کد خبر: بستری-١٩٧-هزار-بیمار-کرونایی-در-تهران
۱۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۰۷

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد علمیاتی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در افتتاحیه نخستین کنگره کشوری دیجیتال مدیریت و درمان کووید ۱۹ که امروز در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه ۴۶۵ خرده نهاد در مدیریت کرونا در تهران نقش داشتند که ستاد کرونای تهران باید با همه آنها ارتباط برقرار می‌کرد، عنوان کرد: در حوزه مدیریت درمان کرونا باید توجه داشت که بیمارستان‌های تهران بیماران ارجاعی بسیاری دارند و بیماران پیچیده به پایتخت ارجاع داده می‌شوند و این امر، درمان بیماران کرونا در تهران را پیچیده ‌تر می‌کند؛ قلب تپنده آموزش پزشکی کشور در تهران و بیمارستان‌های آموزشی است که با توجه به این موضوع ما نیاز داشتیم با آمادگی کامل به مبارزه با کووید ١٩ برویم.

دکتر زالی ادامه داد: از نظر زیرساخت بهداشت و درمان با کمبود مواجه هستیم و تطابقی بین استعداد‌های بهداشتی و درمانی و بین نیازمندی‌ها حتی قبل از کرونا وجود نداشت؛ در تهران نسبت به میانگین کشوری کمبود تخت بیشتری داریم. بالاترین چگالی جمعیتی را در تهران و بخش بهارستان در کشور داریم؛ در تهران ٣۵۴ محله داریم که برخی مناطق معادل یک استان جمعیت دارند.

یک میلیون و ۶٠٠ هزار اتباع در تهران ساکن هستند

فرمانده ستاد علمیاتی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران تصریح کرد: در منطقه ۴ جمعیتی بالغ بر ٩٨٠ هزار نفر داریم؛ در طول روز یک میلیون نفر وارد استان تهران می ‌شوند و این یک میلیون نفر در ساعاتی از روز مهمان نظام سلامت تهران هستند؛ یک میلیون و ۶٠٠ هزار اتباع در تهران ساکن هستند که هویت ۶۵ درصد آن ‌ها ثبت شده است و از ٣۵ درصد مابقی هویتی وجود ندارد که می‌تواند یک خلا در نظام سلامت باشد.

وی در ادامه به پدیده معتادان متجاهر در تهران و چالش‌های رسیدگی به این افراد در دوران کووید ١٩ اشاره و خاطرنشان کرد: ٢٣ هزار معتاد متجاهر داریم که نیاز‌ آن ‌ها به بهداشت و درمان بیشتر از افراد عادی است.

دکتر زالی افزود: همچنین از طرفی با سکونت غیررسمی در تهران هم مواجه هستیم و استان تهران از نظر نیاز بهداشتی و درمانی در شرایط متفاوتی به سر می‌برد و در چنین شرایطی تهران باید به جنگ با کرونا می‌رفت؛ گاهی شرایط به قدری پیچیده بود که تدوین دستورالعمل ‌ها را دچار چالش می‌کرد و در روز‌های آغازین همکاران ما با رشادت و بدون لباس حفاظتی به جنگ با کرونا پرداختند؛ تاکنون ١١٨ بیمارستان در تهران درگیر کرونا شده اند و ۶٠ درصد خدمات کرونا در بیمارستان های دانشگاهی و آموزشی و ۴٠ درصد در سایر بیمارستان ها ارائه شده است؛ بیمارستان‌های سایر نهاد‌ها از اواسط خرداد ماه به یاری بیمارستان‌های آموزشی آمدند.

١٠٨ بیمارستان در تهران خدمات کرونایی ارائه می‌دهند

به گفته فرمانده ستاد علمیاتی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران بالغ بر یک میلیون و ٢٣٠ هزار بیمار به مراکز درمانی پایتخت مراجعه کرده اند و خدمت کرونایی دریافت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه معمولا بیمارانی که به بیمارستان‌های تهران مراجعه می‌کنند اغلب بدحال هستند و این کار ما را سخت می ‌کند، توضیح داد: اکنون ١٠٨ بیمارستان در تهران خدمات کرونایی ارائه می‌ دهند و ١٩٧ هزار بیمار کرونایی تاکنون در تهران بستری شده اند.

دکتر زالی افزود: روسای سه دانشگاه و بیمارستان‌های تهران فرماندهان خط مقدم در جنگ مقابله با کرونا هستند و از استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران قدردانی می‌کنیم، زیرا این استادان در طول دوران کرونا درخشیدند و اقدامات خوبی در مدیریت و درمان کرونا و تدوین دستورالعمل‌ها صورت گرفت؛ تاکنون ٩۶٠ کارآزمایی بالینی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران شکل گرفته است و در دوران کرونا آموزش فراگیران پزشکی به خوبی ادامه داشت.

خستگی کادر درمان را فراموش نکنیم

فرمانده ستاد علمیاتی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه تغییر در مرگ و میر و علائم بالینی، کوتاه شدن شدت بیماری و وخامت حال بیماران در ویروس جهش یافته نشان می ‌دهند که باید بیش از پیش مراقب باشیم و خستگی کادر درمان را فراموش نکنیم، بیان کرد: باید تشویق‌هایی برای سربازان در جنگ مقابله با کرونا در نظر گرفته و مولفه‌های تکریم ایثارگران سلامت را شاهد باشیم. باید احتمال فرسودگی مزمن و عوارض طولانی مدت کرونا در مدافعان سلامت در نظر گرفته شود؛ البته خوشبختانه وزیر بهداشت بر این موضوع تاکید دارند و امیدواریم هر چه زودتر کادر بهداشت و درمان در تهران واکسینه شوند تا کمتر گرفتار عوارض بیماری شویم.

وی در پایان گفت: از دکتر نمکی فرماندهی معظم این نبرد سنگین و سهمگین طی این دوران تشکر ویژه ای دارم و امیدوارم همه با هم و در حرکتی همگام تلاش کنیم وزیر بهداشت به عنوان سکاندار عرصه بهداشت و درمان روسفید باشند./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha