کد خبر: تاثیر-میکروب-هلیکوباکتر-پیلوری-روی-مع
۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۴۹
تاثیر میکروب هلیکوباکتر پیلوری روی معده!

دکتر ايرج خسرونيا متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علت معده درد، گفت: یکی از بیماری‌های شایع در کشور معده درد است، بسیاری از افراد در طول زندگی‌شان ممکن است یک یا چند بار گرفتار این بیماری شوند.

وی با بیان اینکه مهمترین علت معده درد، زخم و ورم معده است، افزود: این درد می‌تواند به خاطر اختلال اسیدی، ترشح معده و یا به خاطر میکروب هلیکوباکتر باشد. گاهی اوقات دردهای داخل شکم با معده درد اشتباه گرفته می‌شود.

تشخیص معده درد با آندوسکوپی

این متخصص داخلی ادامه داد: به طور مثال سنگ کیسه صفرا، پانکراتیت، التهاب و تورم پانکراس، سوراخ شدن روده، التهاب روده و یا بیماری‌های داخل قفسه سینه ممکن است با درد معده اشتباه گرفته شود بنابراین باید برای تشخیص علت درد معده باید عکسبرداری و آندوسکوپی انجام شود.

خسرونیا تصریح کرد: از مهمترین دردهای معده، وجود میکروب هلیکوباکتری پیلوری است که در چند سال اخیر شایع شده و اکثر مردمی که بهداشت را رعایت نمی‌کنند به آن دچار می‌شوند. این میکروب در معده بسیاری از مردم وجود دارد اما بیماری برای فرد ایجاد نمی‌کند.

وجود میکروب هلیکوباکتر پیلوری در بدن

وی اضافه کرد: وجود میکروب هلیکوباکتر پیلوری در بدن بعضی از افراد باعث دل درد، ترش کرن، نفخ شکم، باد گلو، حالت تهوع، استفراغ و گاهی هم اسهال، یبوست و دفع خون می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه برای تشخیص بیماری معده درد حتما افراد باید به پزشک مراجعه و از درمان خودسرانه خودداری کنند، گفت: ما در وهله اول باید علت معده درد بیمار را تشخیص دهیم و بعد نسبت به درمان بیمار اقدام کنیم.

داروهای معده درد

خسرونیا با اشاره به مصرف داروهای فاموتیدین، سایمتیدین و امپرازول برای درمان معده درد، افزود: این داروها ممکن است اسید معده را خنثی کند اما شاید علت معده درد بالا بودن اسید معده نباشد.

وی اضافه کرد: گاهی معده درد می‌تواند به خاطر کمبود اسید معده هم بروز کند بنابراین تاکید می‌کنم که بیماران از درمان خودسرانه خودداری کنند.

این متخصص داخلی با تاکید بر اینکه گاهی معده درد می‌تواند به خاطر زخم معده و سوراخ شدن آن باشد، تصریح کرد: داروهایی که برخی بیماران به خاطر معده درد مصرف می‌کنند می‌تواند عوارض زیادی برای آنها در پی داشته باشد.

عوارض خوردن داروی اشتباه

خسرونیا ادامه داد: بیماران با خوردن داروی اشتباه می‌توانند دچار پريتونيت یا بیماری‌های دیگری در اعضای داخل شکم به وجود بیاید بنابراین باید از خوردن داروهای خودسرانه پرهیز شود.

پرخوری می‌تواند باعث معده درد شود

وی با بیان اینکه گاهی معده درد می‌تواند به علت پرخوری و یا خوردن غذای بد هم باشد، افزود: این نوع معده درد بعد از گذشت چند ساعت بهتر خواهد شد اما اگر ماندگار شد حتما باید فرد به پزشک مراجعه کند.

این پزشک فوق تخصص اظهار داشت: پزشک هم نمی‌تواند بدون معاینه علت معده درد را تشخیص دهد. برای تشخیص بیماری فرد حتما باید آزمایش خون، رادیوگرافی و آندوسکوپی انجام دهد.

خسرونیا در ادامه با اشاره به علت زخم معده گفت: اگر فردی استفراغ خونی، مدفوع خونی و یا سیاه رنگ داشت حتما برای تشخیص خون ریزی داخل معده به پزشک مراجعه کند.

                                                                                            گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha