کد خبر: تغییر-گروه-مشاغل-انتظار-جامعه-سینمایی
۱۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۱۵

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی با بیان اینکه در طی ۱۳ ماه گذشته که سینماها نیمه فعال بوده اند حتی یک مورد گزارش ابتلا به کرونا نداشته‌ایم، گفت: حتی در جشنواره فیلم فجر که بیش از ۱۳۸ هزار نفر در تهران و استانها به سینماهای جشنواره رفتند یک مورد گزارش نداشتیم. دلیل این امر اولا خودمراقبتی مخاطبان سینماست که از قشر فرهیخته جامعه‌اند و ثانیاً توجه ویژه ستاد کرونا در سازمان سینمایی و توجه شورای صنفی نمایش و همت سینماداران و کارکنان سینماها بوده است.

وی ادامه داد: به اذعان مسئولان ذیربط بهداشتی، رعایت دستورالعمل‌ها در سینماها، در زمره بهترین صنوف بوده است که شامل تب سنجی در ورود، فاصله‌گذاری صندلی‌ها در هنگام خرید بلیت، فاصله‌گذاری زمانی بین سانس‌ها، تهویه مناسب سالن‌ها، تعطیلی بوفه‌های باز و اجبار استفاده از ماسک و تمهیدات مشابه  بوده ‌است.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به رایزنی با ستاد کرونا برای تغییر گروه سینما از ۳ به ۲ گفت: در دی ماه سال گذشته از کمیته اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا خواهش کردیم سینماها را از گروه ۳ به گروه ۲ تغییر دهند. در جلسات کارشناسی هم نظر مساعد وجود داشت؛ بویژه مشاهدات میدانی که از جشنواره فیلم فجر داشتند. به‌طور جدی انتظار داریم این موضوع، به نتیجه برسد.وقتی رستوران ها و کافه ها و بعضی مشاغل دیگر، اخیراً به گروه ۲ رفته اند انتظار جامعه سینمایی این است که سینماها هم در این گروه تعریف شوند.

انتظامی افزود: خوشبختانه همه و از جمله مسئولان ذیربط در ستاد مقابله با کرونا می توانند از طریق سامانه سمفا به صورت برخط، ضریب اِشغال هر سالن و هر سانس را مرتبا پایش کنند. در ۱۳ ماه گذشته فرکانس اشغال یعنی معدل ضریب‌های اِشغال، حدود ۵ درصد بوده است یعنی در هر سانس، ۵ درصد صندلی‌ها پر شده و این رقم اندک، از نظر دستورالعمل‌هایی کرونایی واقعا چه جای نگرانی دارد؟

رییس سازمان سینمایی با اشاره به نقش روانی سینما در جامعه گفت: یکی دیگر از دلایلی که ما اصرار داریم سینماها در وضعیت نارنجی هم باز باشند نقشی است که سینما می‌تواند به‌عنوان یک نهاد اجتماعی در جنبه روانی جامعه بازی کند. می‌دانیم محدودیت‌های کرونایی، مردم را خسته می‌کند و روحیه ملی را در کوتاه مدت و درازمدت تضعیف می‌کند و نوعی سرخوردگی ایجاد می‌شود. از قضا سینما و رفتار مسئولانه این نهاد در قبال مردم خودش از این زاویه یعنی بازیابی نشاط اجتماعی هم اهمیت پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: درست است که سازمان سینمایی برای فیلم‌های اکران نوروزی حتی اگر سینماها تعطیل باشد گارانتی مشخصی به مالکان آثار و سینماها می‌دهد اما این رقم، چشمگیر نیست و تداوم تعطیلی، با توجه به هزاران شاغل در بخش‌های تولید و پخش و نمایش، ضربات جبران ناپذیری بر پیکره سینما وارد می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha