کد خبر: برای-نخستین‌بار؛-ابزاری-برای-پیش-بینی
۱۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۴

به گزارش گروه سلامت طبنا (خبرگزاری سلامت)،  آژانس علمی ملی استرالیا ابزاری را تولید کرد که قادر به ردیابی و پیش بینی شیوع بیماری‌های عفونی است.

تب دنگی عفونتی است که توسط ویروس دنگی ایجاد می‌شود. پشه‌ها عوامل منتقل‌کننده (یا پخش‌کننده) این ویروس هستند. تب دنگی به عنوان «تب استخوان شکن» نیز شناخته می‌شود، چرا که به دلیل درد شدید حاصل از آن بیمار تصور می‌کند استخوان‌هایش در حال شکستن هستند.

این ابزار توسط محققان Data61، بازوی علم داده سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک المنافع (CSIRO) تهیه شده است و داده‌های مربوط به انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (IATA) را برای پیگیری شیوع بیماری ها تهیه می‌کند.

جس لیبیگ، همکار محققان Data61، در بیانیه رسانه‌ای گفت: براساس بیانیه سازمان جهانی بهداشت، تقریبا نیمی از جمعیت جهان در معرض خطر منقبض شدن با دنگ هستند.

این ابزار همچنین کشور مبدأ عفونت‌ها را مشخص می‌کند و قادر به کشف مسیری است که احتمالاً در آن منتهی می‌شود.

این ابزار با همکاری دانشگاه صنعتی کوئینزلند (QUT) تهیه شده است. طبق اطلاعات به دست آمده از آن، مسیر پرواز بین پورتوریکو و فلوریدا در ایالات متحده بیشترین تعداد مسافر آلوده به دنگی را دارد.

رجا جرداک از دانشگاه صنعتی کوئینزلند گفت: طبق مطالعات اخیر، حدود 92 درصد از عفونت های علامتی به دلیل سطح آگاهی پایین و تشخیص اشتباه به مراجع بهداشتی گزارش نمی‌شود.(فارس)

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha