کد خبر: بدون-حضور-فعال-مردم-در-صحنه-حتما-مسائل
۳۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۸:۵۸
 بدون حضور فعال مردم در صحنه حتما مسائل کشور حل و فصل نخواهد شد

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه خبری ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی بعد از ظهر دوشنبه در دیدار با جمعی از خیرین و فعالان سازمان های مردم نهاد (سمن ها) که با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت محدود حضوری و از طریق ارتباط ویدئو کنفرانسی انجام شد، اظهارداشت: اگر بخواهیم کشور و نظام را حفظ کنیم و مردم را در مسیر سعادت و تعالی قرار دهیم، بدون کمک و یاری یکدیگر امکان پذیر نخواهد بود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه احزاب و تشکل های سیاسی نیز در مسیر آگاه سازی و دموکراسی در جامعه وظایف و رسالت هایی برعهده دارند، گفت: مسائل سیاسی خود به خود با رقابت همراه است و همه فعالیت می کنند که قدرت را تصاحب کنند اما در بحث سمن ها و خیرین شرایط متفاوت است و اینگونه نیست که یکی بخواهد دیگری را از صحنه خارج کند و همه در کنار هم همکاری می کنند.

رئیس جمهور وجود هماهنگی بین سمن ها و خیرین را اقدامی لازم  و ارزشمند دانست و افزود: اینکه سمن ها و خیرین در سامانه ای تجمیع شوند تا از این طریق از فعالیت یکدیگر با خبر باشند و فعالیت های یکدیگر را هماهنگ کنند، یک کار ضروری است .

دکتر روحانی با بیان اینکه در طول دولت های یازدهم و دوازدهم تلاش ما تقویت سمن ها و بازکردن بیشتر راه و مسیر برای خیرین بوده است، افزود: آمار و ارقام حکایت از این دارد که در این راه موفقیت هایی کسب شده است و سیاست دولت تدبیر و امید این بوده تا جایی که امکان دارد کارها در اختیار خود سمن ها و خیرین قرار داده شود.

رئیس جمهور افزود: امروز به حمایت های انجام شده از سوی دولت، تعداد سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد از 4 هزار و 300 به 9 هزار و 800 تشکل افزایش یافته است،‌ضمن اینکه سیاست دولت این بوده که تا جایی که امکان دارد، کار و اداره امور را به خود این تشکل‌ها واگذار کنیم.

دکتر روحانی با مقایسه فعالیت تشکل‌های مردم‌ نهاد با کارهای دولتی، گفت: کار دولت بر مبنای مقررات، حقوق و ساعت کاری است و زمان و شرایط خاص خود را دارد، اما کار در تشکل‌های مردم نهاد و خیریه  عمدتاً داوطلبانه و بر مبنای نشاط و همدلی جریان دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه کارخیر و خیرجمعی به عنوان یک وظیفه، نیاز و نشاط برای جامعه ضروی است، گفت: با آگاهی بخشی و توانمندساختن جامعه چه بسا از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و انحرافات که در اثر ناآگاهی بروز می‌کند، جلوگیری می‌شود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه موضوعات زیادی در جامعه وجود دارد که باید به فرهنگ تبدیل شود، اظهار داشت: به عنوان مثال درمورد امر به معروف و نهی از منکر قبل از اینکه دیگران را به معروف دعوت کنیم باید قبلاً، آن موضوع به عنوان یک کار نیک و پسندیده در جامعه جا افتاده باشد.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات کرونا و فشارهای اقتصادی ناشی از آن در جامعه اظهار داشت: حدود 3 سال و نیم است که در جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم و هیچ کشوری با چنین شرایطی مواجه نبوده است .این درحالی است که توانستیم در برابر همه فشارها ایستادگی کنیم تا جایی که همه کشورها و حتی طراحان فشار حداکثری نسبت به ملت ایران به ناموفق بودن طراحی خود اذعان دارند.

دکتر روحانی افزود: البته در شرایط خاص و جنگی، خودبخود در بخش رفاه و توسعه جامعه نقص ایجاد می‌شود، اما افتخار ملت و دولت این بود که در طول این مدت که هیچ کسی هم ما را یاری نکرد، همه در کنار هم ایستادگی و مقاومت کردیم.

رئیس جمهور با اشاره به شیوع ویروس جهش یافته و شکل‌گیری موج چهارم بیماری در کشور، اظهار داشت: امروز با ویروس جهش یافته و تغییر شکل‌یافته‌ای مواجه هستیم که موج چهارم بیماری را ایجاد کرده که با موج‌های قبلی غیرقابل مقایسه است، امروز همین ویروس در اروپا و آمریکا هم مشاهده می‌شود.

دکتر روحانی تاکید کرد:اگر نمی‌توانستیم امکانات لازم را برای بیمارستان‌های خود فراهم کنیم و شرکت‌های دانش‌بنیان ونتیلاتور، تجهیزات و داروهای مورد نیاز را تولید نمی کردند، بی‌تردید با مشکلات زیادی مواجه می‌شدیم. چرا که هیچکس حتی در این حوزه نیز حاضر به کمک به ما نبود و دشمن نیز امروز همان روش سابق خود را برای تحریم ها حتی در دوران کرونا و برای تأمین دارو نیز ادامه می‌دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه حضور مردم در صحنه تمام معادلات را تغییر می‌دهد، اظهار داشت: مردم ایران که در حوادثی همچون سیل و زلزله حضور و مشارکت فعال خود را در کمک و یاری یکدیگر نشان داده اند، امروز هم با کمک‌های مؤمنانه در مسیر مقابله با آسیب‌های ناشی از کرونا قدم بر می‌دارند.

دکتر روحانی در ادامه خاطر نشان کرد: کار خیر و دسته جمعی، اقدام بسیار ارزشمندی است که در روزهای سختی و حتی رفاه و آسایش ضرورت دارد و وقتی یاری و کمک وجود داشته باشد، تحمل شرایط سخت زندگی به مقدار زیادی آسان می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه حتی اگر کرونا و جنگ اقتصادی هم نباشد، حضور تشکل‌های مردم نهاد و کمک و یاری مردم و آسیب‌دیدگان ضروری است، اظهار داشت: جامعه نیازهای گوناگونی دارد و تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه های مختلف می‌توانند در مسیر رفع نیازمندی‌های مردم مؤثر باشند، همچنان که اهدای عضو کار بسیار ارزشمندی است و به نوعی حیات بخشیدن به انسان است و در این زمینه فعالیت تشکل‌های مربوطه بسیار ارزشمند است و همچنان باید جامعه را به کمک و یاری همدیگر دعوت و تشویق کنیم.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه محیط زیست هم نیازمند کمک تشکل‌های مردم نهاد است،اظهار داشت: با توجه به خشکسالی اقلیم ایران نیازمند صیانت از منابع آبی هستیم و مشکلات شرق کشور عمدتاً از معضل بی‌آبی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم این بود که تلاش کرد آب را از دریا به فلات مرکزی برساند و امروز به واسطه اقدامات زیربنایی دولت منطقه شرق کشور بویژه سیستان و بلوچستان در مسیر تحول قرار دارد، افزود: در ابتدای دولت تدبیر و امید جاسک یک منطقه کوچکی بود، اما امروز به مرکزی برای فعالیت اقتصادی و صادرات نفت تبدیل شده است.

دکتر روحانی ادامه داد: از این به بعد صادرات نفت هم از جاسک و هم از خارک انجام می‌شود و چنانچه مشکلی در خلیج فارس و تنگه هرمز وجود داشته باشد می‌توانیم خارج از این منطقه نفت خود را صادر کنیم و برای این منظور هزار کیلومتر لوله که با امکانات و تجهیزات کاملاً داخلی ساخته شده از گوره به جاسک کشیده شده است.

رئیس جمهور همچنین به اقدامات دولت در زمینه ساخت بزرگراه از چابهار تا بندرعباس و نیز احداث خط آهن از چابهار تا زاهدان اشاره کرد و اظهار داشت: اقدامات زیربنایی بر عهده دولت است و با این کارها زمینه و بستر برای فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد فراهم می‌شود تا در حوزه‌های مختلفی از جمله آموزش، بهداشت ، محیط زیست و مدرسه‌سازی فعالیت کنند.

دکتر روحانی با اشاره به تأسیس 100 مرکز به عنوان خانه جوان درکشور به اهمیت حضور نسل جوان در تشکل‌های مردم‌نهاد اشاره کرد و گفت: یکی از افتخارات دولت این است که زمینه را برای فعالیت تشکل‌ها و سمن‌ها فراهم کرده است و معتقدیم کار اصلی در توسعه کشور بر عهده مردم و فعالان اجتماعی غیر دولتی است.

در دیدار امروز خیرین و فعالان سازمان های مردم نهاد با رئیس جمهور، رئیس هیأت مدیره شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری، مدیرعامل انجمن خیریه اوتیسم ایران، مدیر عامل خیریه طلوع بی‌نام و نشان‌ها، مدیر عامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز، سخنگوی مجمع ملی سازمان مردم نهاد جوانان، مدیرعامل تشکل جمعیت حامیان زمین، مدیر عامل مؤسسه توسعه خدمات مالی خرد، مدیر عامل انجمن اهداء عضو ایرانیان، مدیر عامل شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری، رئیس هیأت مدیره مؤسسه نیکوکاری کاشانه مهر، مدیر عامل انجمن خانواده پایدار ایرانی، مدیر عامل بنیاد همدلان آینده‌نگر سیستان و بلوچستان و مدیرعامل انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران در سخنانی با قدردانی از حمایت‌های دولت از فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌هایشان دیدگاه‌ها و درخواست‌های خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند.

تحت پوشش قرار گرفتن خدمات مربوط به درمان اوتیسم، ساخت مراکز جامع اوتیسم، حمایت از تشکل‌های مربوط به ساماندهی بی‌خانمان‌ها، توجه به جوانان، ایجاد و توسعه کسب و کارهای خرد و کوچک در روستاها و حاشیه شهرها، اختصاص ردیف بودجه برای انجمن اهداء عضو ایرانیان تسریع در تدوین و تصویب قوانین زیرساختی برای نظارت بر فعالیت سازمان‌های مردم نهاد، حذف مالیات بر ارزش افزوده از لوازم مربوط به معلولین و توجه به دیپلماسی محیط زیست از جمله نکاتی بود که در این جلسه از سوی خیرین و مدیران تشکل‌های مردم نهاد  مطرح گردید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha