کد خبر: بررسی-طرح-تغییر-ساعت-رسمی-کشور-در-مجلس
۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۳
بررسی طرح تغییر ساعت رسمی کشور در مجلس

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح تغییر ساعت در دستور کار مجلس قرار گرفته است، گفت: ما قانون تغییر ساعت‌مان را از اروپایی‌ها گرفته‌ایم این قانون در قرن هجدهم در فرانسه به دلیل صرفه جویی در روشن کردن شمع شکل گرفت و بالاخره در قرن بیست و یکم اجرایی شد؛ ابتدای امر آلمانی‌ها سپس فرانسوی‌ها و بعد از آن در کل اروپا این قانون مورد استقبال قرار گرفت.

وی افزود: اروپایی‌ها در سال ۲۰۲۰ اعلام کردند که این قانون به لحاظ مباحث فیزیولوژی، فرهنگی و روانشناسی مشکلاتی ایجاد می‌کند و حتی اگر این طرح از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد، اما از لحاظ‌های دیگر دارای ایراداتی است، لذا از سال  ۲۰۲۰ اجرای این قانون را متوقف کردند و ساعت خود را به صورت ثابت در آوردند؛ در حال حاضر هم کشور‌های اروپایی یکی یکی اجرای این قانون را لغو می‌کنند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس درباره قانون تغییر ساعت در ایران اظهار کرد: ما این طرح را از خود اروپایی‌ها گرفتیم و در حالی اجرای این قانون را ادامه می‌دهیم که اروپایی‌ها به این نتیجه رسیده اند که در اجرای این قانون دچار اشتباه شده اند؛ دانشگاه کالیفرنیا به مدت ۱۱ سال مطالعات جامعه ای را درباره این قانون انجام داده است و به این جمع‌بندی رسیده که مضرات تغییر ساعت خیلی زیاد است و به کشور های دنیا پیشنهاد داده است که قانون تغییر ساعت در کشور هایشان را متوقف کنند. ما امروز شاهد تغییر ساعت در کشور‌های پیشرفته دنیا مانند کره جنوبی، روسیه، آلمان، فرانسه و آمریکا نیستیم و در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از کشور‌های دنیا ساعت ثابتی دارند.

ابوترابی ادامه داد: متاسفانه ما در جمهوری اسلامی همواره در بعضی از قانون‌گذاری‌ها از کشور‌های دیگر الگوبرداری کرده ایم، اما وقتی آنها اعلام می‌کنند که دچار اشتباه شده اند، ما رویه خود را ادامه می‌دهیم. اکنون هم که کشور‌های اروپایی اعلام کرده اند در خصوص تغییر ساعت اشتباه کرده‌اند دیگر نباید اجرای این قانون را در کشور ادامه دهیم؛ همچنین در جمع بندی دانشگاه کالیفرنیا آمده است که میزان تصادفات در روز‌های اول تغییر ساعت به دلیل ایجاد استرس و مشکلات روانی افزایش پیدا می‌کند و در سال، چون دوبار این تغییر ساعت رخ می دهد شاهد اتفاقاتی از این قیبل خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بهترین حالت این است که ساعت ثابت بماند تصریح کرد: دولتمردان و هیئت وزیران بهتر است به جای تغییر ساعت رسمی کشور، ساعت ادارات خود را یک ساعت به جلو بکشند و کارمند‌های خود را ملزم کنند که یک ساعت زودتر سر کار حاضر شوند، همچنین این نتیجه ثابت شده است که تغییر ساعت الزاما باعث باعث کاهش مصرف انرژی نمی‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha