز رنگ و بعد آبی رنگ می شوند. تلانژکتازی بدون اینکه ایجاد برجستگی در پوست کند به صورت شاخه ها و حتی به صورت یک درخت شکل می گیرند.

تلانژکتازی نیاز به درمان ندارد

فوق تخصص جراحی عروق گفت: اگرچه هیچ ضرورتی برای درمان تلانژکتازی وجود ندارد اما می توان آن را با تزریق دارو از بین برود؛ این اقدام فقط جنبه زیبایی دارد و به عنوان ضرورت درمانی مطرح نمی شود.

بیماری واریس

دکتر کلانتر معمتدی بیان کرد: واریس یک مشکل عروقی است که در این بیماری وریدها به یکدیگر متصل می شوند. اگر واریس به حال خود رها شود و آن را درمان نکنیم، عوارضی برای بیمار به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: یکی از عوارض درمان نکردن این بیماری این است که خون در قسمت های متصل شده باعث ایجاد لخته می شود و حتی ممکن است به زخم های واریسی هم منتهی شود.

فوق تخصص جراحی عروق با تاکید بر اینکه واریس حتما باید درمان شود، گفت: تلانژکتازی نیازی به درمان ندارد.

استفاده از جوراب واریس

دکتر کلانتر معمتدی با اشاره به مصرف جوراب های واریس بیان داشت: استفاده از جوراب واریس برای بیماران به خصوص افراد جوانی که واریس دارند توصیه نمی شود به این دلیل که جوراب واریس، واریس را درمان نمی کند بلکه روند پیشرفت بیماری را کند می کند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر شرایط بیمار به گونه ای است که نمی تواند عمل کند استفاده از این جوراب برای کاهش عوارض و کند کردن پیشرفت بیماری توصیه می شود.

این فوق تخصص جراحی عروق تاکید کرد: اشخاصی که سن بالا دارند و بیماری آنها پیشرفته نیست می توانند تا 10 سال یا حتی بیشتر هم از جوراب واریس استفاده کنند اما این اقدام برای جوانان توصیه نمی شود.

جوانان باید واریس را درمان کنند

دکتر کلانتر معمتدی اضافه کرد: جوراب واریس بسیار گران است و استفاده از آن مشکل است به همین دلیل به جوانان توصیه می کنیم که برای درمان حتما عمل کنند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha