کد خبر: تشکیل4641-پرونده-الکترونیکی-بیماران-دیاب
۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۴۹
تشکیل4641 پرونده الکترونیکی بیماران دیابتی در مراکز درمانی تامین اجتماعی کردستان

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، دکتر فردین مرادی در خصوص دیابت به عنوان یکی از شایع ترین بیماریها و همچنین یکی از دلایل اصلی مراجعه به مراکز درمانی گفت: علامت شاخص دیابت میزان قند خون بالای 120 میلی گرم در دسی لیتر در حالت ناشتا است و از دیگر نشانه های آن پرخوری و پرنوشی است.

وی افزود: در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می یابد به همین دلیل میزان قند خون افزایش یافته که به آن هایپرگلیسمی می گویند.

وی گفت: اگر افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، عوارض میکروواسکولار دیابت یا تخریب رگ های بسیار ریز در بدن ایجاد می شوند که می توانند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب و قلب را درگیر کنند.

رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی تامین اجتماعی کردستان تصریح کرد: با توجه به شهرنشینی، رژیم غذایی نامناسب، محدودیت فعالیت و کم تحرکی، شیوع این بیماری رو به افزایش بوده و میزان شیوع در نژادها و جوامع مختلف بین 3/15 و 6/8 درصد است که با تفاوت ناچیزی در زنان بیشتر دیده می شود.

وی گفت: در راستای انجام رسالت درمانی و همچنین ساماندهی مراجعات بیماران به مراکز درمانی و استقرار نظام ارجاع داخلی و تشکیل پرونده بیماریهای مزمن این مدیریت درمان، تعداد 4 هزار و 641 پرونده برای جمعیت بیماران دیابتی ثبت نموده است.

وی افزود: این بیماران از ابتدای طرح تاکنون 33 هزار و 747 بار در مراکز درمانی تامین اجتماعی استان توسط پزشکان این مجموعه ویزیت شده اند که به تفکیک سهم ویزیت پزشک عمومی 91 درصد و سهم ویزیت پزشک متخصص 9درصد بوده است.

رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی تامین اجتماعی کردستان گفت: همچنین در حدود 40 میلیارد ریال داروهای اختصاصی درمان دیابت از جمله انسولین ان پی اچ و رگولار و داروهای خوراکی همچون متفورمین و گلی بن کلامید در اختیار بیمه شدگان دیابتی قرار گرفته است و تعداد خدمات پاراکلینیکی ثبت شده  در خصوص مراجعه به آزمایشگاه های مراکز تامین اجتماعی 56 هزار و 345 مراجعه بوده است که بالغ بر 3/3 میلیارد ریال خدمات آزمایشگاهی به این بیماران به صورت رایگان ارائه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha