کد خبر: برای-جذب-گردشگر-سلامت-تسهیلاتی-را-در-اس
۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۴۶
به گزارش  گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر سعید نمکی در چهاردهمین آیین پویش ره سلامت که در قالب آن پروژه های حوزه سلامت استان هرمزگان افتتاح شد، اظهار داشت: با لطف خدا تا پایان دولت دوازدهم، تعداد قابل توجهی تخت بیمارستانی در استان هرمزگان راه اندازی می شود و امیدواریم که در سالهای آینده، شاهد توسعه بیشتر زیرساخت های حوزه سلامت در این استان باشیم.
وی خاطرنشان کرد: استان هرمزگان از دیرباز برای بنده جاذبه داشته است. شاید برخی دوستان وضعیت گذشته این استان را به خاطر داشته باشند. وقتی به بندرعباس سفر می کردم می دیدم که روی یک تخت بیمارستانی، 4 کودک را بستری می کردند و با کمبود زیرساخت روبرو بودند و امروز وقتی گزارش های توسعه زیرساخت ها را می شنوم و می بینم، از شادمانی در پوست خودم نمی گنجم.
وی افزود: آنچه در انقلاب اسلامی به عنوان یک دستاورد برای نقاط محروم رقم خورد، ستودنی است و نمی شود توسعه زیرساخت های حوزه سلامت در دروان بعد از انقلاب اسلامی را کتمان کرد. در استان هرمزگان میزان مرگ و میر کودکان کمتر از یک سال، حدود 15 تا 20 برابر امروز بود. حدود سه دهه پیش در استانی مانند هرمزگان اسهال و استفراغ، کودکان را قتل عام می کرد و از هر 5 کودک، شاید 2 نفر از آنها پدران و مادران شان یکسالگی آنها را نمی دیدند. آن زمان مالاریا در این استان غوغا می کرد، تالاسمی گرفتاری عمده بود و تخت بیمارستانی در حد بسیار ناچیز بود.
وزیر بهداشت تاکید کرد: خدا را شاکریم که در دورترین نقاط کشور و مناطقی با جمعیت نه چندان زیاد، تجهیزات پیشرفته پزشکی مانند سی تی اسکن افتتاح می شود. این روند را در دنیا به عنوان توسعه عادلانه زیرساخت های نظام سلامت می دانند و در دولت های یازدهم و دوازدهم، سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های حوزه سلامت شاید معادل تمام سالهای بعد از انقلاب اسلامی بود.
دکتر نمکی خاطرنشان کرد: در تخصیص منابع برای توسعه زیرساخت های حوزه سلامت، اتفاقات بسیار خوبی رخ داد و با تمام سالهای بعد از انقلاب، برابری می کند. در این شرایط گرفتار پاندمی کووید19 شدیم که شاید هر 100 تا 150 سال یکبار در جهان چنین اتفاقی رخ می دهد و معمولا در این پاندمی و گرفتاری ها، نظام اجرایی کشورها زمین گیر می شوند و دیگر از توسعه خبری نیست. همین که بتوانند در این باتلاق دست و پایی بزنند که مفتضح نشوند، بزرگترین دستاورد برای آنها است.
وی یادآور شد: با لطف خدا و همت مردان و زنان در کشور برای مقابله با کرونا حماسه آفریدیم. زیرساخت های گسترده کشورهای قدرتمند دنیا با ایران تفاوت های زیادی دارد و با وجود اینکه دستاوردهای بسیار خوبی در توسعه زیرساخت ها داریم اما هنوز فاصله زیادی با استانداردهای بین المللی داریم. درست است که زیرساختی به نام نظام شبکه داریم، یک خانه بهداشت و بهورز عزیز ما به عنوان یک دروازه بان نظام سلامت حضور دارد و خیلی از کشورها ممکن است آن را نداشته باشند اما از نظر تخت بیمارستانی، متوسط کشوری 1.6 تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت است درحالیکه ضعیف ترین کشور اروپایی که در باتلاق کرونا گرفتار است، بالای 6 و 7 تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت دارد.
وزیر بهداشت تصریح کرد: عوامل دیگری برای مقابله با کرونا در ایران به کمک ما آمد که شامل لطف خدا، وفاق ملی، غیرت، همت و شجاعت مردم این کشور بود که 8 سال دوران دفاع مقدس را اداره کردند و میلی متری از خاک پاک این سرزمین را سر میز مذاکره بعد از جنگ، پس نگرفتند و همان مردان و زنان امروز در این عرصه شمشیر می زنند و در کنار هم با کرونا مبارزه می کنند.
دکتر نمکی گفت: وقتی از استاندار هرمزگان می شنوم که تولید آلومینیوم یا فلان محصول بعد از شیوع کرونا، دوبرابر افزایش یافته یعنی اینکه این کشور، هم کرونا را مدیریت، هم به تولید داخلی اهمیت داد و هم تاریخ ساخت. این شعار سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی که می گفت ما ملت امام حسینیم، یعنی همین. یعنی هم می جنگیم هم تاریخ می سازیم.
وی اظهار داشت: وقتی به استانهای مختلف سفر می کنم فقط نظارت نمی کنم بلکه به دست بوسی عزیزان و همکاران می آیم که زانو بزنم و تکریم کنم از عزیزانی که این دستاوردها را خلق کردند و در تاریخ این سرزمین ماندگار خواهد شد. امروز قضاوت در مورد اینکه این عزیزان چه کردند، بسیار زود است. تاریخ کشور همانگونه که در دفاع مقدس بعد از سالها وقتی آن حماسه ها را به تصویر می کشند و می بینیم، می فهیم چه اقداماتی انجام شده اما بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، برای به تصویر کشیدن حماسه های مبارزه با کرونا به یک شهید آوینی دیگر نیاز داریم تا به زیبایی به تصویر بکشد که چه شد یک کشور که در بند تحریم های ظالمانه قرار داشت و برایش برآورد کرده بودند که روزانه یک هزار و 200 مرگ بیمار داشته باشد، به مرگ و میر دو رقمی رسید اما دنیای بهره مند از همه امکانات اقتصادی مرگ و میر بالای 4 هزار نفر در روز تجربه می کند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha