کد خبر: تست-بالینی-واکسن-استنشاقی-کرونا-از-فرد
۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۸:۵۰
تست بالینی واکسن استنشاقی کرونا از فردا آغاز می‌شود/تولید 16میلیون تن محصولات پروتئینی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در آيين افتتاح و بهره‌برداری رسمی از پروژه‌های سازمان مديريت ميادين ميوه و تره بار شهرداری تهران (ساختمان متمركز ستادی، 8 بازار جديد ميوه و تره بار و يك خوابگاه كارگری) با اشاره به اینکه 2 واکسن ایرانی؛ یکی در ستاد اجرایی فرمان امام و دیگری در موسسه رازی به عنوان واکسن کووید داخل آزمایش‌های بالینی خود را آغاز کرده اند؛ اظهار داشت: فردا یکی از معتبرترین موسسات در سطح منطقه یعنی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی وارد آزمایشات انسانی واکسن کرونا می‌شود.

وی افزود: پلت فرم انتخاب شده از پیشرفته ترین پلت فرم های دنیا است و این خبر بسیار خوبی برای مردم است. این واکسن به صورت استنشاقی است و می توان گفت در تعامل با همه واکسن های خوب دنیا برابر است.

در بخش باغبانی با بیش بود مواجه هستیم

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به این موضوع که در بخش کشاورزی تولید از 125 میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن افزایش یافته است، گفت: در بخش باغبانی هیچ مشکلی وجود ندارد و در این بخش با «بیش بود» مواجه هستیم.

خاوازی ادامه داد: در بخش میوه و سایر محصولات زراعتی و کشاورزی به جز بذر دانه‌های روغنی با یک قیمت گذاری خودکفا خواهیم شد و در بخش محصولات پروتئینی هم اکنون نزدیک به ۱۶ میلیون تن، محصول تولید می شود.

بخش کشاورزی تولید محور شده است

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی، تولید محور شده است، افزود: برای ایجاد محصول، رویکرد ما کشاورزی مبتنی بر بازار است و در واقع زنجیره عرضه است؛ زنجیره عرضه به این معناست که پیش از آنکه کشاورز بخواهد محصولی بکارد و تا پیش از مصرف نهایی، تمام حلقه‌های این میان متناسب و هم وزن دیده شده باشد.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در واقع زمانی که خریدی انجام می‌شود، کشاورز هم سهمی در فیش نهایی مصرف کننده داشته باشد که البته امروز این سهم بسیار کم رنگ است. هم اکنون همه ی دنیا در تلاش هستند تا سهم کشاورزان را افزایش دهند.

خاوازی تصریح کرد: در برخی کشورها این سهم به ۵۰ درصد رسیده است و این همان کشاورزی مبتنی بر بازار است. رویکرد وزارت جهاد کشاورزی هم افزایش سهم کشاورزان از مبلغ نهایی است که مصرف کنندگان پرداخت می‌کنند.

وی در مورد کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی بیان کرد: در کشاورزی ایران، سلامت ترین محصولات در اختیار شهروندان قرار می گیرد؛ چرا که میزان کود شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی ایران به مراتب از متوسط جهانی پایین‌تر از چین و اروپا است و از نظر آفت کش‌ها و باقی مانده عناصر هم کمترین میزان را ایران دارد.

میادین میوه و تره بار پناهگاه اقشار آسیب پذیر جامعه است

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه میادین میوه و تره بار پناهگاه اقشار آسیب پذیر جامعه است، اظهار کرد: اگر شهرداری و سایر بخش‌ها کمک کنند در بخش نخست می‌توان همه را به خرید از میادین ترغیب کرد و در بخش دوم وزارت جهاد کشاورزی هم کمک می‌کند که به اندازه کافی محصول وارد میادین شود.

خاوازی توضیح داد: جای یک عده در میادین میوه و تره بار خالیست؛ نگاه ما در سازمان نگاه مصرف کننده است اما تولید کننده هم باید جای خود را در این مکان پیدا کند. ما تولید کنندگان بسیار خوبی داریم که جای آنها در بازار بسیار خالی است.

وی با اشاره به انعطاف پذیری در میادین میوه و تره بار افزود: وقتی اتفاقی در کشور رخ می دهد میادین باید جایگاه خود را پیدا کنند، مثلا در مسائلی درباره محصولات پروتئینی فقط دو غرفه در میادین وجود دارد در صورتی که باید تعداد غرفه‌های عرضه‌کننده محصولات پروتئینی بیشتر از این میزان فعلی باشد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: هم اکنون بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن پیاز مازاد در کشور وجود دارد، همین عدد برای گوجه فرنگی در ماه‌های پیش رو ایجاد خواهد شد. میادین کمک زیادی می‌تواند به توازن بازار کنند.

بارانداز بزرگ محصولات پروتئینی

خاوازی گفت: امیدواریم محصولات پروتئینی افزایش پیدا کند، خواستار امضای تفاهم نامه برای ایجاد بارانداز بزرگ محصولات پروتئینی در شرق، غرب و در جنوب شرقی تهران هستیم.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha