کد خبر: تخت-خالی-داریم-به-مردم-سیگنال-مایوس-کنن
۳۰ مهر ۱۳۹۹، ۹:۳۱
تخت خالی داریم/ به مردم سیگنال مایوس کننده ندهید!
 
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر سعید نمکی، در نشست اعضای هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و مدیران نظام سلامت استان آذربایجان غربی، اظهار کرد: متاسفانه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی تک بعدی تربیت می شوند که این موضوع خوب نیست. اینکه به تغذیه و سایر مسائل رفاهی دانشجویان رسیدگی کنیم، به تنهایی کافی نیست، بلکه باید به موضوعات دیگر همچون سلامت روان آنها نیز توجه کنیم. چرا دانشجوی ما دچار افسردگی و دلمردگی است؟ گرچه در درون دانشجویان نقاط ظریفی وجود دارد، اما چرا در سال دوم و سوم از او یک موجود رباتیک ِ خشن می سازیم؟ راه را در فرهنگ کشور، عوضی رفته ایم وی خاطرنشان کرد: در جلساتی که با فعالان و مدیران فرهنگی داریم همیشه می گویم که راه را در فرهنگ کشور، عوضی رفته ایم و متاسفانه دانشجویان را تک بعدی تربیت می کنیم. حکایت دستی که دیگر شفابخش نیست دکتر نمکی یادآور شد: دانشجویان ما تک بعدی تربیت می شوند و برخورد آنها با بیماران نیز اینگونه است و روح ندارد و دستش دیگر شفابخش نیست، چون این پزشک در هاریسون، نلسون، گودمن گیلمن و ... غرق شده و تغییر شکل داده است. کدامیک از دانشجویان ما به خوبی فردوسی، مولانا، سعدی، رازی، جابر ابن حیان، حافظ و بوعلی سینا را می شناسد؟ زبان گفتمان با دانشجو را گم کرده ایم وی تاکید کرد: در عرصه فرهنگ به دانشجویان جفا می کنیم و دو کار زشت را انجام می دهیم؛ یکی بی توجهی و دومی راندن از خود است. متاسفانه زبان گفتمان با دانشجو را گم کرده ایم. ارتباط بین ما و دانشجویان، ماشینی و فیزیکی و بسیار زمخت است. فرهنگ، ملات های بین آجر ساختمان است دکتر نمکی گفت: فرهنگ همانند ملات های بین آجر ساختمان است. وقتی دانشجوی عراقی را در ایران و در ارومیه پذیرش می کنید، او باید با خودش سوغات فرهنگی از ایران ببرد نه صرفا آموخته های علمی. او اگر با سوغات فرهنگی از ایران رفت، دلبسته این کشور خواهد شد، اما دروس و موارد علمی که ما در ایران به او یاد می دهیم را زیباتر از آن در انگلیس یا در دانشگاه آمریکایی بیروت می تواند یاد بگیرد. آنچه که در کشور باید به دانشجویان  خارجی بدهیم، خوراک و سوغات فرهنگی است. وی ادامه داد: در زمان تصدی مسئولیت وزارت بهداشت به عنوان فردی که اهل فرهنگ، قلم و هنر است، خیلی برایم سنگین و غم انگیر است که این دوره را سپری کنیم و هنوز این رویکرد را در عرصه فرهنگ در دانشگاه ها داشته باشیم. دانشجوی تک بعدی همانی است که دیگر آب و خاک برایش مهم نیست و علقه ای به این سرزمین ندارد و پا در رکاب رفتن است. آنچه مرا به این سرزمین گره زد، دلبستگی های فرهنگی بود وزیر بهداشت با بیان اینکه آنچه که مرا به این سرزمین گره زد، دلبستگی های فرهنگی است، عنوان کرد: ما در ایجاد جذبه فرهنگی برای دانشجویان خیلی قصور کرده ایم و در این راستا باید یک کار انقلابی کنیم. این کرسی های آزاد اندیشی که بارها مقام معظم رهبری فرمودند و علقه ای که می شود در دانشجو ایجاد کرد که یک ایرانی مسلمان چه ویژگی هایی باید داشته باشد را در دانشگاه ها گم کرده ایم. ضمن اینکه برخی اوقات در کلاس های فرهنگی و مذهبی، راه را اشتباه می رویم، آنچه که از قرآن باید به دانشجو بیاموزیم، زبان عاشقی و دلدادگی به یک سری معنویات است. معونیت در طب کجا رفت؟ وی گفت: در دوران قدیم، پزشکانی داشتیم که ادیب و حکیم و موسیقیدان بودند. مانند بوعلی سینا که هم فیلسوف هم حکیم هم شاعر و هم موسیقیدان بود. بروید شخصیت مرحوم دکتر قریب یا پزشکان با انگیزه قدیمی تر را مطالعه کنید، چرا می گویند در دانشگاه ها انگیزه نیست؟ آیا انگیزه فقط مربوط به مسائل اقتصادی است؟ چرا باید پزشک ما هر کجا پول بیشتر بود، سفره اش را پهن کند؟ پس معنویت در طب کجا رفت؟ چرا اینگونه شده ایم؟ چرا قسمی که روز اول برای مردم دردمند خورده ایم جایش را با منفعت طلبی و دنیا طلبی عوض کرده است؟ آیا اندیشه پزشک ما باید با مکانیک یکی باشد و تا بخش دولتیِ مستضعف درمان کن، دچار افت منابع شد، این بخش را ترک کند و به بخش خصوصی برود؟ اگر از گشنگی بمیرم امکان ندارد کار برای مردم را بخاطر دنیا رها کنم وزیر بهداشت تاکید کرد: بنده اگر از گشنگی بمیرم امکان ندارد که کار برای مردم در راه رضای خدا -گرچه هنوز هم خیلی به مردم و پروردگارم بدهکارم- را به خاطر دنیا رها کنم و به سمت کاری بروم که جذبه اقتصادی بیشتر داشته باشد، چون سعی کرده ام که با نوعی از معنا، زندگی خودم را پر کنم. باید در دانشگاه های در علوم پزشکی معنا و معنویت تزریق کنیم. کسی که به علوم پزشکی وارد می شود روزی که روپوش خودش را می پوشید، یعنی لباس احرام به تن کرده است و این به معنی یک تقدس است. دکتر نمکی تصریح کرد: باید اجازه دهیم رشد و اعتلای معنویت درون دانشجویان به سمت شکوفایی برود و بنده هم در این زمینه کمک و حمایت می کنم تا دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، افراد چند ظرفیتی و چند بعدی باشند، پزشک فردی نیست که بیمار را به شکل کالا ببیند و خودش مانند یک ربات رفتار کند. در خدمات دوراپزشکی رابطه معنوی بیمار و پزشک گم می شود وی ادامه داد: همیشه می گویم که خدمات دوراپزشکی یک مزیت و چندین اشکال و عیب دارد. عیبش این است که اگر همه چیز از راه دور اتفاق بیفتد، رابطه معنوی بیمار و پزشک گم می شود. خیلی وقت ها پزشک با یک احوالپرسی ساده از بیمار، یک شوخی، لبخند و تلطیف روحیه، بیمار مداوا می شود و تقاضای من از معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ها این است که در تقویت بُعد معنوی دانشجویان، تلاش کنند. وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی، مدیران ما خیلی جنبه فرهنگ در کشور برایشان جا نیفتاد و خیلی از مراکز فرهنگی ما، کار فرهنگی چندانی نمی کردند. همواره معتقدم فرهنگ همانند ملات بین آجرهای یک ساختمان است و فرهنگ باید اقوام و مردمان یک سرزمین را به همدیگر پیوند دهد. آن چیزی که ایجاد گسست کند دیگر فرهنگ نیست و آن کسی که با فحش، ناسزا و تخریب بودجه می گیرد، دیگر کار فرهنگی نیست. عشق در دانشگاه ها را باید زنده کرد وی یادآور شد: نقطه مقابل عشق، نفرت نیست، بلکه بی تفاوتی است و متاسفانه دانشجویان ما دچار بی تفاوتی هستند و عشق در دانشگاه ها را باید زنده کرد. یکی از دلایل این بی تفاوتی این است که دیگر اسوه ها و الگوهایی که خودشان محور عاشقی، عرفان و عشق بودند را در دانشگاه ها نداریم. متاسفانه برخی اساتید در دانشگاه ها، پلی برای رفتن دانشجویان به خارج از کشور می شوند و راه را برای مهاجرت دانشجویان باز می کنند. اسوه هایی که منبع و منشا عشق در دانشگاه ها بودند را دیگر نداریم وزیر بهداشت افزود: برخی اساتید به دانشجوی عاشق این سرزمین می گویند که برای چه در این کشور مانده ای؟ برو خارج از کشور و زندگی کن و راه های مهاجرت را به او نشان می دهند. اسوه هایی که روزی که منبع و منشا عشق در دانشگاه ها بودند را متاسفانه امروز دیگر نداریم و خیلی روزهای سختی بر ما تحمیل می شود. از سربازی و درجه داری تا ژنرالی را در نظام سلامت طی کرده ام دکتر نمکی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: همه مستحضرید که کار وزارت بهداشت را از پشت میز دانشگاه شروع نکرده ام بلکه از سربازی و درجه داری تا ژنرالی را مرحله به مرحله از مدیریت یکی از دورترین شبکه های بهداشت و درمان کشور تا قائم مقام معاونت بهداشت و معاون بهداشت وزارت بهداشت در نظام سلامت طی کرده ام. لزوم توجه همزمان به دو جنبه مشکلات جامعه پرستاری و مشکلات نظام سلامت وی خاطرنشان کرد: تمام کاستی ها و مشکلات نظام سلامت را درک می کنم. دوره ای هم که در سازمان برنامه و بودجه حضور داشتم به تکمیل نگاه بنده برای اداره امور کشور، کمک کرد. بحث پرستاری در کشور دو جنبه وجود دارد؛ یکی جنبه مشکلات جامعه پرستاری و جنبه دیگر مشکلات نظام سلامت. یک وقتی که به پرستار به عنوان یک صنف نگاه می کنیم، یک نوع باید تحلیل کنیم و یک وقتی که به پرستار به عنوان ارائه دهنده خدمت نگاه می کنیم، هم یک نوع دیگر باید تحلیل کنیم و هیچ وزیر بهداشتی موفق نخواهد بود مگر به هر دو جنبه نگاه کند و اگر فقط بخواهد به عنوان نمونه در وزارت آموزش و پرورش، معلمان راضی باشند، مطمئن باشید در انتهای این برنامه ریزی، بهم ریختگی به وجود خواهد آمد و اگر فقط نظام ارائه خدمت، خدمت را با هر شیوه ای بگیرد و ارائه دهنده خدمت، مورد بی لطفی و بی مهری قرار گیرد هم باز دچار مشکل خواهد شد. پرستاران ما نجیب ترین پرستاران دنیا هستند وزیر بهداشت یادآور شد: اول باید دردهای واقعی جامعه پرستاری را را درک کنیم و به مشکلات این قشر زحمتکش رسیدگی کنیم که در هیچ دوره ای این اتفاقات نیفتاده بود و البته حق آنها بود چون ثابت کردند پرستاران ما نجیب ترین پرستاران دنیا هستند. یک پرستار ایرانی در دوره کووید19 گرو کشی نکرد و نگفت که من بستانکارم بلکه گفت به ملت ایران بدهکارم و آمده ام دین خودم را ادا کنم. 12 تا 18 ماه کارانه عقب بود، البته زمانی که به وزارت بهداشت آمدم معوقات کارانه تا 24 ماه هم بود، اما به طور متوسط به 5 تا 8 ماه رساندیم اما یکبار یک پرستار گرو کشی نکرد و بنده واقعا شرمسار آنها شدم. موافق تعریف استانداردهای بومی و ملی برای جبران کمبود نیروی پرستاری هستم وزیر بهداشت اظهار کرد: صد در صد موافق تعریف استاندارد برای جبران کمبود نیروهای پرستاری در کشور هستم، اما استانداردها باید بومی و ملی و بر مبنای مقتضیات کشور باشد. کشوری که سرانه پرستاران آن به ازای هر تخت فلان میزان است، درآمد سرانه اش هم 50 هزار یورو است. از طرفی به رده های میانی پرستاری نیاز داریم. باید برای روز مبادای مردم، نیرو تربیت کنیم دکتر نمکی گفت: باید برای روز مبادای مردم، نیرو تربیت کنیم، حالا آن نیرو اسمش کمک پرستار باشد یا نه تفاوتی ندارد، اما گواهینامه وی باید برای این کشور باشد و اگر فردی با استانداردهای بین المللی تربیت کردیم، از کشور خارج می شود. چرا بهورزان 30 سال خانه بهداشت را ترک نمی کنند؟ چون او را با این مدل تربیت کرده ایم. وی با بیان اینکه باید استانداردی را مبتنی بر اقلیم، اقتصاد و ضریب اشغال تخت برای بکارگیری پرستاران تعریف کنیم، گفت: به موضوع بهبود وضعیت معیشتی پرستاران توجه داریم و به دنبال فوق العاده ویژه برای پرستاران هستیم که خوشبختانه دکتر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه هم در این زمینه موافقت کرده است و امیدوارم که در دوره ای که در وزارت بهداشت حضور دارم، شرمسار همکاران پرستار با شرافت که اثبات کردند در تاریخ این کشور یکی از بهترین های فداکار در عرصه نظام ارائه خدمت هستند، نشوم. بخش خصوصی در کرونا، آسیب جدی دید دکتر نمکی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: همین که درصد تخت در بخش خصوصی نسبت به تخت های بخش دولتی اینقدر کم است، دلیل عدم منفعت مالی در این حوزه است و به خصوص در ایام کرونا، بخش خصوصی، آسیب جدی دید و بنده هم مسائل آنها را دنبال می کنم. اما وقتی تعرفه ها در بخش خصوصی افزایش پیدا می کند و در بخش دولتی حمایتی نمی شود، گرفتار کوچ همکاران مان از بخش دولتی به خصوصی هستیم که دانشگاه های علوم پزشکی را با مشکل روبرو می سازد. خودم را مکلف به حمایت از بخش خصوصی می دانم وزیر بهداشت تاکید کرد: بنده خودم را مکلف به حمایت از بخش خصوصی می دانم البته خودم در بخش خصوصی هیچ سهامی ندارم و در 40 سال گذشته حتی یک درخواست کار خصوصی از وزارت بهداشت نکرده ام، اما به شدت مدافع بخش خصوصی هستم و معتقدم تا زمانی که نگاه مان از نگاه دولتی معطوف به بخش خصوصی نشود، کشور نجات پیدا نمی کند. دکتر نمکی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بسیار خوشحالم که در استان مملو از مردان بزرگ و زنان فهیم فرهنگی با سابقه بسیار ارزشمند یعنی آذربایجان غربی حضور دارم. دلیل اصلی سفر بنده به این استان عرض خسته نباشید و خداقوت به همکارانم بود که می دانم چه روزها و شب های سختی را گذرانده اند. همکاران ما در نظام سلامت تا کنون هنرمندان از پس مبارزه با کرونا برآمده اند وی افزود: در دوران بسیار سختی هستیم. دورانی که یک بیماری بسیار سهمگین در سخت ترین سال اقتصادی دولت های بعد از انقلاب اسلامی ما را گرفتار کرده است. در این روزهای سخت، ویروسی با پیچیدگی های خاص خودش ما را گرفتار کرد و خوشبختانه همکاران ما در نظام سلامت تا کنون بسیار هنرمندانه از پس این کار برآمده اند و نه به عنوان وزیر، بلکه به عنوان یک شهروند زانو می زنم و دست یکایک آنها را صادقانه می بوسم. دکتر نمکی خاطرنشان کرد: از قدیم استان آذربایجان های شرقی و غربی از الگوهای موفق کشور در همه عرصه ها به ویژه بهداشت بوده اند. خاطرم هست که روزی در کشور بسیج ملی بهداشت محیط راه اندازی کردیم و استان آذربایجان غربی، رتبه اول را بخصوص در روستاها به دست آورد و این استان همواره در عرصه بهداشت و نظام شبکه، پیشتاز بوده است. لزوم توسعه مراکز 16 ساعته در آذربایجان غربی وی تاکید کرد: تقاضای بنده این است که تا حد امکان، مراکز 16 ساعته رسیدگی به بیماران کووید19 در این استان را توسعه دهید. بزرگترین کارهایی که ما در زمینه مبارزه با کرونا می توانیم انجام دهیم، تشخیص زودرس، ایزولاسیون بیمار و کاهش جمعیت بستری در بیمارستانها است و این بزرگترین رسالت حوزه بهداشت در کنار آموزش، اطلاع رسانی و رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک است. در کنار PCR بر روی تست سریع آنتی ژن هم کار می کنیم وزیر بهداشت یادآور شد: علاوه بر توسعه مراکز 16 ساعته باید تعداد آزمایشات روزانه کووید19 در این استان و درمان سرپایی رایگان، افزایش پیدا کند. انگیزه ای که می توان برای مراکز 16 ساعته ایجاد کرد، انجام آزمایش تشخیصی است. تعداد آزمایش برای افرادی که علائم بیماری دارند یا در تماس با بیماران بوده اند را باید بیشتر کرد و ما کیت های مورد نیاز را تامین می کنیم. در کنار تست PCR بر روی تست سریع آنتی ژن هم کار می کنیم و در داخل کشور هم ساخته شده و امیدوارم به تعداد کافی در کشور تامین کنیم. همه مشکلات ما فقط کووید19 نیست دکتر نمکی بیان کرد: نباید فراموش کنیم که همه مشکلات ما فقط محدود به کووید19 نیست. از کارهایی که نباید از آن غافل شویم، واکسیناسیون، مراقبت از زنان باردار، رسیدگی به وضعیت سالمندان، سلامت روان، بیماری های غیرواگیر، تقویت پزشکی خانواده و نظام ارجاع است. می خواهیم استان آذربایجان غربی یکی از پیشگامان اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده باشد و در این زمینه هر کمکی نیاز باشد، انجام می دهیم. وی افزود: برنامه "هر خانه یک پایگاه سلامت" باید به شدت در این استان دنبال شود. این برنامه یکی از دستاوردهای بزرگ ایران است. اگر در بحران کووید19 در هر خانواده یک سفیر سلامت داشتیم، خیلی از مشکلاتمان حل می شد و اعتقادم بر این است که قبل از خانه بهداشت، برای جامعه محور، محله محور و خانواده محور کردن خدمت نیازی به یک سطح دیگر داریم که آن هم خانواده و برنامه "هر خانه یک پایگاه سلامت" است. فضاهای مجزا برای بیماران کرونایی و غیرکرونایی باید ایجاد کنیم دکتر نمکی گفت: در بخش درمان حتما برای بیماران کرونایی و غیر کرونایی در فضاهای مجزا باید برنامه ریزی کنیم. نباید بیمار غیرکرونایی مسیر گردش کارش چه در پاراکلینیک چه در کلینیک با بیمار کرونایی، یکی باشد و این بزرگترین هنر معاون درمان است و برای اینکه مردم نگران وضعیت بیماری های شان غیر از کرونا نشوند، حتما همکاران ما در بخش درمان چنین طراحی را داشته باشند. نگویید تخت خالی نداریم وزیر بهداشت خطاب به مدیران بهداشتی و درمانی عنوان کرد: مردم را نباید هراسناک و وحشت زده کنیم. مصاحبه نکنید که "تخت خالی نداریم". اینگونه نیست. مردم نباید در هیچ کجای کشور هراس نبود تخت بیمارستانی داشته باشند. دکتر نمکی اظهار کرد: در هیچ کجای کشور نباید بگوییم که تخت خالی برای بیماران نداریم. خوشبختانه در تمام کشور کادر بهداشتی و درمانی برغم همه مشکلات مثل کوه ایستاده اند و دارند تخت خاص بیماران کرونا اضافه می کنند. اگر لازم باشد از بخش های غیر کرونا، باز هم به بخش کووید19 اضافه می کنیم. وی افزود: نگران درآمد اختصاصی بیمارستانها هم نباشید. به شما قول می دهم و رییس جمهور و سازمان برنامه و بودجه هم حمایت می کنند. کسری درآمد اختصاصی بیمارستانها را به دلیل اشغال بخش های کرونایی حتما جبران می کنیم. به مردم سینگنال مایوس کننده بیهوده ندهید وزیر بهداشت تاکید کرد: تقاضای من این است که به مردم سیگنال مایوس کننده بیهوده ندهید. مردم را از خطرات کرونا آگاه کنید، هوشیار کنید، اما اینگونه صحبت نکنید که " تخت خالی نیست و ممکن است در خیابان بمانید". بنده به عنوان وزیر و شما به عنوان خدمتگزاران کنار مردم در نظام سلامت، وظیفه داریم که همه بیماران را فارغ از هر دلیل و علتی پذیرش و به آنها خدمت رسانی کنیم. دانشجویان ما هنوز جامعه محور تربیت نمی شوند دکتر نمکی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در بخش آموزش باید به سمت آموزش های موثر حرکت کنیم. باید به دانشجویان مواردی را بیاموزیم که در جایگاه نظام ارائه خدمت کاربرد داشته باشد. یکی از مشکلات ما در آموزش علوم پزشکی این است که دانشجویان ما چیزی را یاد نمی گیرد که در نظام ارائه خدمت به کارش بیاید. دانشجویان ما هنوز جامعه محور تربیت نمی شوند و یکی از کارهای ما در برنامه "هر خانه یک پایگاه سلامت" همین است که دانشجوی علوم پزشکی، جامعه محور تربیت شود. دوره های آموزشی گران قیمت و طولانی مدت هستند وی افزود: در ذهن برخی از دانشجویان دندانپزشکی ما انجام ارتودنسی و تبلیغ در فلان مجلات پروازهای داخلی و خارجی شکل گرفته و به سلامت دهان و دندان و ارتقای شاخص های این حوزه مانند پوسیدگی دندان در فلان شهر و منطقه از کشور توجه چندانی ندارد. دوره های آموزشی در رشته های علوم پزشکی، گران قیمت و طولانی مدت هستند و ژنرال تربیت می کنیم و دیگر سرباز نداریم. باید تعرفه های رشته های غیرجراحی را اصلاح کنیم وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی انترن ها هنوز امتحان انترنی را نداده به دنبال جابجایی کشیک است که برای تخصص بخواند و هنوز دوره تخصصش تمام نشده به دنبال فوق تخصص است که برای نظام آموزشی خطرناک است. پزشک عمومی، متخصص داخلی و جراحی عمومی و متخصص زنان باید در کشور جایگاه پیدا کنند و باید تعرفه آنها را اصلاح کنیم و نباید نورولوژیست، سایکولوژیست، متخصص کودکان و پزشکی که جراحی نمی کند فکر کند درآمد ندارد و به دنبال رشته های پردرآمد برود و مردم را تنها بگذارد. حکومت باید این تعرفه ها را درست کند و بنده در این زمینه اقداماتی را آغاز کرده ام. لزوم تقویت آموزش مجازی دکتر نمکی تاکید کرد: درخواست دیگر بنده در حوزه آموزش، تقویت آموزش مجازی است. دلیلی ندارد که مرتب کلاس و استاد اضافه کنید، بلکه می توان از بستر آموزش مجازی، بیشترین بهره را برد و باید از تجارب سایر دانشگاه ها نیز استفاده کنید. هر قدر برای تکمیل بستر آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه کمبود دارید، اعلام کنید تا برطرف کنیم. وی بیان داشت: متاسفانه هنوز پژوهش ها مساله محور نیست. خیلی از وقت ها منابع مالی را صرف مواد گران قیمت می کنیم و در فاضلاب آزمایشگاه ها می ریزیم. پژوهشی که برای کشور گره گشا و حل کننده یک مشکل اجتماعی در نظام سلامت، اقتصادی، تشخیصی و درمانی نباشد، بی فایده است. بخش پژوهش باید بر مبنای مشکلات منطقه ای و بیماری های بومی کار کند وی تاکید کرد: اعتقاد دارم که بخش پژوهش باید بر مبنای مشکلات منطقه، بیماری های بومی و مسائل هر منطقه و همچنین بیماری کووید19 کارهای بیشتری انجام دهد. به عنوان نمونه آذربایجان غربی با کشورهای دیگر مرز مشترک دارد. این نقاط مرزی چقدر می طلبد که ما بر روی بیماری های مشترک بین انسان و دام و برخی مسائل دیگر کار کنیم؟ قطعا مسائل اقلیمی این استان با آذربایجان شرقی متفاوت است و نیازمند انجام پژوهش های مساله محور و گره گشا است. "دل در هوای غربت ایران گرفته بود" وزیر بهداشت گفت: در غربت جمهوری اسلامی ایران و روزهای سخت که دنیا ناحوانمردانه ترین تحریم ها را علیه ایران تحمیل کرد، مردم ما در مضیقه و فشار هستند و با این موضوع شعری را تقدیم می کنم. "پاییز بود و نم نم باران گرفته بود راه گلو زبغض فراوان گرفته بود با ردپای نرم نسیمی که می گذشت آغوش کوچه بوی بیابان گرفته بود در زیر قطره های زلالی که می چکید تندیس خاطرات کهن جان گرفته بود در پنجه های زرد چنار بلند باغ کف بین باد فال پریشان گرفته بود در پیچ کوچه فقیری نشسته خیس یک بخچه درد و رنج به دامان گرفته بود طفلی نحیف دسته چتتری بلند را با دست های کوچک و لرزان گرفته بود می خواستم بلند بگوییم و بشنویم از جور روزگار صدامان گرفته بود رفتم که شعر ناب بگویم برای شان افسوس سطر عاطفه پایان گرفته بود پاییز بود و تنگ تر از بغض آسمان دل در هوای غربت ایران گرفته بود"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha