کد خبر: بی‌خوابی-سیستم-ایمنی-را-تضعیف-می‌کند
۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۴۰
بی‌خوابی سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند

به گزارش خبرنگار بهداشت خبرگزاری سلامت، با شیوع ویروس کرونا مدام در خبرها عنوان می‌شد که افرادی با سیستم ایمنی قوی‌تر در برابر ویروس مقاوم‌تر هستند.  یکی از روش‌های تقویت سیستم ایمنی نیز جلوگیری از استرس و اضطراب است.

محمودرضا فقیهی متخصص طب سنتی در زمینه توصیه‌های مهم طب ایرانی در مقابله با اعراض نفسانی و به حدا‌قل رساندن استرس در زندگی به خصوص مقابله با ترس و وحشت از ابتلا به کرونا گفت: استرس افسردگی و اضطراب می‌تواند با تضعیف سیستم ایمنی افراد را مستعد ابتلا به بیماری‌هایی از جمله کرونا کند. مدیریت استرس راه‌های متفاوتی دارد. اما چند دمنوشی که می‌تواند به کاهش استرس هم کمک کند عبارتند از دمنوش گل‌گاوزبان، بابونه، بادرنجبویه و اسطوخدوس که به تنهایی یا در ترکیب مساوی با یکدیگر استفاده می‌شود. البته توصیه آن در افراد با شرایط مختلف متفاوت بوده و افرادی که از فشار خون رنج می‌برند باید گل‌گاوزبان را با احتیاط مصرف کنند. برخی از این دمنوش‌ها مثل بابونه و اسطوخدوس اثرات ضد ویروسی هم دارند.

او افزود: نکته دیگری که در تقویت سیستم ایمنی از دیدگاه طب کلاسیک و طب ایرانی اهمیت دارد، داشتن استراحت و خواب کافی است. طبق نظر طب ایرانی خواب بین ساعت ۹ شب تا دو بامداد بهترین زمانی است که می‌تواند به بازتوانی ارگان‌های بدن کمک کند. هر چه ساعت خواب بیشتری در این محدوده داشته باشیم بدن سالم‌تری خواهیم داشت. همچنین افراد باید از بی‌خوابی مفرط اجتناب کنند. برخی از افراد تا دیروقت بیدار می‌مانند که این کار قوای طبیعی را بدن در دراز مدت کاهش می‌دهد.

فقیهی با اشاره به برخی روش‌های درمان بی‌خوابی، ادامه داد: از روش‌هایی که می‌تواند باعث درمان بی‌خوابی به خصوص بی‌خوابی‌هایی که در اثر غلبه گرما و خشکی در مغز و دِماغ ایجاد می‌شود، مصرف مواد غذایی رطوبت‌بخش مانند استفاده از بادام، روغن بادام و شیر بادام است. برای تهیه شیر بادام باید ده عدد بادام پوست گرفته را با یک لیوان آب و یک قاشق عسل آسیاب و مخلوط کنند. این‌ها رطوبت‌بخش‌های خوبی هستند که می‌توانند خواب را بهبود ببخشند. همچنین استفاده از مالیدن روغن بنفشه و روغن بادام به سر و پیشانی و چکاندن روغن بادام داخل بینی برای کمک به افرادی که برای خوابیدن دچار مشکل هستند، مفید است.

گفت‌و‌گو: پرستو خلعتبری

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha