کد خبر: تعطیلی-کل-کشور-عملیاتی-نیست-تخت-خالی-ند
۲۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۱۱
تعطیلی کل کشور عملیاتی نیست/ تخت خالی نداریم، شرایط بحرانی است

دکتر مينو مُحرَز متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علت افزایش تعداد بیماران مبتلا به کووید 19 در کشور اظهار داشت: سرد شدن هوا و بسته بودن درها به انتقال بیشتر ویروس در فضاهای مختلف کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی افزایش تعداد مبتلایان، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، مسافرت‌ و تجمعات زیاد است، افزود: مردم هنوز هم برای کنترل بیماری از ماسک استفاده نمی‌کنند و همین موضوع باعث شده در فصل پاییز به نسب دیگر ماه‌های سال شاهد بالا رفتن تعداد مبتلایان باشیم.

استاد بيماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه از اوایل شروع دوران اپیدمی کروناویروس تاکنون شرایط به این بدی نبوده است، گفت: متاسفانه تعداد مبتلایان به کووید 19 بسیار زیاد شده و اگرچه بسیاری از آنها به صورت سرپایی درمان می‌شوند اما باز هم تخت خالی برای بستری بیماران نداریم.

مُحرَز بیان داشت: در حال حاضر بسیاری از بیمارستان‎‌هایی که بیماران مبتلا به کووید 19ندارند برای بستری کردن بیماران مبتلا به کرونا در حال خالی شدن هستند.

هنوز داروی قطعی برای درمان کووید 19 تهیه نشده است

وی با بیان اینکه هنوز هیچ داروی قطعی برای درمان کووید 19 تهیه نشده است، تصریح کرد: اگرچه در دنیا تحقیقات زیادی روی انواع داروها انجام شده و داروهای مختلفی برای بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد اما هنوز هیچ داروی انتخابی برای درمان کووید 19 نداریم.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در پاسخ به این سوال که با توجه به اختصاص اورژانس بیمارستان‌ها برای بستری بیماران مبتلا به کووید 19، سرنوشت بیمارانی غیر کرونایی چه می‌شود، گفت: افرادی که به بیماری‌های دیگری مبتلا هستند می‌توانند به درمانگاه‌ها و بخش‌های غیر کرونایی مراجعه داشته باشند.

مراجعه به پزشک نباید با تاخیر همراه باشد

مُحرَز تاکید کرد: مردم نباید از ترس کرونا مراجعه به مراکز درمانی را به تاخیر بیاندازند؛ مردم می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مثل استفاده از ماسک و دستکش برای کنترل بیماری‌های خود به پزشک مراجعه داشته باشند.

وی ادامه داد: گاهی تاخیر در مراجعه به پزشک می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای بیمار به همراه داشته باشد. مشاهده شده که بیماران قلبی و عروقی، ریوی و دیابتی از ترس کرونا خیلی دیر به پزشک مراجعه داشته‌اند و مشکلاتی برای آنها پیش آمده است.

مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند

استاد بيماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: از مردم کشور درخواست دارم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند چراکه در همه دنیا تنها با همکاری مردم توانسته‌اند انتقال بیماری را کنترل کنند؛ اگر مردم به تجمعات، مسافرت و استفاده نکردن از ماسک ادامه دهند شرایط بسیار بحرانی خواهد شد.

مُحرَز بیان کرد: بی شک تعطیلی کل کشور عملیاتی نیست اما می‌توانیم با همکاری مردم مانع از پیشرفت بیماری در کشور شویم. دولت با سخت گرفتن قوانین می‌تواند تعداد مبتلایان را کاهش دهد.

وی گفت: با همکاری مردم می‌توانیم اقتصاد اولیه را در کشور به جریان بیاندازیم چراکه اثر بسته بودن کامل کشور از نظر روانی، اجتماعی و اقتصادی از کووید 19 بسیار بدتر است.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha