کد خبر: تخت-های-بیمارستانی-بیشتری-آماده-می-شود
۲۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۸:۰۱

به گزارش  گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر سعید نمکی امروز در گفتگو با مردم از طریق رسانه ملی که از محل رصدخانه سلامت وزارت بهداشت انجام شد، اظهار داشت: خوشبختانه رییس جمهور و عزیزان در سازمان برنامه و بودجه و سایر ارگانها پیگیر هستند تا به ما کمک کنند که بتوانیم در روزهای آتی تعداد قابل توجهی تخت که آماده کرده بودیم و منتظر تزریق منابع بودیم را به چرخه خدمت وارد کنیم و مردم بتوانند از این امکانات جدید هم استفاده کنند.

وی افزود: از نیروهای مسلح، بخش خصوصی و از همه دستگاه هایی که امکان کمک به ما را دارند، تقاضا می کنیم که بازهم مثل همیشه ما را تنها نگذارند و بتوانیم این مرحله را به خوبی سپری کنیم و از همه اهل دل که نزد خداوند قرب و عزتی دارند نیز تقاضا داریم که ما را برای عبور سرافرازانه از این موج جدید بیماری، دعا کنند.

دکتر نمکی گفت: سال جدید را به همه هموطنانم تبریک می گویم. گرچه تلخ کامی موج جدید کووید19 ذائقه همه ما را گرفتار کرده اما بازهم امیدوارم سالی بهتر از این روزهایی که سپری می کنیم، در پیش داشته باشیم. قبل از پایان سال گذشته بنده با شکل های مختلف خدمت مردم و مسئولان، پیش بینی هایی را از شیوه های مختلف، عملکردها و عواقب آن با زبان های مختلف بیان کردم؛ گاهی با تهدید، گاهی با تمنا و التماس و گاهی هم با قسم دادن به اینکه مردم رعایت کنند، سفر نروند و گرفتاری جدیدی برای کشور ایجاد نکنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: با تلاش بی وقفه همکاران مان توانستیم موج سوم کووید19 را با لطف خدا در کشور مهار کنیم و با اینکه مدتی بیش از یک ماه، ویروس جهش یافته در استان خوزستان ما را گرفتار کرده بود اما با لطف خدا توانستیم مرگ و میرهای بیماران را به حدود 50 تا 60 مورد در روز نگه داریم.

دکتر نمکی یادآور شد: گفته بودم که اگر بی توجهی کنیم و دقت نکنیم، فروردین و بهار بسیار سختی را خواهیم داشت این خصیصه نگاه کارشناسی است. به عنوان نمونه وقتی امروز در شهر هوا آفتابی است و کارشناسان هواشناسی می گویند اگر به شمال می روید مطمئن باشید که در هزارچم و کندوان گرفتار بوران و برف می شوید پس مراقبت کنید، احترام به این نگاه کارشناسی، جزء واجباتی برای زندگی درست است.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی این ایام را می کردیم. برآورد ما این بود که اگر بتوانیم با اجرای طرح تشدید بیماریابی در قالب طرح شهید سلیمانی از 25 اسفند تا 18 فروردین عمل کنیم و خانه به خانه دنبال موارد مبتلا بگردیم، شعله های کوچک را خاموش کنیم و از بهم پیوستن آنها جلوگیری کنیم و کشور را در آتش شدیدی از بیماری نبینیم، می توانیم مطمئن باشیم که بهار آرام تری خواهیم داشت اما اگر این کار را نکنیم، جمعیت ساکن نداشته باشیم، جمعیت سیّال و جابجا شونده داشته باشیم و این جمعیت قابل دسترسی نباشند و بیماری را از نقاط گرفتار به مناطق غیرگرفتار یا کمتر گرفتار آنهم با مولفه بسیار تاثیرگذاری مانند ویروس جهش یافته، منتقل کنند، بهار بسیار سخت و شاید تابستانی سخت تر داشته باشیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: به دلایل مختلف، عرایض ما مورد توجه قرار نگرفت. کالبدشکافی این بی توجهی، مشکلی را از کشور حل نمی کند و در این روزهای سخت، دردی را درمان نمی کند اما منحنی بیماری و بستری بیماران در کل کشور، رو به فزونی است و در خیلی از شهرها که با روسای دانشگاه های علوم پزشکی آنها در ارتباط هستم، احساس سخت و سنگینی از بار بیماری و کمبود امکاناتی که ممکن است پاسخگو نباشد، دارند.

دکتر نمکی گفت: شاهد یک خیز شتابنده عمودی از بیماران سرپایی در کشور هستیم. آنچه که امروز در مورد روند بیماران بستری می بینید، حاصل صف های طولانی خرید مرغ و بقیه مایحتاج مردم در شب عید، دورهمی ها و شروع آثار سفرها ناشی از جابجایی ها است. متاسفانه هفته آینده منتظر خیز سنگین تر موارد بستری بیماران در کشور هستیم.

وی ادامه داد: هنوز جا دارد منحنی بیماری و بستری در استانها، شیب تندتری داشته باشد. تقریبا همه استانهای کشور در خیز شتابنده بی وقفه حرکت می کنند و متاسفانه برای همکاران ما که 14 ماه مستمر، شبانه روز تلاش کرده و خیزهای مختلف بیماری را مدیریت کرده اند، روزهای بسیار سختی می گذرد.

وزیر بهداشت بیان داشت: قبل از عید گفتم که تاب آوری مردم عزیز مهم است اما تاب آوری کادر بهداشت و درمان کشور که در طول 14 ماه گذشته، یک روز خوش نداشته اند، بسیار بسیار مهم تر است و شاید هم یکی از دلایل این بی توجهی ها این بود که مثل کودکی که لباسش را گِلی می کند و می گوید مادرم هست و یا پودر لکه بر فلان هست یا آقا پسری خودروی خود را به دیوار می زند و می گوید پدرم هست و هزینه اش را می دهد اما کادر سلامت، بی صدا و آرام چند خیز پشت سرهم را با تمام مضایق مادی و تحریم هایی که به کشور تحمیل شد، اداره کردند و نفس شان هم در نیامد و عده ای گفتند اگر خیز چهارمی هم آمد، آنها این بار را خواهند کشید و متوجه نشدند که این خیز چهارم، بسیار سنگین تر است.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: نقشه ایران از نظر رنگ بندی شهرستان ها در 26 اسفند و در اوج التماس های بنده، سرشار از نقاط زرد و آبی و البته خوزستان قرمز بود اما در 18 فروردین، در این نقشه نقاط قرمز فروان، نقاط آبی بسیار نایاب و لکه های زرد و نارنجی متناوب دیده می شود. برآورد ما این است که هفته جاری و آتی، این نقشه به مراتب قرمزتر و حتی به سمت سیاهی خواهد رفت.

وی گفت: با کمال تاسف امروز 258 بیمار دیگر را از دست دادیم و خیلی برای بنده به عنوان متولی سلامت و همکارانم، متاسفانه این تعداد را که در طول مدت دو سه هفته به 5 برابر مرگ و میرها، برسیم، سخت و سهمگین است.

وزیر بهداشت افزود: در روز 14 فروردین امسال در کشور 47 شهر قرمز داشتیم که به امروز به 257 شهر رسیده و تعداد شهرهای زرد و آبی، به شدت کاهش و بر شهرهای نارنجی و قرمز افزوده شده است که نشان از این است که به سمت شرایط بدتری می رویم. رعایت پروتکل ها در کشور به 58 درصد رسیده که با تعداد ابتلا، بستری و مرگ و میر بیماران، رابطه مستقیم دارد.

دکتر نمکی گفت: امروز دچار یک گرفتاری جدید هستیم و وارد موج سهمگینی شده ایم که به مراتب از موج های قبلی، ما را گرفتارتر می کند و ما مجبوریم که با رویکرد جدید، مسائل را حل کنیم. قرار ما بر این نیست که به دلیل عدم همراهی عده ای، مردم را در این شرایط سخت، تنها بگذاریم. به عنوان متولی نظام سلامت، خودم را مکلف می دانم که مشکلات مردم را در این شرایط سخت، حل و فصل کنم و این آرامش را به هموطنانم بدهم که در اوج گرفتاری، ما و همکاران خسته و نفس بریده مان، بازهم با تمام توان، قدرت و امکانات در خدمت آنها هستیم.

وی یادآور شد: تقاضا می کنیم که همه روسای دانشگاه های علوم پزشکی، استانداران و همه دست اندرکاران نظارت بر اجرای پروتکل، قضایا را به شدت جدی بگیرند، با هر پروتکل شکنی حتما باید مقابله کنند و اجازه ندهند که شکست پروتکل ها، کار را برای مدیریت این مرحله سخت برای ما و همکاران مان، سنگین تر کند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: از مردم بازهم می خواهم که در رعایت دستورالعمل ها همراهی بیشتری کنند. مراکز سرپایی 16 و 24 ساعته را در کشور فعال کردیم و اگر مردم علائمی دارند، بی توجهی نکرده و به این مراکز مراجعه کنند. امروز هر عطسه و سرماخوردگی را باید اول قبول کنیم که کرونا است تا خلاف آن ثابت شود به همین دلیل اگر فردی علائمی داشت حتما به مراکز 16 و 24 ساعته مراجعه کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha