کد خبر: بیماران-اچ-آی-وی-بیشتر-از-سایر-بیماران-د
۱۴ آذر ۱۴۰۰، ۹:۴۴

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر اشرف توانایی ثانی با اشاره به اینکه تمام گروههای سنی در معرض خطر ابتلای به ایدز هستند، خاطر نشان کرد: با توجه به شعار روز جهانی ایدز و ترویج اموزش های پیشگیرانه و مشارکت مردم انتظار می رود شاهد پایان پاندمی ایدز در دنیا در سالهای آینده باشیم.

وی با تاکید بر این نکته که بیماری اچ آی وی تظاهرات خاصی ندارد و ممکن است یک فرد سالیان سال بدون اطلاع با این بیماری زندگی کند و  این بیماری را ضمن بی اطلاعی  به افراد دیگر نیز منتقل کند، تصریح کرد: لازم است همه افراد آموزش و راههای پیشگیری از بیماری اچ آی وی و همه بیماری های واگیر و غیر واگیر را فرابگیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، انتقال ویروس ایدز، از طریق خون آلوده، ترشحات تناسلی و انتقال از مادر به جنین را از مهمترین راههای انتقال این بیماری عنوان کرد و اضافه کرد: ارائه دهندگان  خدمات دندانپزشکی، و آرایشگاهی باید بصورت جدی  نسبت به استفاده از ابزار یکبار مصرف برای مراجعین اهتمام ورزند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: تمام بیماران اچ آی وی در معرض خطر ابتلای به کووید 19 هستند و درصورت ابتلای به بیماری کرونا و بدلیل مصرف داروهای اچ آی وی، قطعا با تشدید ضعف ایمنی بیماری آنان شدید تر و غالبا نیازمند مراقبت های تخصصی و بستری در بخش های ویژه هستند.

وی گفت: استفاده از واکسن کووید برای تمام بیماران بالای 12 سال مبتلا به اچ آی وی الزامی است و همه بیماران باید به منظور استمرار روند سلامت خودشان واکسیناسیون کووید را به موقع تکمیل نمایند.

دکتر توانایی به بیماران مبتلا به اچ آی وی تحت درمان توصیه کرد:  در صورت ابتلا به کووید 19  می توانند همزمان داروهای اچ آی وی و کووید را مصرف کنند.

وی ضمن توصیه به همه شهروندان در زمینه رعایت دستور العمل های بهداشتی به بیماران مبتلا به اچ آی وی، یاد آور شد: حتما با تمرکز بیشتر در زمینه رعایت اصول بهداشتی، زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha