کد خبر: تاثیر-عوامل-جنسیتی-رشدی-بر-سلامت
۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۳۴
تاثیر عوامل جنسیتی رشدی بر سلامت!

متین السادات نصری روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به تاثیر عوامل جنسیتی رشدی فرهنگی و اجتماعی بر سلامت، اظهار داشت: بدون تردید سلامت افراد در طول زندگیشان متغیر است به همین دلیل عجیب نیست که تفاوت‌هایی در نیازها و مخاطرات سلامت زنان و مردان وجود دارد.

وی افزود: همچنین حیرت انگیز نیست که رفتارهای پیشگیرانه در میان افراد طبقات اجتماعی و نژادهای گوناگون، متفاوت باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه عوامل زیستی روانی اجتماعی موثر بر سلامت افراد در طی زندگی آنان تغییر می‌کنند، گفت: این عوامل باعث می‌شوند که آنان طی مراحل رشد با خطرها و مشکلات بهداشتی گوناگونی روبرو شوند به طور مثال نوجوانان و جوانان در معرض خطر بسیار زیاد جراحات ناشی از تصادف‌های اتومبیل قرار دارند اما بزرگسالان بیشتر در معرض خطر فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی هستند.

نصری در ادامه بیان داشت: نیازها و اهداف پیشگیرانه با توجه به سن تغییر پیدا می‌کند. در دوران بارداری فراهم کردن شرایط مناسب برای مادر می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد و کمک کند تا مادر دوره بارداری را به سلامت پشت سر بگذارد؛ همچنین تسهیل زایمان و کمک به مادر و پدر برای کسب اطلاعات بیشتر می‌تواند نیازهای فیزیکی عاطفی و اجتماعی کودک را تامین کند.

این روانشناس با بیان اینکه در دوران کودکی و نوجوانی ایجاد شرایط مناسب و مطلوب می‌تواند زمینه رشد جسمی‌ عاطفی و اجتماعی کودک را فراهم کند، گفت: ایجاد الگوهای رفتاری سالم در کودکان برای تحصیل، تفریح و زندگی خانوادگی و همچنین تقویت الگوهای رفتاری سالم می‌تواند کمک کند که آنها زندگی بهتری داشته باشند.

وی ادامه داد: در دوران بزرگسالی، طولانی کردن حداکثر انرژی جسمی ‌و پرورش کامل ظرفیت‌های روانی عاطفی و اجتماعی و از پیش آمادگی داشتن می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های مزمن، ایجاد عادت‌های مناسب و تشخیص زودهنگام بیماری‌های مزمن و در نهایت اهداف بهداشتی در سالمندان و به حداقل رساندن معلولیت‌ها و سختی‌های ناشی از بیماری‌ها کمک کند. همچنین از پیش تدارک دیدن بازنشستگی و طولانی کردن فعالیت‌های موثر زندگی مستقل می‌تواند زمینه ساز یک زندگی بهتر برای فرد باشد.

نصری با بیان اینکه دست کم در بسیاری از فرهنگ‌ها هشیاری بهداشتی و روانی مردم رو به افزایش است، افزود: اما تفاوت‌های فرهنگی نیز در مردم دیده می‌شود. شاید در بعضی از طبقات اجتماعی افراد وضع سلامت خود را معمولی یا ضعیف ارزیابی می‌کنند به همین خاطر این ارزشیابی‌های پایین منعکس کننده مشکلات بهداشتی و روانی افراد این گروه‌ها محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید به بررسی رابطه‌ی بین عوامل فرهنگی اجتماعی با سلامت روانی و رفتارهای بهداشتی بیشتر از گذشته پرداخته شود.

                                                                                                                 گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha