کد خبر: با-بررسی-خفاش‌ها-شش-کروناویروس-جدید-ک
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۰۱
با بررسی خفاش‌ها شش کروناویروس جدید کشف شد!
به گزارش گروه بهداشت و درمان طبنا(خبرگزاری سلامت) به نقل از MedicalNewsToday، این حیوانات حامل کروناویروس ها در مناطقی از میانمار قرار داشتند كه در نتیجه كشاورزی، جنگل زدایی و سایر اختلالات زیست محیطی، انسانها با حیوانات وحشی در تماس نزدیك قرار می گیرند. خفاش های وحشی به طور کلی برای افرادی که در بسیاری از مناطق جهان زندگی می کنند سودمند است. آنها محصولات زراعی را گرده افشانی می کنند، تعداد حشرات آفت را کنترل می کنند و گوانو تولید می کنند که کشاورزان از غارها برای استفاده به عنوان کود جمع می کنند. بسیاری از کارشناسان تصور می کنند این پستانداران میزبان اصلی چندین ویروس بوده‌اند که تهدیدی جدی برای سلامتی انسان به شمار می رود. این تهدیدات شامل کروناویروس‌ها می‌شود که باعث شیوع سندرم حاد تنفسی حاد (SARS) در سالهای 2002-2003، سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) در سال 2012 و اخیراً بیماری همه گیر جهانی کووید-19 که در دسامبر 2019 در ووهان چین آغاز شد، شده‌اند. کروناویروس‌ها  خانواده‌ای از ویروس‌ها هستند که RNA را درون یک پاکت پروتئین و مولکولهای چربی محصور می کند. آنها معمولاً دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش میزبان پستانداران و پرندگان خود را آلوده می کنند.
کروناویروسی که باعث کووید-19 (معروف به SARS-CoV-2) می شود، 96٪ از دنباله ژنتیکی خود را با ویروس موجود در خفاش ها به اشتراک می گذارد. این باعث شد دانشمندان نتیجه بگیرند که SARS-CoV-2 ممکن است توسط گونه‌هایی از خفاش ها، احتمالاً از طریق پانگلین ها(مورچه‌خوار) به انسان منتقل شده باشد.
یک مطالعه در سال 2017 تخمین زده است، خفاش ها ممکن است میزبان بیش از سه‌هزار و دویست (3200) کروناویروس باشند که بیشتر آنها هنوز کشف نشده اند. در بررسی انجام شده در میانمار، که در مجله PLOS ONE منتشر شده است، شش کروناویروس جدید در خفاش ها شناسایی شده است.

اختلال در محیط زیستی یکی از عوامل گسترش کروناویروس‌ها با بررسی خفاش‌ها شش کروناویروس جدید کشف شد!

مارک والیتوتو، مسئول این مطالعه می گوید، با نزدیک شدن مردم و حیوانات وحشی به یک‌دیگر، تماس با محیط زیست مانند پاکسازی جنگل ها برای کشاورزی، احتمال ابتلا به ویروس ها را در جمعیت انسانی افزایش می دهد. این پروژه بخشی از PREDICT ابتکاری که توسط آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده برای کشف عوامل بیماری زا با پتانسیل انتشار از حیوانات به انسان تأمین می شود، بود.
آنها ابتدا سه مکان را شناسایی کردند که به دلیل تغییر کاربری و توسعه زمین، انسانها با جمعیت های حیات وحش در تماس نزدیک تری قرار گرفته اند. دو مورد از این سایت ها شامل سیستم های غاری است که افراد از طریق برداشت گوانو، اقدامات مذهبی و اکوتوریسم در  حالت معمول در معرض خفاش ها قرار دارند.

نمونه های گوانو و بزاق کلیدی برای کشف کروناویروس های جدید با بررسی خفاش‌ها شش کروناویروس جدید کشف شد!

بین ماه مه 2016 و آگوست 2018، دانشمندان در دام‌های غباری خفاش ها را گرفتند، نمونه های بزاق برداشتند، سپس آنها را آزاد کردند. آنها همچنین گوانوی خفاش تازه را نیز جمع آوری کردند.
در آزمایشگاه، آنها بیش از 750 نمونه بزاق و نمک مدفوع را برای توالی RNA کروناویروس بررسی کردند. آنها با مقایسه این توالی ها با دنباله های شناخته شده کروناویروس‌ها در یک پایگاه داده، آنها توانستند شش ویروس جدید را شناسایی کنند. نویسندگان تأکید می كنند كه ویروس های تازه كشف شده ارتباط نزدیكی با كروناویروس‌هایی كه باعث MERS، SARS و COVID-19 می شوند، ندارند. آنها همچنین نمی دانند که آیا ویروس ها می توانند باعث ایجاد بیماری‌ای جدی در انسان شوند یا خیر. سوزان موری، مدیر عامل بهداشت جهانی اسمیتسونیان می گوید: ممکن است بسیاری از کروناویروس‌ها خطری برای مردم ایجاد نکنند، اما وقتی این بیماری ها را در حیوانات زود تشخیص دهیم، در منبع ما فرصتی ارزشمند برای بررسی خطر احتمالی داریم. نظارت، تحقیق و آموزش بهترین ابزارهایی است که ما باید پیش از بروز همه‌گیری‌ها پیشگیری کنیم. نمونه های گوانو اکثریت ذرات کروناویروس‌هایی را که محققان یافتند به خود اختصاص دادند. این نشان می دهد كه گوانو می تواند یك مسیر مهم انتقال ویروسی از خفاش ها به افراد باشد و یك تهدید ویژه برای سلامتی كسانی است كه آن را به عنوان كود استفاده می كنند.

بیماریهای عفونی در حال ظهور با بررسی خفاش‌ها شش کروناویروس جدید کشف شد!

عفونتهای انسانی که از حیوانات سرچشمه می گیرند، به zoonoses معروف هستند. محققان تخمین می زنند که 60-75٪ از بیماری های عفونی در حال ظهور ناشی از zoonoses هستند و از این تعداد، بیش از 70٪ ممکن است از گونه های حیات‌وحش مانند خفاش‌ها سرچشمه گرفته باشند. نویسندگان توصیه می کنند نظارت جدی بر جمعیت خفاش ها که با مردم در تماس نزدیک هستند برای شناسایی تهدیدات سلامتی آینده الزامی است.
مترجم : معین حبیبی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha