کد خبر: بیمارستان-امام-رضا-ع-مشهد-مجهز-به-دستگ
۴ بهمن ۱۳۹۹، ۸:۰۲

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد،رییس بخش جراحی قلب مرکز آموزشی پژوهشی درمانی امام رضا(ع) اظهار کرد: اکمو یا قلب مصنوعی، دستگاهی است که در بیماران مبتلا به نارسائی قلبی می توان از این دستگاه استفاده کرد تا قلب به حالت قبل باز گردد.

دکتر محمد عباسی تشنیزی با اشاره به اینکه این دستگاه بسیار پیچیده و پیشرفته است،خاطر نشان کرد: با راه اندازی این دستگاه در بیمارستان امام رضا (ع) زندگی بیماران زیادی که از نارسایی قلبی رنج می برند و یا جان خود را از دست می دهند، نجات خواهد یافت.

عضو تیم پیوند قلب دانشگاه علوم پزشکی خاطر نشان کرد: یکی از کاربرد های دیگردستگاه اکمو برای بیمارانی  است که در لیست پیوند قلب قرار دارند و در شرایط بحرانی می باشند. با کمک این دستگاه می توان تا مدتی که قلب اهدایی برسد ، بیمار را زنده نگهداشت.

وی با بیان اینکه این دستگاه سال هاست که در بسیار از کشورها در حال استفاده می باشد، خاطر نشان کرد:  دستگاه اکمو علاوه بر بیماران نارسایی قلبی،  جهت بیماران نارسایی ریوی هم قابل استفاده است .

دکتر شهرام امینی فوق تخصص مراقبت های ویژه و رئیس بخش آی سی یو جراحی قلب بیمارستان امام رضا (ع) نیز در این خصوص افزود : یک از کاربرد های خوب این دستگاه در بیمارانی است که دچار نارسایی تنفسی مقاوم به درمان می شوند. این نارسایی تنفسی می تواند ناشی از کمبود اکسیژن و یا افزایش co2 باشد که در هر کدام از این موارد قابل استفاده است.

دکترامینی با اشاره به اینکه این دستگاه ، هم یک قلب مصنوعی و هم یک ریه مصنوعی است افزود: همانطور که دستگاه دیالیز می تواند جایگزین کلیه شود، دستگاه اکمو نیز می تواند هم جایگزین قلب و هم جایگزین ریه گردد.

رئیس بخش آی سی یو جراحی قلب بیمارستان امام رضا (ع) گفت : با توجه  به پیچیدگی و پیشرفته بودن،  این دستگاه استفاده از آن نیاز به مهارت های خاص و ویژه ای دارد که اساتید و کارشناسان ما در حال آموزش استفاده از این دستگاه هستند.

وی افزود: خوشبختانه این دستگاه در مراکز امام رضا(ع) و قائم(عج) در حال راه اندازی است و امیدواریم که با راه اندازی این دستگاه بتوانیم گام  بزرگی برای بیماران مقاوم به درمان از جمله بیماران مبتلا به کرونا که نارسایی شدید تنفسی دارند و با دستگاه تهویه مکانیکی معمولی نمی توان کاری برای ایشان انجام داد ، برداریم .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha