کد خبر: بازار-مترصد-حرکت-از-شرکت-های-کوچک-به-بزر
۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۵۲

به گزارش گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) ، همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه ، با بیان   این مطلب درخصوص مهمترین فاکتورهای تعیین کننده این روزهای بازار افزود: در حال حاضر، بازار مملو از خبرها و شایعات است و  پس از رشدهای اخیر در شرایطی قرار دارد که نسبت به این خبرها حساس است.

وی ادامه داد:  از طرفی بازار با رسیدن به مرز ۱.۴میلیون واحدی مترصد بهانه ای برای استراحت است و از  طرف دیگر با فشار ورود نقدینگی و همچنین رشد بهای دلار در بازار آزاد این اصلاح به تاخیر می افتد.

دارابی اظهار داشت: باید منتظر ماند و دید آیا برآیند خبرهای مثبت می تواند شاخص را به مرز ۱.۵میلیون واحد در هفته جاری برساند یا بازار با تن دادن به استراحت به زمان بیشتری برای رسیدن به این سطح نیاز دارد.

وی توضیح داد: در همین حال باید تاکید کرد که بازار به میزان زیادی با روند دلار همراهی می کند و برای همین روند هفته جاری به نوعی به وضعیت بازار دلار نیز ارتباط خواهد داشت؛ همچنین دو مساله گزارش های ماهانه عملکرد خرداد ماه و گزارش های فصل اول سال ۹۹نیز دارای اهمیت است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه این گفت و گو  به موضوع صندوق های قابل معامله اشاره کرد و گفت: دارا یکم اولین تجربه عرضه دارایی دولتی در قالب صندوق های قابل معامله بوده و از این  نظر برخی از مسایل نیز رخ داد که پیش از این ممکن بود شناخته شده نباشد؛ از جمله نحوه پذیره نویسی در بانک و تلفیق آن در بورس باعث بروز مشکلاتی شد ، اما بازدهی مناسب این صندوق راه را برای عرضه های بعدی باز می کند.

به گفته دارابی،  این روش واگذاری در شرایط کنونی و با درک حساسیت های دولت برای واگذاری مدیریت واحدهای تابعه، می تواند یک راه حل میانه باشد و با رفع مشکلات در آینده می تواند ارقام بیشتری را برای دولت جمع آوری کند.

وی با اشاره به عرضه اولیه جدیدی که چهارشنبه در راه است و  تاثیر جو روانی بازار بر معاملات دو روز پایانی هفته گفت: عرضه های اولیه به دلیل گستردگی مشارکت مردم ، دیگر آن تاثیر قدیم را ندارند؛  به عبارت دیگر عرضه های اولیه ای نظیر شستا با ابعاد  بزرگ خود نیز نمی توانند بازار را مثل گذشته درگیر افت کنند ؛ در مقابل اما هیجان عرضه های اولیه و حضور شمار زیاد خریداران باعث رشد بازار می شود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص مهم ترین پیشران های بازار سرمایه و اینکه در وضعیت فعلی، افزایش نرخ دلار  بیشتر بر روی چه صنایعی تاثیر خود را نشان می دهد، گفت:بازار مترصد حرکت از شرکت های کوچک به شرکت های بزرگ است برای همین نیز توجه ویژه ای به شرکت های بزرگ از منظر رشد قیمت دلار دارد.

دارابی با بیان اینکه سرمایه گذاری در بازار ارز به شدت دارای ریسک است، افزود: به همین خاطر اگر کسی هم در اقتصاد به دنبال سرمایه گذاری برای تغقیب نرخ دلار باشد بهتر است به بورس و شرکت های صادرات محور مراجعه کند نرخ دلار اما از منظر حذف حذف ارز ۴۲۰۰تومانی نیز برای بازار به ویژه گروه های غذایی و دارویی اهمیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha