کد خبر: ایجاد-انگیزه-نیاز-به-شناخت-معلمان-از-دا
۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۳۹
ایجاد انگیزه نیاز به شناخت معلمان از دانش آموز دارد

متین نصری روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به موضوع آموزش کودکان در فضای مجازی اظهار داشت: دنیای امروز درگیر ویروسی شده که تمام وجوه زندگی انسان را تحت تاثیر خود قرار داده است و یکی از این وجوه آموزش کودکان در فضای مجازی است.

وی افزود: اگرچه فضای مجازی مزایایی دارد اما معایبی نیز به دنبال خواهد داشت به همین دلیل برای به حداقل رساندن معایب این ویروس لازم است راهکارهایی ارائه شود تا معلمان بهتر بتوانند از این شرایط استفاده کنند.

استفاده از کارکردهای درونی تدریس

این روانشناس با بیان اینکه استفاده از کارکردهای درونی تدریس راهکار پیشنهادی ما است، گفت: ایجاد انگیزه یکی از عوامل بسیار مهم در فرآیند یاددهی و یادگیری برای آموختن است؛ تا زمانی که دانش آموزان انگیزه‌ای برای یادگیری نداشته باشند تدارک فعالیت‌های آموزشی کاری بیهوده‌ای خواهد بود.

نصری ادامه داد: اولین کارکرد تدریس باید ایجاد انگیزه در یادگیری باشد که این کار با مشارکت در رخدادهای آموزشی حل مسائل و مشکلات برای کسب اطلاعات و بازسازی اندیشه میسر است.

وی اضافه کرد: دومین راهکار، ایجاد عدم تعادل در دانش آموزان است که باعث می‌شود دانش آموزان از دنیای خودمحور مبتنی بر تجربیات شخصی محسوس به قلمرو دنیای علمی ‌غنی‌تری که متضمن ارزش‌ها، بینش‌ها و حقایق متعدد و گوناگونی باشد؛ قدم بگذارند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: یکی از راه‌های اساسی و عملی تحقق چنین هدفی این است که معلمان در فرایند تدریس، ساخت شناختی گذشته دانش آموزان را زیر سوال ببرند و عملا عدم کارایی و ناکافی بودن آنها در فرآیند مواجهه با مسائل جدید را نشان دهند و از آنها در بازسازی و ایجاد ساختارهای جدید شناختی حمایت کنند.

نصری با اشاره به اینکه راهکار سوم، کنش متقابل است، تصریح کرد: این راهکار باید بر جو کلاس حاکم باشد دانش آموزان نمی‌توانند صرفا با کنش متقابل مفاهیم ارائه شده معلم رو جذب کنند. همچنین باید با تماس متقابل با محیط‌های روانی و فیزیکی خود دست به خلق چیزهایی بزنند که روانشناسان آنها را ساخت‌های ذهنی ‌می‌نامند.

کسب اطلاعات

وی با بیان اینکه کسب اطلاعات جدید می‌تواند مرحله بعد برای کارکرد تدریس باشد، گفت: اطلاعات باید به اشکال مختلف مانند دانش نظری، دانش روشی، تدابیر عملی و حل مسئله در اختیار دانش آموز قرار گیرد.

این روانشناس اضافه کرد: ذخیره سازی و اصلاح مجدد هم یکی دیگر از کارکردهای درونی تدریس است و زمانی مفید و پایدار خواهد بود که یادگیری معنی دار باشد؛ اگر یادگیری معنی دار نباشد اصلاح یا بازسازی ساختار گذشته امکان نخواهد داشت.

نصری با تاکید بر اینکه یادگیری معمولا از طریق تمرین و تکرار بی معنی به دست نمی‌آید، بیان داشت:کنترل، هدایت و تحول بالاترین و مهم ترین کارکرد یک تدریس موثر است که می‌تواند دربرگیرنده همه کارکردهای دیگر باشد؛ به این معنی که تدریس باید آن چنان موثر باشد که اندیشه و عمل دانش آموزان را در فرآیندهای زندگی جهت دهد و تحت کنترل درآورد.

وی افزود: این کنترل اصلا به معنای کنترل از بیرون نیست بلکه یک فرآیند درونی است، یعنی عمل اندیشه و الگوی شخصیتی معلم باید آنچنان مورد توجه دانش آموزان قرار گیرد که خط!مشی کلی فعالیت‌های آنها را شکل دهد و موجب تغییر و تحول آنها در فرآیند تدریس شود.

گفت و گو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha