کد خبر: با-غفلت-از-ماسك-نبايد-عامل-بازگشت-محدود
۲۲ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۰۲

به  گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ سید علی آقازاده در نشست قرارگاه پدافند زیستی استان مرکزی  افزود: همراهی اغلب مردم با پویش «من ماسک می‌زنم» قابل تقدیر است و نباید اجازه داد اقلیت سهل‌انگار به شیوع کرونا دامن زده زحمات مضاعف برای مدافعان سلامت و استان ایجاد کنند.

وی اظهار داشت: ظرفیت بستری و خدمات در بیمارستان‌های استان مرکزی محدود است و اگر مردم در رفتارهای غیرمسئولانه تجدید نظر نکنند و ممکن است در ایام پیش رو مشکلات خدمات به مبتلایان مراجعه کننده رخ دهد و توان کافی درخدمات آی.سی.یو و مراقبت‌های ویژه، حتی بستری بیماران  متناسب با امکانات موجود نباشد.

استاندار مرکزی گفت: فاصله‌گذاری اجتماعی به معنای پایان کرونا نیست و تنها قرار است با مشارکت آگاهانه مردم شریان‌های اساسی جامعه و اقتصاد به حیات خود ادامه دهند چرا که هنوز زمان مشخصی برای ارایه داروی قطعی و واکسن ویروس کرونا  عنوان نشده و تنها راه، تغییر سبک زندگی و پذیرش رعایت بهداشت فردی و ارتباطی است.

آقازاده افزود: رسانه‌های جمعی در استان به ویژه خبرگزاری ایرنا و صدا و سیما تلاش هوشمندانه و موثری را در انعکاس اخبار ستاد مقابله با کرونا و فرهنگ‌سازی در استفاده از ماسک داشته‌اند که قابل تقدیر است و انتظار می‌رود که پویش استفاده از ماسک در سایه حمایت رسانه‌ای، اقدامات سمن‌ها و رفتار فرهیختگان و مسئولان به گفتمان غالب تبدیل شده و همه خود را به استفاده از ماسک ملزم کنند.

وی  گفت: سهمیه روزانه ۱۵ هزار عددی ماسک  برای استان تعیین شده و مشکلی برای تهیه آن وجود ندارد و همه تلاش ستاد مقابله با کرونا در این است که سهمیه استان به صورت کامل محقق شود.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برگزاری آیین‌های سوگ و عزا به عنوان یکی از علل شیوع موج دوم کرونا در استان بوده بنا بر تصمیم ستاد استانی، برپایی این آیین‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع است و در این راستا تمامی تالارهای پذیرایی و مراکز خدمات دهنده موظف هستند که مبالغ ریالی دریافت شده از  متقاضیان برگزاری مراسم را مطابق قرارداد تنظیم شده بازگشت دهند.

آقازاده افزود: هرآنچه که در قرارگاه پدافند زیستی استان به عنوان مرجع سیاست‌گذاری مقابله با کرونا مصوب می‌شود لازم الاجرا است و ارایه گزارشی از درصد تحقق مصوبات در هر جلسه برگزار شده تکلیف است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: این استان در موج دوم کرونا نقطه پیک شیوع را گذرانده است و  اگر سهل‌انگاری در رعایت مسایل بهداشتی و ماسک نزدن ادامه یابد، وضعیت استان قرمز شده و توان حوزه سلامت همخوان با شمار مبتلایان نخواهد بود.

دکتر «محمد جمالیان» افزود: بر اساس آخرین گزارش بیماردهی کرونا از نقاط مختلف استان اکنون وضعیت شهرستان خنداب سفید است، خمین، و آشتیان در شرایط هشدار یا نارنجی به سربرده و  بقیه شهرستان‌های استان نیز در وضعیت زرد بیماری قرار دارند.

وی اظهار داشت:  در وضعیت کنونی دعوت همگانی به استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی و گندزدایی اماکن عمومی ضرورت دارد و غفلت از آن‌ها می‌تواند شرایط را دشوارتر کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت:  برگزاری هرگونه  برنامه‌های فرهنگی در مساجد که موجب تشکیل اجتماع مردمی شود باید ممنوع شود و فعالیت این اماکن تنها به برگزاری نماز جماعت محدود شود تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

دکتر جمالیان بر نظارت بیشتر در حوزه پارک‌ها و وسایل بازی و ضدعفونی مستمر این اماکن تاکید کرد و گفت: برگزاری میهمانی و مجالس عروسی و عزا به صورت زیرزمینی معضل جدی است و همه باید به عنوان دیده‌بان سلامت در بازدارندگی این رفتار پرخطر مشارکت کنند و به همراهی دهیاران و پاسگاه‌های انتظامی در این خصوص نیاز بیشتری هست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: فرمانداران استان باید هر هفته حداقل ۵۰ واحد صنفی، اداری، سازمانی را بازدید کنند و در مدیریت موج دوم کرونا با جدیت و قاطعانه پای کار باشند.

«بهروز اکرمی» افزود: نتایج ارزیابی دوره‌ای فرمانداران باید به همراه با مستندات در هر نشست قرارگاه پدافند زیستی استان ارایه شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: ۱۸ کارگاه در استان مرکزی مجوز تولید ماسک را از دانشگاه علوم پزشکی دریافت کرده‌اند  و در فرآیند تولید این محصول بهداشتی مشکل خاصی وجود ندارد.

«سعید فرخی» افزود: ۲ متقاضی دیگر نیز برای راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک وجود دارد که مراحل اخذ مجوز به آنان در دست انجام است.

وی اظهار داشت: شرکت‌های تولیدی ماسک استان موظف به تامین نیاز بخش‌های مختلف هستند و اکنون روزانه بیش از سه میلیون ماسک در کشور تولید می شود که ۲ و نیم میلیون آن از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام وارد بازار مصرف می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: تسهیلات به اصناف آسیب دیده از کرونا با نرخ سود  ۱۲ درصد ابلاغ شده که برای جذب و پرداخت آن به مشاغل آسیب دیده نیاز به همکاری بیشتر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha