کد خبر: تشکیل-شوراهای-حل-اختلاف-تخصصی-برای-رسی
۲۹ دی ۱۳۹۹، ۹:۳۹

به گزارش گروه سیاسی  خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه 29 دی ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه شوراهای حل اختلاف با ماده 1 این لایحه با 199 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده 1 این لایحه؛  به ‌منظور حل اختلاف و صلح و سازش بین اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی، شوراهای حل اختلاف که در این قانون به اختصار"شورا" نامیده می شوند، زیرنظر قوه ‌قضائیه وبا شرایط مقرر در این قانون تشکیل می گردند.

در ادامه نمایندگان با ماده 2 این لایحه با 194 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده 2 لایحه مذکور؛ برنامه ریزی و راهبری شوراها توسط مرکز حل اختلاف که در این قانون به اختصار"مرکز" نامیده می شود، انجام می گیرد.

همچنین در تبصره این ماده نیز آمده است؛ مرکز زیر نظر رئیس قوه قضائیه اداره می‏ شود و رئیس مرکز با حکم رئیس قوه ‌قضائیه منصوب می­ شود.

همچنین نمایندگاه با ماده 3 این لایحه نیز با 183 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ماده 3 نیز آمده است؛ تعیین محدوده فعالیت جغرافیایی شوراها در هر حوزه قضائی بر عهده رئیس همان حوزه قضائی می‏ باشد.

همچنین در تبصره 1 ماده 3 آمده است؛  شعب شوراها در شهرها و در صورت لزوم در روستاها و دهستان ها به تشخیص رئیس قوه قضائیه به تعداد لازم تشکیل می‏ گردد. رئیس قوه قضائیه می ‏تواند این امر را به رئیس مرکز تفویض کند.

همچنین براساس تبصره 2 ماده 3؛ برای رسیدگی به امور فنی و صنفی در دعاوی و شکایات فیمابین اصناف و همچنین برای دعاوی و شکایات فیمابین اقلیت‏های دینی موضوع اصل سیزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ‌ایران به ترتیب مقرر در این قانون، شوراهای حل اختلاف تخصصی قابل تشکیل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha