کد خبر: تحلیل-های-اشتباه-بانک-مرکزی؛-بازار-ارز
۱۲ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۴۹
تحلیل های اشتباه بانک مرکزی؛ بازار ارز را با مشکل مواجه کرد

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت؛ در باره نوساناتی که در بازارهای مختلف پولی و مالی رخ داده و اینکه چه اقداماتی باید انجام شود تا اوضاع سامان یابد، تصریح کرد: بانک مرکزی محدودیت هایی را با هدف کنترل بازار ارز اعمال کرده که باعث بروز بیشترین مشکل در این بازار شده است، فکر می کنم که مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات حتی بدون انتقال ارز وارد شود چون اینها لازمه تولید است.

وی ادامه داد: اگر اینها نباشد نه بازار داخلی امکان تامین کلا را دارد و نه امکان تولید کالا برای صادرات وجود دارد. بنابراین چه در داخل کمبود کالا داشته و چه امکان صادرات نداشته باشیم، امکان ارزآوری محدود خواهد بود. اگر بانک مرکزی اصرار به ایجاد محدودیت دارد باید ضمانت های صقت و سختی را از صادرکننده بگیرد اینکه برای واردکننده ایجاد مشکل کند منطقی نیست.

قادری توضیح داد: ممکن است واردکننده از خارج خط اعتباری بگیرد یا به دلیل اعتباری که در خارج دارد کالا را به صورت غیرنقدی خریداری و وارد کند. فکر می کنم برخی از تحلیل های اشتباه بانک مرکزی است که باعث ایجاد مشکلات شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به وضعیت بازار سرمایه گفت: درست است که تقاضا در بازار سرمایه کم است و دولت اشتباهات جدی ای در این بازار داشت و در صورتی که تقاضا برای خرید سهام وجود داشت نتوانست عرضه را به درستی انجام دهد و برای برخی کالاها حباب شکل گرفت و این حباب باعث افزایش تصنعی قمیت سهام ها شد و ترکیدن حباب مردم را بی اعتماد کرد.

وی افزود: به نظرم دولت بدون برنامه در بازارهای مالی و پولی وارد و دخالت می کند، درحالیکه باید از اصحاب فکر و اندیشه در محافل دانشگاهی نظر بگیرد؛ با این شکل سیاست های متغیر و با آزمون و خطا به جایی نمی رسیم. باید در این شرایط جامعه را به اغنا و اجماعی رسانده و براساس آن تصمیم بگیریم.

قادری معتقد است: اگر این کار صورت بگیرد فعالان اقتصادی هم قانع شده و همه همراهی خواهند کرد ولی به نظر می رسد که دولت در تصمیم گیری های خود به دنبال این اتفاق نظر نیست و می خواهد براساس سلیقه مجموعه های اقتصادی خود عمل کند که اینها هم گاها ناهماهنگ هستند.

خبرنگار: محمدسیاح

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha