کد خبر: بیماری-ایدز-گاهی-می‌تواند-علائمی-مانن
۲۸ فروردین ۱۴۰۰، ۱۹:۰۰
بیماری ایدز گاهی می‌تواند علائمی مانند سرماخوردگی داشته باشد

دکتر سارا افضل‌زاده فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علائم انواع عفونت های ویروسی اظهار داشت: بیماری HIV مراحل مختلفی دارد اما در مراحل اولیه بیمار هیچ علائمی که نشان دهد به بیماری ایدز مبتلا شده است، ندارد.

وی افزود: در بعضی از افراد مبتلا به بیماری HIV معمولا این بیماران علائمی مانند سرماخوردگی، گلودرد و حتی ایجاد قارچ های پوستی ممکن داشته باشند که البته این علائم در همه ی افراد مبتلا به این بیماری شایع نیست.

این پزشک فوق تخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: گاهی بیماری HIV ممکن است با یک گلود درد و سرماخوردگی بسیار ساده اشتباه گرفته شود.

دکتر افضل زاده گفت: در بیماری ایدز بعد از اینکه یک تا 2 هفته از دوران بیماری افراد گذشت، بیماری وارد یک فاز نهفته ای می شود که ممکن است ۱۰ تا ۱۵ سال مریض هیچ علامتی نداشته باشد.

وی ادامه داد: زمانی که بیماری HIV دوران خود را طی کرد فرد می تواند هر گونه علائمی از بیماری داشته باشد.

این پزشک فوق تخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: فرد می تواند مبتلا به عفونت های فرصت‌طلب شود و یا دچار کاهش وزن شدید، لاغری، بیماری های پوستی و بیماری های مغزی شود.

دکتر افضل زاده بیان کرد: معمولا بیماری ایدز بسیاری از نقاط بدن را درگیر می کند. معمولا تا زمانی که بیماری کاملا بروز پیدا کند بین 10 تا 15 سال زمان طی می شود و در این مدت هم ممکن است فرد هیچ علامت خاصی نداشته باشد.

وی عنوان کرد: بیماری هپاتیت Bو C نیز مانند بیماری HIV علامت خاصی ندارند اما در مراحل آخر، بیماری علامت دار می شود و کبد فرد از بین می رود و حتی احتمال دارد که فرد مبتلا به سرطان شده باشد.

این پزشک فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: اگر فرد مبتلا به سیروز کبد باشد ممکن است شکم وی آب بیاورد و شکم وی بزرگ شود. همچنین فرد می تواند دچار کاهش اشتها و یا تغییر رنگ پوست شود.

دکتر افضل زاده خاطرنشان کرد: ممکن است بیمار مدت ها مبتلا به بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت باشد اما علامتی خاصی نداشته باشد و زمانی بیماری علامت دار شود که بسیار دیر شده است.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha