کد خبر: بیماری-هیرشپرونگ-چه-ارتباطی-با-بیماره
۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۰۴
بیماری هیرشپرونگ چه ارتباطی با بیمارهای گوارشی در کودکان دارد؟

دکتر محمد حلاج مفرد متخصص کودکان و رییس بیمارستان میلاد کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علت اصلی یبوست در کودکان اظهار داشت: معمولا این نوع یبوست ها بیشتر عادتی هستند.

وی با بیان اینکه نوع رژیم غذایی که در خانواده ها شایع است روی این بیماری تاثیر دارد، افزود: در واقع یک رژیم غذایی ناسالم باعث یک ایجاد یبوست در کودک می‌شود.

این پزشک متخصص کودکان با اشاره به عوارض ناشی از یبوست گفت:  عوارض ناشی از یبوست باعث فیشر و شقاق مقعد می شود. این عوارض دردی در کودک ایجاد می کند که باعث ایجاد یک سیکل معیوب می شود.

دکتر حلاج مفرد ادامه داد: کودک به خاطر دردی که دارد از دفع امتناع می کند و این امتناع از درد، یک سیکل معیوب برای طولانی شدن یبوست برای کودک ایجاد می‌کند.

عوارض بیماری یبوست

وی اضافه کرد: اگر این درد خوب مدیریت و کنترل شود از طولانی شدن یبوست و عوارض آن جلوگیری خواهد شد. همچنین کنترل بیماری باعث می شود که یبوست خوب درمان شود.

این پزشک متخصص کودکان تصریح کرد: عوامل دیگری مانند اشکالات آناتومیک در سیستم گوارش کودکان و عصب گیری ناکامل در سیستم گوارشی که به عنوان بیماری هیرشپرونگ شناخته می شود هم می تواند باعث ایجاد بیماری یبوست مزمن برای کودکان شود.

دکتر حلاج مفرد با بیان اینکه معمولا بیماری هیرشپرونگ جز یبوست های اولیه هستند، گفت: از ابتدای تولد ممکن است افرادی که دچار اختلالات آناتومیک هستند از ابتدای تولد دچار یبوست شوند.

اصلاح رژیم غذایی

وی افزود: معمولا یبوست های ثانویه که در سالهای دوم و سوم بعد از تولد اتفاق می‌افتد، یبوست های عادتی هستند و با اصلاح رژیم غذایی عادت‌های درد و مصرف داروی مناسب این نوع یبوست ها کنترل می‌شود.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha