کد خبر: اگر-آموزش-نباشد،-سلامت-معنا-و-مفهومی-ند
۲۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۱۱
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر سیماسادات لاری در جریان سفر یک روزه خود به لارستان در جمع برخی از خیرین اظهار کرد: برخود می‌بالم که آباء واجدادم در شهری زندگی می‌کردند که دارای خیرین و نیک اندیشان والاهمت، نخبه و خاص هستند. خدا را شاکرم که این سفر سرانجام محقق شد و توانستم علاوه بر بازدید از بخش‌های مختلف دانشکده علوم پزشکی لارستان و طرح‌های نیمه کاره، با شما دوستان صحبت کنم.
وی خطاب به خیرین شهرستان لارستان گفت: شما خیرین بزرگ اندیش و دارای فکری عمیق هستید و این افکار والای شما برکات و ثمرات زیادی در دانشکده علوم پزشکی لارستان به ارمغان آورده است. در قالب این سفر، نظاره‌گر  طرح‌های عمرانی متعددی بودم که از جمله می‌توان به مرکز جامع سلامت شهید آگاه شهر لطیفی شهرستان لارستان و همچنین کتابخانه و مسجد پردیس دانشکده اشاره کرد و چقدر جای خوشحالی دارد که این طرح‌ها با کمک شما عزیزان در دست احداث است و این موضوع برای من بسیار ارزشمند است. من دست تک تک شما خیرین را می‌بوسم. دلم می‌خواهد روزی خداوند به من نیز فرصتی دهد تا بتوانم به اندازه گوشه‌ای ناخن، به مردم خدمت کنم.
آموزش مقدم بر سلامت است
لاری اظهار کرد: در شرایطی که خیلی از خیرین کشور به سمت احداث مراکز درمانی و بیمارستان‌ها هستند، عده‌ای نیکاندیش در صدد ساخت مراکز آموزشی، خوابگاهی و دانشگاهی هستند و تمایل دارند در مسیر توسعه فضاهای آموزشی و دانشجویی، سهم ارزشمندی داشته باشند که واقعا به این عزیزان باید تبریک گفت چرا که به قول رئیس سازمان جهانی بهداشت، آموزش مقدم بر سلامت است و در واقع اگر آموزش نباشد، سلامت معنا و مفهومی ندارد. به هرحال باید در ابتدا زیرساخت‌های آموزشی از جمله دانشگاه‌ها، فضاهای آموزشی و خوابگاه‌ها احداث و طراحی شود و بعد نسبت به موضوع سلامت، اقدامات لازم را انجام داد. خوشحالم که شما خیرین لارستان به فکر توسعه زیرساخت‌های آموزشی این شهرستان هستید و مشارکتی انساندوستانه با دانشکده علوم پزشکی لارستان داشته‌اید.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خطاب به خیرین حاضر در نشست گفت: شما عزیزان از صمیم قلب می‌خواهید این شهرستان پیشرفت کند و به فکر آبادانی و توسعه شهرتان هستید و چه زیبا که در مسیر توسعه فضاهای آموزشی، فرهنگی و بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان قدم برداشته‌اید. وقتی پروژه‌ای به دست پرتوان شما انجام می‌شود قطعا سرعت بیشتری به کار داده می‌شود و فارغ از بروکراسی‌های اداری، خیلی از کارها با سرعت بهتری به سرانجام می‌رسد و قطعا پول خیری که شما عزیزان برای این اقدامات خداپسندانه جمع می‌کنید برکت زیادی به زندگی شما خواهد بخشید.
وی افزود: به هرحال ما در مسیر کمک به دانشگاه‌های علوم پزشکی باید همه ۶۷ دانشگاه را ببینیم و دانشکده علوم پزشکی لار نیز جزو دانشکده‌های کوچک به لحاظ تعداد دانشجو اما پرتوان است. وجود مدیران توانمند و کاردان در این دانشکده سبب شده که این دانشکده به موفقیت‌های زیادی دسترسی پیدا کند. اشتغال ۵۰۰ دانشجو در این دانشکده، وجود سه تشکل اسلامی، فعالیت چهار نشریه فعال دانشجویی، فعالیت پنج انجمن علمی- دانشجویی و وجود ۱۰ کانون فرهنگی سبب شده که این دانشکده در عرصه های مختلف به توفیقات زیادی دست یابد و این آمار و ارقام و تعدد نهادهای دانشجویی در این دانشکده، نشانگر آن است مدیران و مسئولان نسبت به فعالیت‌های فرهنگی و علمی، اهتمام خاصی می‌ورزند.
اشتغال ۵۰۰ دانشجو در این دانشکده، وجود سه تشکل اسلامی، فعالیت چهار نشریه فعال دانشجویی، فعالیت پنج انجمن علمی- دانشجویی و وجود ۱۰ کانون فرهنگی سبب شده است که این دانشکده در عرصه های مختلف به توفیقات زیادی دست یابد
لاری ادامه داد: به اعتقاد من باید در شهرهای کوچک که امکانات کمتری وجود دارد، نسبت به توسعه فضاهای فرهنگی و ورزشی دانشگاه‌ها اقدامات بیشتری انجام داد. ما سعی کرده‌ایم در مسیر کمک به دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشکده‌های کوچک‌تر  وکم برخوردارتر را بیشتر ببینیم و کانون توجه‌مان را به این دانشکده‌ها بیشتر متمرکز کنیم، علیرغم اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی پرجمعیت در  کلانشهرها را نیز دیده‌ایم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: متاسفانه بودجه‌های وزارت بهداشت طوری تدوین و طرح‌ریزی شده که به نوعی بخش‌های بهداشت و درمان بر قسمت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی سایه افکنده است و تنها یک درصد از این بودجه‌ها برای بخش‌های فرهنگی و دانشجویی اختصاص یافته است و این خیلی بی‌انصافی است.
۳۰ درصد خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز است
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت همچنین در خصوص خوابگاه‌های دانشجویی گفت: ما انتظار داریم دانشجوی علوم پزشکی که آینده‌ساز نظام سلامت است در مقاطع تحصیلی خود، در خوابگاهی اسکان داده شود که دارای امکانات و تجهیزاتی در شأن باشد و بتواند در دوران دانشجویی از امکانات ورزشی، فرهنگی و هنری استفاده کند.
لاری به وجود ۸۰۰ خوابگاه متاهلی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: ۳۰ درصد این خوابگاه‌های متاهلی متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شیراز است. هر چند شیراز تنها دانشگاهی است که خوابگاه‌های متاهلی خوبی دارد اما متاسفانه در خیلی از شهرها، ما فاقد خوابگاه‌های متاهلی هستیم و بعضا در خیلی از شهرها، فرسودگی و قدمت بالای این خوابگاه ها، مشکلات زیادی برای ساکنان به بار می‌آورد. در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی مانند اصفهان متاسفانه خوابگاه‌هایی وجود دارد که قدمتی ۶۰ ساله دارد یا در همین دانشگاه با ۱۲ هزار دانشجو، تنها یک سالن ورزشی وجود دارد که جوابگوی خیل عظیم دانشگاهیان این دانشگاه نیست.
وی افزود: اما با این حال طی دو سال گذشته تحولات خوبی در حوزه فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت رقم خورد و به لطف خداوند و نظر مساعد دکتر نمکی وزیر بهداشت و رایزنی‌های متعدد توانستیم جلسات متعددی با مسئولان سازمان برنامه و بودجه برگزار کنیم و در مسیر بودجه توجه آنها را به سمت و سوی فرهنگی و دانشجویی جلب کنیم و خوشبختانه توانستیم بودجه‌های قابل توجهی بگیریم. افزایش بودجه ستادی توسعه سرانه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی، گسترش سلف سرویس‌ها و صنعتی کردن آشپزخانه‌ها و نیز توسعه اماکن و فضاهای ورزشی در سطح دانشگاه‌ها از جمله مواردی بود که در سایه تعامل با سازمان برنامه و بودجه تحقق یافت. گسترش سالن‌های ورزشی در سطح خوابگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که اگر در این مسیر بیشتر سرمایه گذاری کنیم و در دانشگاه‌ها وخوابگاه‌ها، فضاهای لازم برای ورزش دانشجویان فراهم شود، بدون شک بخشی از اختلالات، استرس و افسردگی دانشجویان کاهش می‌یابد و آسیب های اجتماعی از جمله افکار خودکشی از دانشجویان دور می‌شود. به هر حال طی دو سال گذشته نسبت به توسعه اماکن خوابگاهی سرمایه گذاری‌های زیادی کرده‌ایم و طرح‌های خوابگاهی نیمه کاره را به سرانجام رسانده‌ایم که در این مسیر از ظرفیت و مشارکت بانک‌ها نیز استفاده کرده‌ایم.
ردیفی برای ساخت خوابگاه در سازمان برنامه و بودجه دیده نشده است
لاری اظهار کرد: متاسفانه ما در برنامه و بودجه هیچ ردیفی برای ساخت خوابگاه نداریم چرا که برخی‌ ساخت خوابگاه‌ها را به مثابه اماکن رفاهی قلمداد می‌کنند در حالی که اصلا این طور نیست و خوابگاه و اسکان دانشجویان از ضروریات و ملزومات است. در هر صورت باید در مسیر احداث و توسعه خوابگاه‌های دانشجویی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی بیشتر تلاش کرد کما اینکه برای احداث ۱۳ خوابگاه دانشجویی امسال با بنیاد ۱۵ خرداد قرارداد بسته‌ایم.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در خصوص پیشنهاد و درخواست برخی از مسئولان دانشکده علوم پزشکی لارستان مبنا بر دانشگاه شدن این مرکز آموزشی گفت: معاون توسعه دانشکده علوم پزشکی لارستان معتقد است اگر دانشکده‌های مستقلی ایجاد شود، بودجه بهتری می‌توان دریافت کرد اما قطعا برای تبدیل این دانشکده به دانشگاه باید تلاش کرد و این موضوع مستلزم زمان زیادی است.
لاری در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش‌های گسترده دانشگاه‌ها در مسیر  مقابله با ویروس کرونا طی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: کرونا نشان داد که ما باید همواره از تهدیدها عبور کرده و آن را به فرصت تبدیل کنیم و خوشبختانه هر کشوری که نظام سلامتش قوی تر باشد، بهتر می‌تواند در این مواقع، تصمیم گیری کند. کرونا هر چند اثرات منفی و سوء به همراه داشت و تلفات جانی و مالی زیادی برای مردم و دولت تحمیل کرد اما در عین حال ما توانستیم ضعف‌های خود را بیشتر بشناسیم و در مسیر رفع آنها تلاش کنیم. ما در این مدت به خوبی فهمیدیم که باید شبکه‌های بهداشت و درمان را در شهرهای مختلف توسعه دهیم. هر چند این ویروس منحوس، زیان‌های زیادی به همه ما وارد کرد اما برکاتی نیز برای ما بر جای گذاشت.
وی در پایان ضمن تشکر از خیرین و همچنین مسئولان دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: پیشتر حدود یک میلیارد تومان به این دانشگاه در قالب کمک‌های معاونت، تزریق شده بود تا صرف توسعه فعالیت‌های رفاهی دانشکده شود اما در همین جا قول می‌دهم یک میلیارد تومان دیگر نیز به زودی واریز شود تا صرف احداث و توسعه فضاهای ورزشی و فرهنگی شود. البته از سوی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت نیز مقرر شد ۵۰۰ میلیون تومان تزریق شود. ضمن اینکه مقرر شد از سوی صندوق رفاه دانشجویان، تجهیز فضاهای ورزشی دو خوابگاه صورت گیرد.
در این سفر دکتر سید عابدین حسینی آهنگری مشاور معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، دکتر بهزاد تدین معاون تسهیلات صندوق، مهندس رحمان خدابنده‌لو مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، دکتر حسن زائری لطف مدیرکل فرهنگی و همچنین مرضیه نعمتی رئیس دفتر معاونت، دکتر لاری را همراهی کردند.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، در قالب سفرهای استانی تاکنون از دانشگاه‌های علوم پزشکی بندرعباس،کرمانشاه، همدان، مشهد، تبریز، بابل، زنجان، البرز، قم، اراک، سمنان، ارومیه، ساوه، نیشابور، خوی، گلستان، ایلام، گیلان، جیرفت، بم، قزوین، کاشان، شهرکرد و اصفهان بازدید کرده است و طی دیدار با مسئولان و نمایندگان نهادهای دانشجویی دانشگاه‌های مربوطه از نزدیک در جریان مشکلات و کمبودهای این دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha