بخش مهمی از مسئله آلودگی هوا مباحث اقتصادی و فناوری است/حمل و نقل سهامدار جدی مسئله آلودگی هوا است

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، کرمانشاهی عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران گفت: مسئله آلودگی هوای تهران، آلاینده‌های شهر تهران نیست و نباید 9 میلیون ساکن تهران و صنایع داخل شهر تهران را در نظر بگیریم. در منطقه جمعیتی تهران حدود 16 میلیون جمعیت ثبت شده است. 61 شهر در محدوده کلان‌شهری تهران وجود دارد. فراموش نکنیم که آلودگی هوا تنها از بخش حمل و نقل نیست اما یک سهامدار جدی در مسئله آلودگی هوا است. شرکت کنترل کیفیت هوا گزارشی تحت عنوان سیاهه انتشار منتشر می‌کند. بر اساس این سیاهه مهم‌ترین آلاینده این روزها که ذرات معلق زیر 2 و نیم میکرون است، به نسبت 2 به یک بین منابع متحرک مثل حمل و نقل و منابع ثابت مثل موتورخانه‌های منازل تقسیم می‌شود.

کرمانشاهی اظهار داشت: منابع ذکر شده، آلاینده‌های اولیه هستند و فقط انتشار توسط این‌ها انجام می‌شود. بعد از تغییر و تحول در هوا شاهد آلاینده‌های ثانویه خواهیم بودیم. گازها خودشان به ذرات معلق تبدیل می‌شوند. بیش از 90 درصد برق تولیدی در ایران از نیروگاه‌های نیروهای حرارتی است. برق هم که مصرف می‌شود، آلودگی ایجاد می‌شود. برقی کردن ناوگان حمل و نقل با برق ناشی از سوخت فسیلی خیلی تأثیر در آلودگی هوا ندارد.

وی افزود: بخشی از آلودگی هوا ویژگی‌های اقلیمی ما است و باید متناسب با این ویژگی‌ها برنامه‌ریزی کنیم. باز کردن پنجره‌ها در منازل و عدم استفاده از لباس گرم یعنی 24 ساعته در حال مصرف انرژی هستیم و این انرژی منجر به تولید آلودگی خواهد شد. نمی‌توان نیروگاه‌ها را از تهران دور کرد و تنها کار مؤثر مدیریت مصرف است.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: بخش مهمی از مسئله آلودگی هوا مباحث اقتصادی و فناوری است. زمانی که به نقشه جهانی آلودگی هوا نگاه می‌کنیم، شاهد تفاوت فاحش میان کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه هستیم. آلودگی هوا در پاکستان، هند، بنگلادش و... متفاوت با آلودگی هوا در اروپای غربی است. اقلیم مؤثر است اما فناوری تأثیرگذاری بیشتری در کنترل آلودگی هوا دارد. در اصفهان، مشهد و اراک هم شاهد همین وضع هستیم. در کوتاه‌مدت ممکن به فناوری دست نیابیم اما باید مدیریت و برنامه‌ریزی را اولویت قرار دهیم. خودرو فرسوده دیزلی با عمر بیش از 25 سال، موتورسیکلت با تکنولوژی پایین و ... تأثیر چشم‌گیری بر آلودگی دارند.

کرمانشاهی در ادامه گفت: اقدامات در زمینه کنترل آلودگی هوا در سه بخش تقسیم می‌شوند. اقدام اول کوتاه‌مدت و همراه با مدیریت بحران است. در حال حاضر با مسئله مدیریت بحران مواجه هستیم. اقدامات مُسکن سریع باید اجرایی شوند. اقدامات کوتاه‌مدت که به عهده مدیریت بحران است و استانداری باید تصمیم نهایی را بگیرد. نباید همیشه در این حالت باشیم چون آثار بلندمدت غیرقابل جبرانی خواهد داشت.

وی افزود: اقدام دوم که میان‌مدت است، کنترل سفرهای روزانه هست. کرونا خیلی از ترددهای روزانه را آنلاین کرد و باید این تجربه ادامه‌دار باشد. اقدام سوم هم در حوزه تصمیمات بلندمدت است که برنامه‌های بلندمدت در چهارچوب آمایش سرزمین را شامل می‌شود و فشار بر مناطق کلان‌شهری باید کاهش یابد. توزیع جمعیت بهتر در کلان‌شهرها نیز کمک به کنترل آلودگی هوا می‌کند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در پایان گفت: در بخش حمل و نقل متولی اصلی شهرداری است اما دولت‌ها تکالیفی دارند که باید به شهرداری کمک کنند. کمک دولت نباشد، سرعت کار شهرداری کاهش پیدا می‌کند. در دولت وزارت کشور کمک‌کننده است. با افزایش بهره‌برداری باید مسیر را برای کنترل و مدیریت هموار کرد.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha